דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הנכים

חוזרים לשגרה / אחרי החגים כבר כאן: הסוגיות הכלכליות, החברתיות והפוליטיות שלא יצאו לחופשה

רגע אחרי החגים ממשיך הציבור הערבי במאבק לטיפול במצוקות הביטחון האישי בכפרים, הנכים קוראים ליישום ההתחייבות כלפיהם להעלאת הקצבה והכבאים ממשיכים להיאבק נגד הפגיעה בהם | ובינתיים, ממשלה חדשה לא נראית באופק

(צילומים: ועד הכבאים | נאור לביא | דוד כהן/פלאש90)
(צילומים: ועד הכבאים | נאור לביא | דוד כהן/פלאש90)
ניצן צבי כהן
שי ניר
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תקופת החגים מסתיימת, ועל אף שממשלה חדשה עדיין אינה נראית באופק, 'החיים עצמם' אינם עוצרים. ערב החגים נאבק הציבור הערבי בדרישה לטיפול במצוקת היעדר הביטחון האישי בכפרים וריבוי הנשק הלא חוקי, הנכים קראו ליישום ההתחייבות כלפיהם להעלאת קצבאות הנכות והמשבר בשוק הסלולר ככל הנראה לא יפתר לחלוטין ללא התערבות ממשלתית.

בכל הבעיות האלה תתקשה ממשלת המעבר לטפל: ללא ממשלה מאושרת ותקציב חדש, תקציב 2020 יתחיל במתכונת של 1 חלקי 12 – המהווה קיצוץ בפועל בגודל התקציב. אם תקום ממשלה בשבועות הקרובים, צפוי אישור התקציב לגלוש קצת לתוך 2020. ואם יהיו בחירות? כנראה שרוב השנה הבאה תעבור במתכונת זו.

אלימות בחברה הערבית

המחאה כנגד האלימות וההזנחה בחברה הערבית החלה בתחילת החודש בשביתה כללית של המגזר, ומחאות בכל רחבי הארץ. בשבוע שעבר הודיעה המשטרה כי בכוונתה להקים שלוש מפקדות משימתיות של משמר הגבול בהן יפעלו כ-600 שוטרי מג"ב במחוז חוף של משטרת ישראל, שבו התרחשו למעלה ממחצית ממקרי האלימות השנה. היום (שלישי) תתקיים הפגנה בנצרת מול מטה מחוז צפון של המשטרה.

עם זאת, המחאה אינה ממוקדת במשטרה בלבד. "חצי מהחברה הערבית חיה מתחת לקו העוני" אמר ל"דבר" ג'עפר פרח, ממרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל. "הבסיס למשפחות הפשע הוא השוק השחור, כשאין רגולציה שתחייב בנקים לפתוח סניפים ביישובים הערביים אנשים נדחקים להלוות כסף בשוק השחור אצל עבריינים, גובי פרוטקשן סוחרי סמים וסוחרי נשק". בחלקים גדולים מהישובים הערביים כמעט ואין לתושבים גישה לשירותים בנקאיים. לכן, פעמים רבות הם נאלצים לפנות לגורמים פליליים כדי לזכות באשראי.

פעילות המחאה של תלמידים ערבים ששבתו בנצרת (קרדיט: מרכז מוסאווא)
פעילות המחאה של תלמידים ערבים ששבתו בנצרת (קרדיט: מרכז מוסאווא)

הכבאות בוערת

מאז תחילת שנת תש"ף מצוי מערך הכבאות בסכסוך עבודה מתמשך הכולל פעילות בנוהל שבת בלבד, זאת על רקע שורה של צעדים חד צדדיים מצד הנציבות ביניהם עיכוב של חלק מכספי הרווחה לחגים, הוראה לכבאים להתחיל לבצע שמירות בלילה בתחנות ועוד. על המאבק כתב הכבאי תומר הברפלד: "מה שקורה בפועל היום זה שהנהלת הכבאות משחיתה במו ידיה את ההון האנושי בתחנות הכבאות וההצלה בישראל ובמערך בכלל, מתנכלת לעובדים בכל הדרגים, מנסה להכשיל במקום לקדם, עוברת על חוקי עבודה ואינה מכבדת הסכמים. "

עד כה בית הדין נמנע מלהטיל מגבלות על הצעדים הארגוניים של הכבאים עד לדיון שיתקיים בפניו ב-24 באוקטובר – יום חמישי הקרוב.

עם זאת, בתחילת החודש החליטה ועדת החריגים של ההסתדרות להיעתר לבקשתה של עיריית ירושלים ולאפשר את אבטחת וקיום מופע הסליחות שתוכנן בעשרת ימי תשובה בבריכת הסולטן בירושלים.

משבר בענף הסלולר

ערב ראש השנה ביקשו בחברות סלקום ופלאפון לפטר מאות עובדים. הפיטורים נמנעו בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במשבר, וההנהלות התחייבו לעצור את הצעדים החד צדדיים ולהיכנס למו"מ עם נציגות העובדים באשר לצעדי התייעלות עתידיים. בפלאפון ימשכו הדיונים עם העובדים על איחוד חברות הבת בקבוצת בזק והשלכתם על העובדים, ובסלקום יפתחו דיונים בין הוועד להנהלה סביב תכנית ההתייעלות.

במסיבת עיתונאים שכינס בר-דוד בהשתתפות ראשי הוועדים בחברות הסלולר, קרא למשרד התקשורת להתערב אף הוא במשבר: "אנחנו מבינים שהעולם הזה השתנה ויש רגולציה מטורפת שיוצרת חוסר רווחיות, אבל אי אפשר להשית אותו רק על העובדים. יש מדינה בקצה ומשרד תקשורת שלא מתפקד, כמו הרבה משרדים במדינה. אני קורא למשרד התקשורת לטפל במשבר הזה. הרגולציה הכבדה עשויה להקריס את עולם הסלולר, וכבר כעת אנחנו עדים למשבר בתחום התשתיות. חברות מדף מתלבשות על התשתיות שהשקיעו בהן המון כסף. זה לא יעלה על הדעת ומישהו צריך להתערב כדי שעולם התקשורת ימשיך להתפתח, אחרת לא נוכל להתקדם לעולם התקשורת של דור 5 כפי שקורה באירופה וב-OECD".

אסיפת עובדי סלקום ואסיפת עובדי פלאפון (באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות / ללא קרדיט)
אסיפת עובדי סלקום ואסיפת עובדי פלאפון (באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות / ללא קרדיט)

הנכים שוב בכבישים?

בהיעדר ממשלה, תקוע יישום ההסכם להעלאת קצבאות הנכות. כזכור, בספטמבר 2017 סיכמה הממשלה עם ההסתדרות ועם חלק מארגוני הנכים, על העלאה הדרגתית של קצבאות הנכות לכ-3,800-4,500 שקלים בחודש (תלוי בשיעור הנכות וכושר ההשתכרות) החל מינואר 2018 עד סוף 2021. בפועל, עוגנה בחוק רק פעימה אחת שהעלתה את גובה הקצבה מ-2,500-2,800 שקלים בחודש ל-3,272 שקלים במרץ 2018 ולא נקבע מועד מחייב לביצוע פעימה נוספת.

ערב חג הסוכות, הודיע ארגון הנכים הופכים לפנתרים – ארגון שהוביל רבות מחסימות הכבישים ב-2017, כי בכוונתם לפתוח מחדש במאבק לאור היעדר נכונות מצד ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון להקים ועדה ולקדם את מתן הפעימות השלישית והרביעית של ההסכם. "לא יכול להיות שלמדינת ישראל יש כסף לשני סיבובי בחירות ואף אולי גם לסיבוב שלישי בזמן שנכים לא יכולים לחיות בכבוד וכל בוקר חושבים אם לקנות תרופות או כיכר לחם" מסרו. "עוד מעט אנו נכנסים לעונת החורף ולנכים לא יהיה תקציב כלכלי לחימום הבית ולכן מוליכים אותנו שולל ואת זה לא ניתן, אנו מבטיחים שלא נשב בחיבוק ידיים ומה שהיה עד כה זה קטן לעומת הבאות". הפגנה ראשונה של הארגון מתוכננת ב-31.10 בצומת עזריאלי בתל אביב.

קבוצת הנכים הופכים לפנתרים חוסמים את מסילת הרכבת. (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
קבוצת הנכים הופכים לפנתרים חוסמים את מסילת הרכבת. (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

בינתיים, פתחה מפלגת ישראל ביתנו את מושב הכנסת ה-22 כשהניחה הצעת חוק להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. הצעת חוק ברוח זו שהגיש בעבר ח"כ אילן גילאון ממרצ עברה בקריאה טרומית, ונתנה רוח גבית לגיבוש ההסכם משנת 2017.

ובינתיים, מדינה בהמתנה

ראש הממשלה ויו"ר מפלגת הליכוד בנימין נתניהו החזיר אמש (שני) את המנדט שקיבל מנשיא המדינה להרכבת הממשלה לאחר שנכשל בהרכבתה. בהודעת הנשיא נכתב כי בכוונתו לתת את המנדט ליו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ בני גנץ. לרשותו של גנץ יעמדו על פי החוק 28 ימים להרכבת ממשלה, והוא יוכל לבקש הארכה נוספת של 14 ימים. אם לא יצליח, הוא יחזיר את המנדט לנשיא המדינה.

נשיא המדינה רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בטקס האזכרה לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל בהר הרצל. 19 בספטמבר 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא המדינה רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בטקס האזכרה לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל בהר הרצל. 19 בספטמבר 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)

 

לאחר מכן, רשאי יהיה נשיא המדינה להטיל את המנדט להקמת הממשלה על גורם פוליטי נוסף, על פי תמיכת רוב חברי הכנסת. אם האחרון לא ירכיב ממשלה ויחזיר את המנדט לנשיא או שהכנסת לא תביע אמון בממשלה שיציג, תפוזר הכנסת ויתקיימו בחירות 90 ימים מהחזרת המנדט. במקרה זה צפויות להתקיים בחירות לכנסת ה-22 ב-3 או ב-17 למרץ.

גורם מכריע נוסף במפה הפוליטית הישראלית הוא ההליכים המשפטיים בהם מצוי נתניהו. בתחילת החגים נתניהו עמד בפני שימוע ונדרש לשטוח את טיעוניו לגבי כתב החשדות שהוצג. נתניהו מואשם בכפוף לשימוע בשלושה תיקים -בתיק 4,000, העוסק ביחסיו של נתניהו עם אלוביץ' ופעולותיו לכאורה למען קבוצת בזק שהיתה בבעלותו, נשקלת העמדתו של נתניהו לדין בגין עבירות קבלת שוחד, ומרמה והפרת אמונים. בתיק 1,000, העוסק במתנות שקיבל לכאורה נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, ובתיק 2,000, העוסק ביחסיו עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, נשקלת העמדתו לדין בגין עבירות מרמה והפרת אמונים. לא ידוע מתי יכריע היועץ המשפטי לממשלה האם להגיש כתב אישום, ומה ההאשמות שבגינן יואשם נתניהו לאחר השימוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!