עשורים של דחיות ומאבקים

נמל התעופה דב הוז הוקם בצפון ת"א והחל לפעול ב-1938 כשדה תעופה אזרחי. הממשלה החליטה לפנות את השדה כבר בשנות השישים, ואף מכרה חלק מקרקעותיו לרוכשים פרטיים. בפועל נדחה הפינוי פעם אחר פעם במשך חמישה עשורים. בשנת 2012 קבעה החלטת ממשלה כי שדה התעופה יפסיק לפעול עד יוני 2016 ויפונה עד 2018, ובשטחו ייבנו 12,000 יחידות דיור. הטיסות האזרחיות מת"א לאילת וממנה יועדו לעבור לנמל התעופה בן גוריון. בעקבות עתירה לבג"ץ של עיריית אילת וחברת התעופה 'ארקיע' נדחה מועד הסגירה לאפריל 2017.

בעקבות מחאה של תושבי אילת אישרה הכנסת במרץ 2017, חודש לפני המועד שקבע בג"ץ, הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ' לפיה שדה התעופה האזרחי ימשיך לפעול זמנית בתוך מתחם שדה התעופה צבאי, ויפונה רק עם פינוי הבסיס הצבאי ב-2019, ובכל מקרה לא לפני ינואר 2019.

שדה דב, תמונת ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
שדה דב, תמונת ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בסופו של דבר הרעיון להפעיל את שדה התעופה האזרחי בשטח הבסיס הצבאי התגלה כיקר מדי, ובנובמבר 2017 החליט שר האוצר משה כחלון להמשיך את פעילותו כפי שהוא עד פינוי הבסיס הצבאי, שיועד ליולי 2019. ב-30 בדצמבר 2018 העניקה ועדת הפנים בכנסת לשר הביטחון סמכות לבחון מחדש את ההחלטה לפנות את הבסיס הצבאי משדה דב ואת ההשלכות הביטחוניות לכך, והחלטה זאת אושרה בכנסת יומיים לאחר מכן.

ב-13 בפברואר 2019 הודיעה רשות שדות התעופה שהשדה ייסגר כמתוכנן ב-1 ביולי 2019, ועיריית אילת חידשה את מאבקה. עם זאת, לשר הביטחון בנימין נתניהו עדיין עומדת הסמכות לדחות את פינוי הבסיס הצבאי בהתאם להחלטת הכנסת מינואר 2019.