דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הובלה למרחקים ארוכים / מאגר לווייתן: קבוצת דלק הודיעה על כוונתה לשכור מתקן הנזלה צף (FLNG)

המתקן ימוקם במים הכלכליים של ישראל | המאגר, הסובל ממיעוט של חוזי גז, שואף להגביר את הפקת הגז ב3.5-7 BCM בשנה | יישום התכנית יחייב להסיע את הגז הלוך ושוב מהמאגר לאסדה ובחזרה למים הכלכליים

אסדת לווייתן מושטת מהמספנה בטקסס לישראל (צילום: נובל אנרג'י)
אסדת לווייתן מושטת מהמספנה בטקסס לישראל (צילום: נובל אנרג'י)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

 קבוצת דלק הודיעה היום (ראשון) לבורסה על כוונה להתקשר עם שתי חברות לגבי הקמת מתקן הנזלה צף (FLNG). החברות הן Golar LNG Limited הנסחרת בנאסד"ק, וחברת Exmar NV, הנסחרת ביורונקסט בבלגיה. החריגה מהעברת גז בצינור בלבד תאפשר לחברה לייצא גז לאירופה או למזרח הרחוק באמצעות הנזלה והובלה בקירור. זהו פתרון אפשרי למחסור בלקוחות בו מצוי המאגר.

עוד נמסר מחברת דלק כי: "במסגרת זו, ינהלו שותפי לוויתן משאים ומתנים עם שני הספקים, בנוגע לתנאים המסחריים לצורך הקמת המתקן בהספק מוערך של בין 5.2 עד 5 מיליון טון LNG לשנה (בערך 3.5-7 BCM) ותפעולו, לרבות לקידום קבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים. ככל שיימצא שהקמת המתקן הינה החלופה המועדפת לקידום שלבי פיתוח עתידיים לפרויקט לוויתן, יתקשרו שותפי לוויתן עם אחד מהספקים בהסכם ארוך טווח (להלן: "ההסכם") לחכירת המתקן אשר יוקם, ימומן, יתופעל ויתוחזק על-ידו.

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)

לקוחות בסיכון

למאגר לוויתן כיום יש שני חוזי יצוא משמעותיים – לירדן ולמצרים, אך שניהם סובלים מסיכונים. בירדן הסיכון הוא התנגדות בציבור ובפרלמנט לרכש גז מישראל. במצרים הסיכון קשור באישורי המדינות, כאשר אלו העבירו מספר פעמים מסרים שלא ירכשו גז מישראל כל עוד לא תאושר פשרה בנושא פסק הבוררות המקנה לחברת החשמל בישראל פיצוי תאורטי של כשני מיליארד דולר מחברות הגז המצריות. לאור היעדר כל יכולת גביה ממשית, בחברת החשמל מוכנים להתפשר על פיצוי של כ-500 מליון דולר בלבד, במשך שמונה שנים. ברשות החברות וברשות החשמל השתכנעו שחברת החשמל עשתה את מירב המאמצים לגבות את החוב וכי מדובר בפשרה סבירה בנסיבות העניין, אך הנושא עוד טרם אושר סופית.

סיכון נוסף ללווייתן במצרים הוא מסחרי – במידה ויהיה מחסור בגז במצרים, גז מישראל יהיה אופציה רלוונטית, אך אם כושר הייצור המקומי יעלה על הביקוש, המצרים יוכלו בקלות יחסית שלא לממש את החוזה, כולו או חלקו. הסדרים דומים נעשו גם לגבי מאגר אפרודיטה בקפריסין, שעדיין לא פותח, ובכך מצרים נהנית ממעמדה כשחקנית מרכזית באזור, ומאגר לוויתן, למרות החוזה, נמצא בעמדת הנחיתות. למאגר לוויתן יש מיעוט חוזים במשק הישראלי, כאשר קרש הצלה מסוים ניתן לו בדמות חוזה לשנה וחצי עם חברת החשמל. לפיכך, כדי להגיע לרווחיות מהותית המאגר זקוק לחוזים חדשים. אפשרות אחת היא לחתוך במחיר כדי להעביר לידיו לקוחות קיימים בישראל ואפשרות נוספת, המוזכרת כעת, היא לייצא גז לחו"ל באמצעות הנזלה בקירור.

השפעה סביבתית

מחברת נובל אנרג'י נמסר כי היקפי הגז הכוללים את החוזים של מאגר לוויתן בצינור וחוזים פוטנציאליים בגז מונזל לא עוברים את היקפי הטיפול בגז המיועדים של האסדה – כלומר, לא צפויה השפעה סביבתית מוגברת לאסדה, מעבר למה שנצפה עד כה. הקמה של הFLNG- במרחק עשרות קילומטרים מהחוף, בלב ים, צפויה למנוע השפעות סביבתיות שלו על סביבת החוף. לצד זאת, יש לציין כי פעולות קירור וחימום גז גורמות לפליטה מסוימת של גז טבעי לאטמוספרה, בהיקף של אחוזים בודדים, גם בתנאי אחסון מיטביים. מתאן הוא גז התורם לאפקט החממה ולשינוע הגז באניות יש השפעה סביבתית.

לא כזה פשוט

בקבוצת דלק אישרו שמתקן הFLNG- המיועד, אם וכאשר יוקם יהיה במים הכלכליים, סמוך יותר לבאר עצמה מאשר לאסדת הטיפול. מצב זה מחייב את הנחתה של צנרת כפולה – הצנרת הקיימת מהמאגר בלב ים לאסדה מול חופי דור, לטיפול בגז, וצנרת נוספת להזרמת גז נקי לצורך הנזלה, אל מתקן ה-LNG  המיועד. לפחות עד אוקטובר שנת 2015 תכננו בדלק לעשות את כל הפיתוח של המאגר בעומק הים, כאשר בדצמבר 2015 התפרסמו לראשונה ידיעות על הכוונה לפתח את המאגר באסדה מקובעת, בקצה מדף היבשת, 10 ק"מ מול חוף דור. החלטה זו אושרה בחודשים הראשונים של 2016 על ידי המדינה, שינוי שעד היום לא הוסבר עד הסוף. השימוש ב-FLNG תואם הרבה יותר את התכנית הפיתוח הראשונית של מאגר לווייתן, בלב ים, מאשר המצב הקיים, בו אסדת הטיפול ממוקמת קרוב לחוף ורחוק מהמאגר עצמו.

מעבר להשלכה הזו, קשה להעריך האם שוק ה-LNG (גז נוזלי אכן יכול לספק מוצא ללווייתן. מחירי הLNG- נמצאים בירידה די עקבית בשנה האחרונה. חוזים עתידיים במסוף HENRY בארה"ב נעים בטווח של 2-3 דולר ליחידת אנרגיה בשער המסוף עד שנת 2025. ככל שמחירים אלו מהווים אינדיקציה למחיר שלווייתן יוכל לגבות הם מהווים בשורה לא מוצלחת לבעלי המאגר. כך למשל, החוזה עם חברת החשמל נעשה במחיר של 4.8 דולר ליחידת אנרגיה, ללא צורך לשלם על הנזלה. על פי אתר INVESTING.COM, מחירי ה-LNG בבריטניה ובארה"ב נמצאים כעת בשפל וגם בשיא האחרון ב- 2018 לא עמדו על מעל 4.6 דולר ליחידת אנרגיה.

חוזים עתידיים גז טבעי – צילום מסך מאתר INVESTING
חוזים עתידיים גז טבעי – צילום מסך מאתר INVESTING

עם זאת, צריך להביא בחשבון שמדובר בתכנית עתידית, ושוק הגז התנודתי עשוי עוד לעלות. חשוב לציין ששוק הLNG-, נעשה לפי עסקאות נקודתיות, ולכן הוא שוק נפרד משוק הגז בצינורות, שבנוי לפי עסקאות ארוכות טווח. לכן, השוואת מחירים פשוטה בין השניים, איננה תמיד הוגנת. ייתכן גם שמשתלם למאגר לווייתן למכור גז מונזל במחירים נמוכים יחסית, ולו רק כדי להגדיל את היקף ההכנסות של המאגר. הודעת קבוצת דלק לא הציגה לוח זמנים צפוי לפיתוח ובשלב זה מדובר רק בהסכמי ביניים ואין הם מהווים ודאות כי אכן יוקם מתקן FLNG. קבוצת דלק נמצאת כעת תחת לחץ בשוק ההון, כאשר הסתבכה בהשקעה מסוכנת בחברת "איתקה" בארה"ב, וגיוס החוב שביצעה הופסק לפני התכנון, מאחר שהריביות שדלק נתבקשה לספק הגיעו לגובה של עד כ-9%. ההשקעות בחו"ל בוצעו במינוף, ויש סיכון שההכנסות של דלק מהשקעות אלו לא יגיעו בזמן בו נדרשת הקבוצה להעביר את התשלומים בגין הלוואות של איתקה ושלה עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!