דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סלולר

קצרים בתקשורת / בעולם כבר נערכים לדור השישי בסלולר, בישראל (אולי) יפרסו בקרוב את הדור הרביעי

עתירת סלקום, גולן טלקום ואקספון נגד מכרז תדרי הדור ה-5 נדחתה, והעותרות חויבו בהוצאות משפט בסך 150 אלף שקלים | העתירה דחתה את מועד הגשת ההצעות במכרז, אך גם השלמתו לא תפזר את סימני השאלה לגבי עתיד הסלולר במדינה

רשת סלולרית בכניסה לבניין (צילום: Shutterstock)
רשת סלולרית בכניסה לבניין (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה אתמול (ראשון) את עתירת החברות סלקום, גולן טלקום ואקספון כנגד מכרז תדרי הדור ה-5. השופט דוד גדעוני כתב בפסק הדין כי "מכרז זה נחשב ככזה שבו מתקיימות ללא כל קושי דרישות היסוד של דיני המכרזים". השופט דחה את טענות העותרות, לפיהן העובדה שהמחיר שתשלם הזוכה איננו זהה למחיר ההצעה לא מהווה פגם בלתי סביר, שכן ידוע למשתתפות במכרז שההצעה תשקף את המחיר המירבי, ואין פגם במבנה המכרז, שבו המחיר הסופי מושפע מהצעות המתחרים, ולא נגזר רק מההצעה עצמה.

הגשת העתירה עיכבה את המכרז, כך שלמשתתפות נוצר משך זמן ארוך יותר להתכונן אליו. כללי המכרז מחייבים את גולן טלקום ואקספון להגיש הצעה משותפת עם סלקום, שכן כיום חברות אלו משתמשות ברשת סלקום, והגשה משותפת להקמת רשת דור 5 שונה במהותה מההסדרים הכלכליים הקיימים כיום בין החברות, הדומים למתכונת של השכרה.

כעת, השופט ביטל את צו הביניים שעיכב את המכרז. למכרז אין עדיין תאריך הגשה סופי, כשמועד פסק הדין הפתיע גם את משרד התקשורת, שצריך עכשיו לקבוע תאריך חדש. "הצלחה" זו של העותרות בדחיית המכרז, עלתה להם בתשלום הוצאות למשרד התקשורת של 150,000 שקלים לכיסוי הוצאות ושכר טרחה לעורכי הדין.

האתגרים הבאים של רשתות הסלולר

התכנון של מכרז הדור ה-5 אמור שלא למקסם את ערכם הכלכלי המלא של התדרים המוצעים בו, אלא לקבוע מחירים שיאפשרו לחברות לבצע את ההשקעה. המשרד הבטיח לחברות הקלות באגרות התדרים, לפי עמידה באבני דרך להקמת הרשתות, כך שבאופן מצרפי, יושבו כ-500 מיליון שקלים לכל היותר, מתוך השקעה נדרשת של 1.5 מיליארד שקלים. היעדרה של ממשלה מכהנת, מקשה על מימוש ההבטחות, בייחוד כשפקידים בצמרת משרד האוצר מביעים דאגה עצומה מהגירעון בתקציב. כלומר, אין ודאות שמשרד התקשורת יצליח לממש את ה"גזרים" שהוא מבטיח לחברות הסלולר, אבל המשרד מצליח באופן מדהים להטיח בחברות "מקלות", בדמות תחרות בלתי מאוזנת שפוגעת בחברות בעלות רשת כמו סלקום, פלאפון, פרטנר והוט מובייל, ומדיניות מסייעת לחברות חסרות הרשת, בעיקר לגולן טלקום.

בפועל, שירותי הסלולר סובלים משירות לקוחות לקוי, עם זמני מענה ארוכים במוקד הטלפוני, וממהירות גלישה איטית, שעברה התדרדרות עצומה יחסית לרשתות במדינות העולם, וגם התדרדרות אבסולוטית – תופעה יוצאת דופן בנוף העולמי. אם המכרז יתממש, התדרים ישמשו את חברות הסלולר קודם כל להשלמת הפריסה בדור הרביעי, כשברחבי עולם כבר מתחילים לתכנן את הדור השישי.

מהירות הגלישה הממוצעת בישראל נתוני אתר ספידטסט דצמבר 2019
מהירות הגלישה הממוצעת בישראל נתוני אתר ספידטסט דצמבר 2019

לפי אתר ספידטסט, ישראל ממוקדת כיום במקום ה-82 בעולם, בין הונדורס ומיאנמר למלזיה וסנגל. מהירות הגלישה הממוצעת ברשתות הסלולר בישראל היא 23.83 מגה לעומת 103 מגה בקוריאה הדרומית ו-70 מגה בקנדה. נתון חמור נוסף הוא שמדובר בהתדרדרות אבסולוטית משיא של 24.29 מגה באוגוסט 2019.

מהירות הגלישה הממוצעת בישראל נתוני אתר ספידטסט דצמבר 2019
מהירות הגלישה הממוצעת בישראל נתוני אתר ספידטסט דצמבר 2019

לדחייה בהשקעות בסלולר יש מחיר גבוה וחיצוני לעולם הסלולר שכן תשתיות תקשורת איכותיות ומהירות מאפשרות לבצע יותר דברים ברשת, ובכך לחסוך זמן, כסף, דלק ואף זיהום אוויר. מדיניות משרד התקשורת הובילה את חברות הסלולר למצב הפסדי, או של רווחיות זניחה, למעט גולן טלקום שמרוויחה יפה, אך לא מחזיקה רשת סלולר. כשההבטחות להחזרי אגרות עודן "כתובות על הקרח" קשה לראות את החברות נכנסות לעוד השקעות מאסיביות בתחום ושורדות כלכלית.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!