דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

שרב כבד / בזמן שהסתגרתם במשרד: הכירו את האנשים שיעבדו בחוץ בשרב

איך מנהל העבודה רונן ירענן את עובדי הבניין שבאחריותו, איך נערך הצוות של ימית, פראמדיקית במד"א, והמאבטחת ע' שעדיין מחכה למזגן: הכירו את העובדים שמתמודדים עם החום הכבד

עובדי חברת החשמל מתכוננים לעבודה בעומס חום (צילום: יוסי ויס)
עובדי חברת החשמל מתכוננים לעבודה בעומס חום (צילום: יוסי ויס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ביום השרבי הזה, שהטמפרטורה בו צפויה לטפס ל-40 מעלות ויותר, חלקנו נסתגר במשרד ונעבוד במזגן. אך לעובדים רבים במשק אין אפשרות להיכנס לחדר קריר בזמן עומס החום, שכן מרבית עבודתם מתרחשת בחוץ והם נדרשים להתכונן למזג האוויר ולהתאים אליו את אופי עבודתם על מנת לשמור על עצמם ועל בריאותם. על פי המלצות המוסד לבטיחות וגיהות, רצוי בתנאי חום כבדים כמו היום: להוריד את קצב העבודה והמאמץ הפיזי, לצמצם עד כמה שניתן את זמן השהייה בשמש, לקחת הפסקות מרובות, להתלבש בבדים נושמים ומנדפים, ולשתות הרבה במהלך העבודה ולאחריה.

הפסקה ארוכה, יום עבודה קצר

"את יום העבודה נתחיל בתדריך 'בטיחות עם שחר', עוד לפני שהעובדים נכנסים לעבודה ולאתר" אמר ל'דבר', רונן עתמי, מנהל העבודה באתר הבנייה של פרויקט 'iFamily' של קבוצת תדהר בפתח תקווה. "אנחנו מתכנסים, מדברים על נושא הבטיחות, ואני מחלק לכל זוג פועלים מכל קלקר לשתייה עם מים קרים וקרח. בכל האתרים של תדהר התקינו כבר לפני שנה מכונות קרח לימים החמים". ברחבי האתר הונחו מתקני הצללה והוגדרו מקומות מנוחה. עתמי הוסיף כי הפסקת הצהריים של העובדים הוארכה, ויום העבודה קוצר. "בימי החום אנחנו בקשר עם הפועל באופן יותר צמוד גם מהלך העבודה. מנהלי העבודה, עוזרי הבטיחות ויתר הצוות הניהולי באתר עוברים בין העובדים, מוודאים שכולם שותים, עובדים בטוח. שואלים איך מרגישים. אם מישהו מרגיש לא טוב, מעט אדום – אנחנו מבקשים ממנו לנוח ולקחת הפסקה יזומה". ולסיום, הוסיף עתמי, ביום חם כמו היום, הצוות מצ'פר את העובדים גם בשני סבבים של חלוקת ארטיקים.

רונן עתמי, מנהל עבודה בחברת תדהר, ומכונת הקרח שתצנן מחר את העובדים (באדיבות המצולם).
רונן עתמי, מנהל עבודה בחברת תדהר, ומכונת הקרח שתצנן מחר את העובדים (באדיבות המצולם).

למרות חוק הבודקה, למאבטחים חם מדי

חוק הבודקה, שיזמה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) בתמיכת ההסתדרות עבר במרץ 2017 ומחייב הן את המעסיקים והן את מזמיני שירותי האבטחה, לספק לעובדי אבטחה בודקה ממוזג שיספק הגנה מחום, מקור ומפגעי מזג אוויר. אף על פי כן, מאבטחים רבים עימם שוחחנו העידו כי החוק מופר במקומות שונים. "כבר כמה שנים מבטיחים ואומרים שהעניין בטיפול, אבל בפועל זה לא קורה" אמרה לדבר ע', מאבטחת מירושלים, בשנות ה-50 לחייה, שביקשה לא להיחשף בשמה.

"אני עובדת בחברת אבטחה כבר 10 שנים. עם החום הכבד שהיה השנה היה ממש קשה לשרוד. התקשרתי בוכה לאחראי שלי, אמרתי שאני לא יכולה לשבת שם, מרגישה בתוך לבה. נרדמת. השירותים רחוקים, בבית הספר. האחראי אמר – מה את רוצה שאעשה? יש לך מאוורר. המאוורר רק מתיז אוויר חם. לדבריה, פנתה לכל הגורמים אך בינתיים לא התקדם הטיפול בנושא. "אני נשארת עם המאוורר ויוצאת קצת לעמוד מתחת לעצים. אבל אין ברירה, חייבים להתפרנס, העיקר שהמנהלים יושבים במזגנים".

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90

מצילים חיים – גם בחום הכבד

"אנחנו עובדים בכל מזג אוויר, גם תחת תנאים מכבידים – בגשם השוטף בחורף ובחום הקיץ" אמרה ל'דבר' ימית אהרון פינק, פארמדיקית ונהגת אמבולנס במד"א. "אנחנו מקבלים קריאות על תאונות דרכים, אופנועים וקורקינטים, ולוקחים בחשבון גם את האספלט החם עליו נמצא הפצוע. אנחנו מנסים, עד כמה שאפשר, להרים בשלב הראשוני את הפצוע למקום קריר ומוצל. הרבה פעמים כשאנחנו מגיעים לטפל בטביעות בחוף אנשים מסייעים לנו ומקדמים אלינו ציליות ושמשיות, או מחזיקים מעלינו שמיכות. זה יפה לראות שיש רצון לסייע ודאגה גם כלפינו כצוותים רפואיים כשמגיעים לטפל בתנאים קשים. זה מחמם את הלב".

ימית אהרון פינק, פארמדיקית ונהגת אמבולנס במד"א (תמונה באדיבות המצולמת)
ימית אהרון פינק, פארמדיקית ונהגת אמבולנס במד"א (תמונה באדיבות המצולמת)

לדבריה, חשובה לא פחות ההיערכות של הצוות הרפואי עצמו למשמרת, והקפדה על השמירה על בריאותו: "אנחנו מתכוננים למשמרת עם ביגוד שיהיה נוח וקליל. דואגים שהמזגן של האמבולנס תקין ומציידים אותו במים. אנחנו מקפידים גם על משמעת מים, גם בתוך הצוותים שלנו שהרבה פעמים יש בהם בני נוער מתנדבים. מקפידים לשתות, להתארגן ולהתרענן בין מקרה למקרה, ודואגים שיהיו איתנו מים לא רק לעצמנו אלא גם למטופלים".

גלי החום פוגעים בייחוד באוכלוסיות הפגיעות והרגישות יותר להתייבשות ולמכות חום – קשישים, ילדים ותינוקות. אבל בימים חמים עולה גם מספר העובדים הזקוקים לטיפול רפואי או נפגעים בתאונות, רבים מהם בתחומים כמו בניין, תברואה וניקיון. לכן מבקשת פינק מהציבור לשמור על עצמו, להקפיד על שהיה מרובה בצל, על שתייה, ועל לבוש מתאים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!