דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תשתיות / טרור הגז: דיווחים סותרים על פגיעה באספקת הגז מישראל למצרים

על פי דיווח ברשת אל ג'זירה, חמושים פוצצו את צינור הגז בין ישראל למצרים באזור "באר-אלעבד" בצפון סיני | במשרד האנרגיה בודקים את הדיווח | דלק קידוחים: צנרת EMG לא נפגעה, ייצוא הגז נמשך

פיצוץ בעקבות מתקפה נוספת בצינור הגז של חברת EMG בסיני בשנת 2011   . (AP Photo/Ashraf Swailem, File)
פיצוץ בעקבות מתקפה נוספת בצינור הגז של חברת EMG בסיני בשנת 2011 . (AP Photo/Ashraf Swailem, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ברשת אל ג'זירה דיווחו הלילה (ראשון) כי חמושים פוצצו את צינור הגז בין ישראל למצרים באזור 'באר-אלעבד' בצפון סיני.  ככל הנראה, מדובר בקו חלוקת גז שאינו מפריע ליצוא הגז ממצרים לישראל דרך צנרת EMG. אף ארגון טרור לא נטל עד כה אחריות על הפיצוץ. צינור EMG  פוצץ מספר פעמים בשנים 2011-2, בעת האביב הערבי ובזמן שלטון מוחמד מורסי איש האחים המוסלמים במצרים, פיצוצים שבעקבותיהם בוטל חוזה יבוא הגז ממצרים לישראל.

לפני מספר ימים, ארגון הטרור דאע"ש איים לראשונה לפגוע במטרות בישראל בהודעה המתורגמת לעברית. לארגון זה זרוע בחצי האי סיני המכונה 'וִלַאיַת סַינאא' שנקראה בעבר 'אנצאר בית אל-מקדִס' ולה מיוחסת פגיעה בצינור EMG בחודש יולי 2012 והתקפות אחרות כנגד ישראל ומצרים מאז. לפי דיווח בניו יורק טיימס משנת 2018, ישראל קיבלה "אור ירוק" מממשלת מצרים וביצעה למעלה מ-100 תקיפות בשנים האחרונות כנגד ארגון זה בסיני.​

מלשכת שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) נמסר: "נכון לשעה זו הגז הטבעי זורם בצינור מישראל ומגיע למצרים. עניין הפיצוץ, ככל שהיה, נבדק על ידי המשרד בתאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים".

בשבועות האחרונים החל יצוא גז ממאגר לוויתן הישראלי, דרך צנרת EMG לחברת דולפינוס המצרית, בהסכם ששוויו המקסימלי 15 מיליארד דולר. סכנה לצנרת הגז במצרים מאיימת על פרויקט יצוא הגז, אך בשונה מהעשור הקודם, היא חסרת השפעה על אספקת הגז למשק הישראלי.

היסטוריה של טרור סביב צנרת הגז

בעשור הקודם ישראל ייבאה גז ממצרים דרך צינור EMG, אשר היווה תחרות למאגר "ים תטיס" הישראלי במחירים זולים במיוחד. עסקת גז זו הוכרזה במצרים כעסקה מושחתת, משום שהובילה להתעשרות אישית של המתווכים המצרים, בעוד הגז לישראל נמכר במחיר נמוך במיוחד.

במהלך ה"אביב הערבי" במצרים, הופל שלטונו של הנשיא חוסני מובארק, והוא הוחלף בבחירות ע"י מוחמד מורסי, איש תנועת "האחים המוסלמים". בתקופה זו, התרופף השלטון המרכזי במדינה וארגוני טרור הגבירו את פעילותם בחצי האי סיני. צינור EMG פוצץ מספר פעמים בנקודות שונות ע"י פעילי טרור, פעולות שתרמו להחלטת המצרים לבטל את חוזה הגז עם חברת החשמל הישראלית.

הפסקת האספקה ממצרים הובילה לשאיבת יתר של גז ממאגר "ים תטיס", מה שגרם לקריסתו ולמחסור חמור בגז למשק החשמל ולתעשיה בישראל. בשנים 2012-2014 מחיר החשמל התייקר בחדות ותחנות הכח בישראל שרפו דלקים יקרים ומזהמים הרבה יותר מגז כמו מזוט וסולר.

ממשלת מצרים הנוכחית אישרה את יבוא הגז מישראל, רק לאחר שחברת החשמל הישראלית הסכימה להתפשר על פיצוי בגובה 500 מליון דולר ב8 שנים מחברות הגז המצריות, לעומת כ2.4 מיליארד דולר שנפסקו לטובתה בבוררות בינלאומית, בחישוב הכולל הפרשי הצמדה וריבית פיגורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!