דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסדת לוויתן

משק האנרגיה / למרות המכשולים, פרויקט לוויתן ממשיך להתקדם

בית המשפט דחה בקשה לצו מניעה בעניין הפליטה החריגה הצפויה עם התחלת הרצת האסדה | במקביל, חתם המאגר על חוזים מקומיים, ולכן ודאיים יותר, לאספקת גז | הרווח הרבעוני הנקי אמנם ירד ב-14 מיליון דולר אך הסיבה העיקרית לכך נעוצה באחזקות בתמר

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרויקט לוויתן מתקדם לקראת הפעלה מסחרית במהלך דצמבר. השופט רם וינוגרד דחה את בקשת "שומרי הבית" למתן צו העוצר את הרצת המאגר בשל היעדר הוכחה לפליטה חריגה של מזהמים. במקביל, המאגר ממשיך לחתום על חוזים מסחריים מקומיים בהיקף קטן, ונהנה מהעליה בביקוש לגז. על המאזן מעיקות רק האחזקות בתמר.

דלק קידוחים פרסמה אתמול (שני) דו"חות כספיים לרבעון השלישי מהם עולה כי השותפות שילמה כ-140 מליון ש"ח תמלוגים לקופת המדינה וחילקה 150 מליון דולר כדיבידנדים ברבעון האחרון. הרווח הרבעוני הנקי ירד ל-60.5 מליון דולר לעומת 74 מליון דולר ברבעון המקביל ב-2018, בעיקר בשל הירידה בשווי האחזקות של דלק קידוחים במאגר תמר, דרך חברת 'תמר פטרוליום'.

מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)
מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)

החברה אמורה להיפרד מאחזקות אלו במהלך השנה וחצי הקרובות, לפי הוראות מתווה הגז הממשלתי מ-2015, והירידה בערכן תפגע בתמורה הצפויה. בעלי מניות בתמר, סבורים כי דלק קידוחים ונובל, מעדיפות את האינטרסים של מאגר לוויתן, ולכן מונעות מתן הנחה לחברת החשמל, באופן שיסב חלק מרכש הגז של החברה בחזרה למאגר תמר, לאחר החלטת חברת החשמל לבחור במאגר לוויתן, משום שאחזקותיהן במאגר לוויתן משמעותית יותר מאחזקותיהן במאגר תמר.

מטעם יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, נמסר: "אנו גאים ומתרגשים לקראת הפעלתו המסחרית של מאגר לוויתן. החלטת שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, להפסיק בהדרגה את השימוש בפחם לצורך ייצור חשמל בישראל הינה מהפיכה של ממש, שמובילה אותנו לעידן של ייצור חשמל נקי ויעיל יותר, ומזמנת לתעשיית הגז הטבעי הישראלית הזדמנויות צמיחה משמעותיות."

העתירות לא עצרו את ההרצה

מאגר לוויתן זכה לאחרונה להיתר פליטה ונכנס לשלב ההרצה לפני ההפקה המסחרית. שלב זה זכה לביקורת, בשל העובדה כי הוא מחייב פליטות חומרים לאוויר בהיקף העולה על השיעור הנחזה לשנת פעילות שלמה. הפליטות המאגר בשלב זה הן בעיקר תוצאה של ניקוי צינור הגז מן המאגר לאסדה מגז החנקן הנמצא בו כעת, אשר מונע בעירת גזים ולכן הם נפלטים לאוויר.

לפי הדו"חות, שתי עתירות הוגשו כנגד ההרצה. עתירה אחת הוגשה על-ידי מועצה מקומית זכרון יעקב, עמותת "צלול", מועצה מקומית ג'סר א-זרקא, מועצה אזורית מגידו, מועצה מקומית פרדס חנה-כרכור ומועצה אזורית עמק חפר נגד ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה ונגד נובל אנרג'י לבית המשפט המחוזי בירושלים ואין כרגע החלטה בעניינה. הדיון בעתירת הרשויות המקומיות ו'צלול' יתקיים ב-5 בינואר 2020.

עתירה אחרת, אותה הגיש ארגון "שומרי הבית" בסוף חודש אוגוסט, טענה כי היתר הפליטה ניתן בניגוד לחוק, תוך הסתרת מידע חיוני לגבי הפקת הגז. אתמול דחה השופט רם וינוגרד בקשה לדיון דחוף, משום שהינה מוקדמת. השופט דחה עתירה למתן צו ביניים, משום שנתוני הניטור של הבנזן בקו החוף בתקופת ההרצה אינם גבוהים מהנתונים שנמדדו קודם לכן. הדיון בעתירה נקבע ל-19 בדצמבר.

יו"ר עמותת 'שומרי הבית' יוני ספיר מסר בעקבות דחיית הבקשה כי "אנחנו מאוכזבים אכזבה עמוקה מהדאגה לכיסם של טייקוני הגז הגוברת על הדאגה לבריאותם של תושבי האזור ואנחנו נשקול את המשך צעדנו לרבות ערעור לעליון בסוגייה הזו".

תקלה בניטור וגל שמועות

ברשתות חברתיות, מופצות בימים האחרונים שמועות לגבי השפעה סביבתית קשה כתוצאה מכניסת המאגר להרצה, אשר לא נמצא להן ביסוס. באיגוד הערים הודיעו על תקלה בניטור למשך מספר שעות, אשר דרבנה את גל השמועות על זיהום אוויר חריג.

מנטרים בשקיפות. בעקבות הפרעות באספקת החשמל לתחנת הניטור בנחשולים- נראתה עליה בנתוני הניטור בכלל המזהמים ביום שישי בשעה…

Posted by ‎איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון – כרמל‎ on Saturday, November 23, 2019

חוף הכרמל הסכימה עם נובל על ניטור רציף

בשבוע שעבר הודיעה המועצה האזורית חוף הכרמל, כי הגיעה להסכמה על חברת נובל אנרג'י לניטור רציף של אסדת לוויתן, מעבר למה שהחליט המשרד להגנת הסביבה כדרישות מחייבות בהיתר הפליטה. נקודה זו, היוותה את הביקורת המרכזית של איגוד הערים שרון כרמל, בשימוע לגבי היתר הפליטה למאגר.

הסכמים חדשים בשוק המקומי

שותפות לוויתן חתמה על מספר הסכמים קטנים בשוק המקומי, בהיקף כולל של 0.39 BCM לשנה, ליצרני חשמל פרטיים וללקוח תעשייתי. כמוכן, נחתם הסכם עם חברת דלק שורק, הנשלטת בעקיפין על ידי קבוצת דלק, לאספקת גז בהיקף של 0.24 BCM לשנה. החוזים המקומיים של המאגר הינם קטנים, אך בעלי ודאות גבוהה יותר, כאשר עיקר החוזים הקיימים של המאגר הם חוזי יצוא לירדן ולמצרים. אלו חוזים אשר חשופים לסיכונים מהותיים כאשר הם נתקלים בהתנגדות פוליטית בירדן, אילוצי קיבולת בצנרת למצרים וכן הפקת גז מקומית במצרים. כל אלו פוגעים בתוחלת המסחרית של יבוא גז מישראל. 

כנגד השימוש בצנרת EMGתלוי ערר לבית הדין לתחרות בירושלים של ארגון "לובי 99", ועמותת "הצלחה" אשר טוענות כי שליטת בעלי מונופול הגז בישראל בצנרת הגז צריכה להימנע, כך שבעלי המאגרים לא יוכלו לנטרל תחרות. עוד טוענים העותרים, כי המגבלות שהטילה עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות – בדמות החובה לאפשר עסקאות החלף עם ספקי גז ממצרים, אינן פותרות את הבעיה. ביום 13 בנובמבר 2019 הגישו EMED, בה שותפות EAST GAS דלק ונובל, ו- EMG תשובותיהן לערר, אשר הינן תשובות חסויות, בהליך המתנהל תחת חובת סודיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!