דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

כלכלת הקורונה / בלי סיבוכים, ישר לחשבון: 500 שקלים לפסח הם צעד קטנטן בכיוון נכון. המשיכו כך

לא תכנית סיוע מסובכת ומחוררת - אלא חמצן ישיר לאזרחי ישראל | ראוי היה להתחייב על סכום גבוה וקבוע | האם באוצר יצליחו להחליף דיסקט? | פרשנות

(צילום: חן לאופולד/פלאש90)
(צילום: חן לאופולד/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

בממשלה מתחילים להבין את מה שבעולם כבר הבינו לפני שבועות: הקורונה היא משבר מסוג חדש, והתגובות אליה צריכות להיות בהתאם. ההחלטה של נתניהו אמש (רביעי) להעניק תשלום של 500 ש"ח לילד ולקשיש, ישירות מהממשלה לחשבונות הבנק של אזרחי ישראל היא נכונה, אך היקפה המזערי הופך אותה כרגע בעיקר לקריאת כיוון. העובדה שהדבר היה צריך להיעשות מעל לראשיהם של פקידי האוצר מראה עד כמה הם רחוקים מהבנת המציאות החדשה.

נתחיל בטוב: מדובר בצעד הכלכלי המדויק ביותר בו נוקטת הממשלה מאז תחילת משבר הקורונה. בלי ביורוקרטיה, תבחינים ואותיות קטנות – תשלום ישיר לחשבון הבנק לפני חג הפסח זה בדיוק מה שהציבור צריך. תשלום ישיר לחשבונות הבנק, שכבר יצא לפועל בארה"ב, יכול לעזור לייצב בטווח המיידי את משקי הבית בישראל, לעזור לרכך את המכה, ולסייע בתהליך ההתאוששות הכלכלית כשהמשבר הבריאותי יחלוף.

הפגנת העצמאים מול הכנסת, בשל משבר הקורונה. 30 במרץ. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת העצמאים מול הכנסת, בשל משבר הקורונה. 30 במרץ. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אלא שמדובר בלא יותר מטעימה מהמדיניות שעל הממשלה לאמץ באופן דחוף כדי לעזור לציבור לצלוח את המשבר הזה. סכומים של 500 עד 2,000 שקל למשפחה עם ילדים, ו-500 ש"ח לזקן הם סיוע – לא הצלה. הם לא יוציאו את האזרחים ממלחמת ההישרדות שנכפתה עליהם. ראוי היה להתחייב למענקים גבוהים יותר בכל חודש, עד לסיום המשבר.

כלכלית זה אפשרי: עוד לא פורסמו תנאים ברורים לזכאות למענק, אבל בחישוב גס, המענקים לילדים ולקשישים בכללותם יעמדו על כ-1.5 עד 2 מיליארד שקלים. לשם ההשוואה, מדובר במענק קטן באופן דרמטי מזה שהציע ממשל טראמפ, הכולל תשלומים ישירים של 1,200 דולר, יחד עם תוספת של 500 דולר על כל ילד מתחת לגיל 16. רק בתשלומים האלו השקיעה הממשלה האמריקאית 1.34% מהתוצר שלה. מענקים דומים מבחינת תוצר בישראל היו עומדים לא על 1.4 מיליארד, אלא על 19 מיליארד שקלים. בעבור משפחה – מדובר במענק של למעלה מעשרת אלפים שקלים.

לא פחות חשוב הוא האופן בו התקבלה ההחלטה על המענק: ישירות על ידי הדרג הפוליטי, וללא מעורבות של פקידי משרד האוצר, שלפי הודעת המשרד עוד "לומדים את ההחלטה". העובדה שנתניהו בחר לעקוף את פקידי המשרד שכנראה מתנגדים להצעה, רק מראה עד כמה באוצר לא החליפו דיסקט, ועדיין נאחזים באידאולוגיות שאין להן טיפת רלוונטיות למשבר הנוכחי.

מאז ההכרזה על התכנית הכלכלית ביום שני, באוצר עסוקים עדיין בקרב מאסף על הגבלת ההוצאה. כך למשל, 6,000 השקלים שהבטיח שר האוצר כחלון לעצמאים התבררו אתמול כסכום מוטל בספק, כשהאוצר התעקש להטיל מיסוי על המענק. כך גם לגבי תשלומי הארנונה, והמאבק המסתמן על כספי הביטוח הלאומי. לאחר ששר האוצר הודיע כי יינתן מענק לעצמאים באוצר הודיעו יום למחרת שהמענק יינתן לבני 28 ומעלה בלבד. תחת לחץ, האוצר הודיע רק מספר שעות אחרי כן על הורדת הגיל ל-23 ונתניהו הודיע אמש על הורדתו ל-20. ככה לא מנהלים משבר. התפיסה לפיה שמירה על קופת המדינה ועל הגרעון חשובה יותר מהחייאת המשק עדיין שם.

הברדק שנוצר בחסות הזגזוגים האלה ביומיים שחלפו מאז פרסום התכנית הכלכלית היא בדיוק ההיפך ממה שהציבור זקוק לו בתקופה הזו. במקום שההחלטות של ההנהגה ירגיעו את הציבור, השינויים הסותרים מגבירים את הפאניקה עם הנחיות סותרות, זיגזגים וההתחרטויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!