דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסדת לווייתן

אסדת לוויתן / הרוח נושבת: ברגע האחרון, ניתן אישור לקיום הנישוב מאסדת 'לוויתן'

בשעה 07:00 החל הגז להגיע לאסדה ותחל פליטת מזהמים בכמות מוגברת במשך שמונה שעות | במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי לא צפויה כל סכנה לציבור, וכי ההליך יפוקח מקרוב | עם זאת, רק בשעה 22:00 הודיע המשרד כי נתן אישור סופי להליך - מה שתרם לחוסר הוודאות של התושבים

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הליך הנישוב באסדת לוויתן החל אתמול (שלישי) בשעה 02:00, לאחר שמעט אחרי השעה 22:00 ניתן אישור רשמי מטעם המשרד להגנת הסביבה. הגז מהבאר החל להגיע לאסדה סמוך לשעה 7:00, ואז להיות מנושב ממנה במשך כשמונה שעות. מדובר בשלב בדרך להרצת אסדת הגז הטבעי הסמוכה לחוף דור, במהלכו תיפלט לאוויר כמות מוגברת של מזהמים בזמן קצר, אך ללא חשש לזיהום אוויר או לסיכון התושבים. במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי לא צפויה מההליך כל סכנה לציבור, וכי המשרד יעקוב מקרוב אחר ביצוע ההליך כדי לוודא זאת ואף יפסיק אותו במידת הצורך.

בהודעה שפרסם המשרד להגנת הסביבה ברגע האחרון – רק ארבע שעות לפני התחלת הנישוב המתוכנן – נאמר כי לאחר שחברת נובל אנרג'י עמדה בתנאי המשרד, הנישוב אושר. עוד נאמר כי "המשרד מחדד כי אין כל הנחיות מיוחדות לציבור ביום זה, וכי ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה. אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים ולפי חוות הדעת של כל המומחים, לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב".

כאמור, ההליך קיבל אישור סופי מהמשרד להגנת הסביבה רק ברגע האחרון. במשרד התנו את מתן האישור בקבלת תוצאות לבדיקות משלימות, בהן יתרשמו מעבר לכל ספק סביר כי הציוד המותקן על גבי האסדה מכויל כנדרש, כולל ציוד תפעולי שלא נועד לניטור במקור. ההליך מחייב היערכות מיוחדת של עובדי המשרד להגנת הסביבה לפיקוח, ואף לעצירת ההליך – במידה ויתרחש מקרה קיצון בו היקף הפליטות יעלה בהיקף דרמטי על מה שנחזה במודלים.

במשרד המליצו לציבור להוריד את האפליקציה 'אוויר בסביבה' ולהתעדכן בזמן אמת בתוצאות תחנות הניטור, אך נכון לכתיבת שורות אלו קיימת בעיה טכנית באפליקציה. ניצן לצפות בנתוני הניטור המעודכנים בקישור: http://www.igudhadera.co.il/nitur_hadera/gr/gr_nitur.htm

בהליך צפויה פליטה חופשית לאוויר של מזהמים, העולה על ההיקף המותר בשנה אחת, במשך שמונה שעות. הנישוב עצמו ממלא את הצנרת המובילה גז לא מטופל ממאגר לוויתן בלב ים, אל האסדה במרחק 10 ק"מ מהחוף. נישוב דומה נוסף, בצינור השני מהמאגר לאסדה, אמור להתקיים בעוד מספר ימים.

אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

ביום שישי האחרון הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הליך הנישוב צפוי להתרחש ביום שלישי בשעה 02:00 לפנות בוקר. מכיוון שהצנרת מלאה כרגע בחנקן, במשך חמש השעות הראשונות הפליטה העיקרית תהיה של גז חנקן, המהווה ממילא את רוב תכולת האוויר באטמוספרה. בשלושת השעות האחרונות, אחוז החנקן ירד בהדרגה ואחוז הגז הלא מטופל מהמאגר יטפס עד ל-95%.

מדוע הנישוב מאסדת לוויתן מעורר דיון כה סוער?

המשרד להגנת הסביבה העניק לאסדת לוויתן את היתר הפליטה המסדיר את מגבלות הפליטה שלה בפעולה שגרתית למשך שבע שנים, לאחר שימוע ציבורי ופרסום טיוטה לתגובות הציבור. הליך הנישוב, לעומת זאת, לא זכה להליך כזה, בשל היותו חד פעמי, אך כמויות הפליטה בו – העולות על הפליטה המורשית בשנה שלימה במשך שמונה שעות בלבד – גרמו לרבים לחשוש מכמות זיהום האוויר שהוא יגרום.

נושא היקף הפליטות נבדק על ידי מפעילת האסדה, נובל אנרג'י, על ידי המשרד להגנת הסביבה וגם על ידי מדענים עצמאים, שהכינו דו"ח ביקורת בהזמנת ארגון 'שומרי הבית' המתנגד לאסדה. דו"ח הביקורת, שהוא ככל הנראה המחמיר מכולם, הסיק שהנחות היסוד בדו"ח של נובל הן מקלות מדי. עם זאת, גם לפי הערכה עצמאית ממומחים ישראלים שהזמין הארגון, ריכוזי הבנזן באיזור חוף הכרמל יגיעו בשיא הפעילות ל-36% מריכוזי היממתי המקסימלי לפי התקן הישראלי, וגם זאת למשך פרק זמן לא ברור.

'מפגיני ארגון שומרי הבית בפתח ועידת האנרגיה ועסקים 2018 בכפר המכביה' (קרדיט: מאיה סייפרס)
'מפגיני ארגון שומרי הבית בפתח ועידת האנרגיה ועסקים 2018 בכפר המכביה' (קרדיט: מאיה סייפרס)

הדו"ח נכתב על ידי המדענים פרופסור דוד ברודאי מהטכניון, מומחה לפיזור מזהמים, ופרופסור אורי דיין מהאוניברסיטה העברית, מומחה מזג אוויר ואקלים. תקן הבנזן בישראל הוא אחד מהמחמירים בעולם והוא לא כולל רק הגבלה על רמת החשיפה השנתית, אלא גם על רמת החשיפה היממתית.

האם עיקרון הזהירות המונעת מחייב פינוי?

ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית בניהול סיכוני בריאות, אמרה בראיון ל'דבר' כי "אין סיבה להתפנות מהבתים בחוף הכרמל בזמן הנישוב". עוד אמרה כי הקריאה להתפנות מבוססת על שימוש לא נכון בעיקרון הזהירות המונעת. לדבריה, "רק כאשר יש עדות מוצקה לבעיה יש סיבה לשנות התנהגות. חוסר מידע או מידע לא מדויק זה לא טוב, אבל לא מעיד בהכרח על בעיה".

פינוי הכולל עמידה בפקק תנועה, שהייה בתחנות רכבת שאינן מאווררות היטב כמו תחנת רכבת השלום או בזמן תדלוק בתחנת דלק צפוי לחשוף את הציבור לריכוזי בנזן גבוהים מהריכוזים שצופים גם המודלים המחמירים באיזור חוף הכרמל. על אף זאת, בארגון 'שומרי הבית' מתכוננים לפעילות מחאה מול קריית הממשלה בתל-אביב, ללא קשר להיקפי זיהום האוויר שם או בדרך לשם, אלא כחלק ממחאה נגד מדיניות הממשלה, שלטענתם מפקירה את בריאות הציבור.

כחלק מהמאבק נגד אסדת לוויתן, בארגון מוסרים מידע רב לציבור כחיזוק לטענותיהם. לעומתם הרשויות המוסמכות – משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ממעטים לעשות זאת, ובכך מפחיתים את אמון התושבים בגורמים הרשמיים. לא כל המידע שנמסר על ידי הארגון הוא מדויק, אך הוא זוכה לאמון ניכר, ועשיר בהסברים מפורטים הרבה יותר מאלו שנמסרים לציבור על ידי הרשויות המוסמכות.

ארגון שומרי הבית טוען שנתונים נמחקים במזיד מתחנות הניטור, המופעלות על ידי איגוד הערים שרון כרמל, אף שזמני כיול ותקלות הינן אירועים חוזרים ומוכרים בתחנות ניטור. לאחרונה הגיש איגוד הערים תלונה במשטרה כנגד השחתה מכוונת של חיבור החשמל והגנרטור המגבה של תחנת הניטור בנחשולים, שבגינן חסרים נתונים אמינים מתחנה זו. תכנית הניטור של אסדת לוויתן מבוססת על שבע תחנות אחרות, המופעלות על ידי נובל אנרג'י, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים.

אילו מכשירים דורשים כיול?

לפי בדיקת 'דבר', כל ציוד הניטור על גבי האסדה ובסביבתה ערוך לפעולת הנישוב. הדרישות של המשרד ממפעילת האסדה נובל אנרג'י כוללות דרישות נוספות בעבור שקיפות נתונים מלאה, לפיהן גם מכשירים תפעוליים דוגמת מכשור ה-GC על גבי האסדה מתבקש לספק ברמת דיוק גבוהה ותוך זמן קצר מאוד את הרכב הגז הנפלט, אף שלא נועד במקורו לצרכי ניטור אוויר. הבדיקות המקדימות אמורות לוודא כי המכשיר מסוגל לעמוד בלחצים שונים של הזרמת גז ולספק תוצאות מדויקות.

ייתכן כי חומרת דרישות המשרד נובעת כתוצאה מהבהלה הציבורית לגבי האסדה, ובכל זאת – המסרים שמתקבלים הם מבלבלים. אם מדובר במכשור שאינו קריטי לניטור האוויר, קשה להבין מדוע נדחה הנישוב. לחילופין, אם מדובר במכשור חיוני, מדוע ביום שישי הודיע המשרד כי אישר לנובל להודיע על נישוב ביום שלישי , לפני שהתמלאו כל דרישותיו? לבסוף, אם המשרד עקבי בעמדתו כי לא צפוי כל זיהום אוויר חריג ואין צורך להתפנות מהבתים, מדוע נדרש מתן התראה של 48 שעות לא כולל שישי ושבת לפני ביצוע הנישוב?

לכל אלו מצטרף מתן האישור הסופי לנישוב ברגע האחרון, שמלבה אף הוא את תחושת חוסר הוודאות. ביום שני בשעה 20:00 בערב, שש שעות בלבד לפני תחילת הליך הנישוב, במשרד להגנת הסביבה ובנובל אנרג'י לא הגיבו לפניית 'דבר' שכללה שאלה פשוטה – האם הנישוב יתקיים כמתוכנן. רק בשעה 22:06, ארבע שעות בלבד לפני המועד, הודיע המשרד להגנת הסביבה על קיום הנישוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!