דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

העוקץ הישראלי / שיחות מווילה בקיסריה ופיתוי גמלאים: 22 שנות מאסר בארה"ב לישראלית שניהלה חברת אופציות בינאריות

מנכ"לית 'יוקום' לי אלבז נעצרה בארה"ב לפני כשנתיים, והורשעה בהונאת משקיעים בסך 145 מיליון דולר | החקירה נגד מעורבים נוספים בפרשה נמשכת

אופציות בינאריות (אידאה)
אופציות בינאריות (אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

22 שנות מאסר – זה העונש שגזר בית המשפט של מדינת מרילנד בארה"ב על לי אלבז, מנכ"לית חברת "יוקום" שהורשעה באוגוסט האחרון בארבעה סעיפים שונים של קשירת קשר לביצוע הונאת משקיעים בסכום מצטבר של 145 מיליון דולר. העונש הכבד שהוטל על אלבז עלול לסמן את נטייתו של בית המשפט להחמיר גם במשפטיהם של 15 נאשמים ישראלים נוספים המעורבים בפרשה, ביניהם גם בעל החברה, יוסי הרצוג.

על-פי בית המשפט האמריקאי, אלבז ניהלה את יוקום שעסקה באמצעות חברות הבת שלה, BinaryBook ו-BigOption, במסחר באופציות בינאריות. לכאורה מדובר במכשירי השקעה המאפשרים למשקיעים רכישת אופציה תחומה בזמן קצר שבמידה ותתממש יזוכה חשבונו של המשקיע. אך למעשה החברות שפעלו מווילה בקיסריה וממגדל אביב ברמת גן, שימשו כיסוי להונאת משקיעים. אלו פותו להעביר את כספם על-ידי מסכת שקרים שסופרו להם על-ידי נציגי החברה. הנציגים, שעל-פי העדויות במשפט תודרכו ישירות על-ידי אלבז, הציגו מצג שווא, השתמשו בזהות בדויה, סיפרו למשקיעים שהם מדברים מלונדון וממקומות אחרים בעולם ולא סיפרו על כך שהחברה שלהם מרוויחה את הכספים שהמשקיעים מפסידים. אנשי החברה אומנו לפתות את המשקיעים להעביר אליה עוד ועוד כספים גם לאחר שהפסידו את כספם. במקרים רבים היו אלו פנסיונרים אמריקאים שהעבירו את כל חסכונותיהם לנציגי החברה.

לי אלבז ועורך דינה מחוץ לבית הדין במרילנד (AP Photo/Jose Luis Magana)
לי אלבז ועורך דינה מחוץ לבית הדין במרילנד (AP Photo/Jose Luis Magana)

המשפט במרילנד נוהל, כנהוג בארה"ב, בעזרת חבר מושבעים, שקבע באוגוסט האחרון כי אלבז אכן אשמה בארבעת סעיפי האישום שהוגשו נגדה. במסגרת משפטה העידו נגדה חמישה מעובדיה לשעבר שתיארו את הפרקטיקות שהיו נהוגות בחברה וקשרו את אלבז למעשים. החמישה, אזרחים ישראלים, שימשו כעדי מדינה לאחר שחתמו על עסקאות טיעון.

מעניין לציין כי לקראת סוף המשפט נפסל אחד המושבעים על-ידי בית המשפט לאחר שהתברר כי אנשים הקשורים לנאשמים במשפט יצרו איתו קשר וביקשו להשפיע על החלטתו. לאחר ההרשעה יכול היה השופט לגזור על אלבז עונש של עד 60 שנות מאסר, שכן חלק מסעיפי האישום בהם הורשעה נושאים עונש מאסר של עד 20 שנה. השופט הסתפק בעונש של 22 שנות מאסר כשהיקף ההונאה העצום שניהלה אלבז משמש עילה לעונש הכבד. בנוסף קבע השופט כי אלבז תפצה את קורבנותיה ב-28 מיליון דולר.

אלבז נעצרה לראשונה לפני כשנתיים כשנחתה בנמל התעופה JFK בניו-יורק, לאחר חקירה משותפת של ה-FBI ויחידת להב 433. לאורך תקופה החקירה והמשפט שהתה אלבז אצל קרובי משפחתה בסן פרנסיסקו. לאחר הקראת גזר הדין היא נשלחה למעצר בפועל וממנו ככל הנראה היא תעבור לרצות את עונשה.

כאמור, פרט לאלבז מתנהל בימים אלו משפטם של 15 נאשמים נוספים הקשורים לפרשה. אחד מהם הוא יוסי הרצוג, בעליה של יוקום השוהה בישראל. הרצוג טוען שאין לו קשר למעשים המדוברים ולראיה שיתוף הפעולה שלו עם החוקר מרגע שהחלה החקירה. במדינות אחרות בארצות הברית מתנהלים משפטיהם של נאשמים ישראלים נוספים בהונאת אופציות בינאריות מסוגים שונים. זאת לאחר שהממשל האמריקאי, וגם רשויות החוק בישראל, הכריזו מלחמה על התופעה שבשיאה פעלו מעל למאה חברות ישראליות שהעסיקו אלפי עובדים ומשכו מיליארדי דולרים באמצעים פסולים מעשרות אלפי לקוחות תמימים מהעולם כולו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!