דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

כלכלת הקורונה / יש ממי ללמוד: שלושה מודלים יעילים ממדינות העולם להתמודדות עם המשבר הכלכלי

גרמניה משלימה את שכר העובדים בשעה שאינם מועסקים | בריטניה וצרפת מכסות את רוב עלויות השכר בתקופת הסגר | ובדנמרק מקפיאים מצב באמצעות פיצוי לעסקים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון, ביוני 2020. "(Kay Nietfeld/dpa via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון, ביוני 2020. "(Kay Nietfeld/dpa via AP)
יונתן קירשנבאום

הודעת שר האוצר ישראל כ"ץ אתמול (חמישי) לפיה משרד האוצר יבחן מודלים מהעולם להתמודדות עם משבר הקורונה ולעידוד תעסוקה מסמנת שינוי בקו של משרד האוצר בניהול המשבר. עד כה, נראה שבאוצר סירבו ללמוד מאופן הטיפול של מדינות אחרות במשבר.

למעשה, ישראל יוצאת דופן בקרב מדינות ה-OECD באופן ההתמודדות שלה עם המשבר. לעומת יתר המדינות העשירות, שהציגו כבר בחודש מרץ תכניות כלכליות ארוכות טווח שכוללות סיוע נרחב למרבית ענפי המשק, ממשלת ישראל הציגה עד כה רק צעדי סיוע נקודתיים וקצרי טווח.

בעוד ממשלות העולם הציגו מספר מודלים מקיפים להתמודדות עם המשבר, ממשלת ישראל פעלה בשיטת הטלאים- סיוע פה וסיוע שם, במקום מדיניות רציפה וברורה. רק אתמול (חמישי) הודיע ראש הממשלה לראשונה על הכוונה להשיק תכנית ארוכת טווח.

אספנו שלושה מודלים מרחבי העולם שעוד לא מאוחר ליישם גם בישראל.

"המודל הגרמני"

המודל הגרמני, או "Kurtzarbeit" בגרמנית, הוכתר על ידי קרן המטבע העולמית כמודל היעיל ביותר להתמודדות עם משבר הקורונה.

ההיגיון שעומד מאחורי המודל הוא פשוט – במקום שמבנה ההעסקה יהיה בינארי – תעסוקה או אבטלה, ניתן לאפשר העסקה חלקית, עם פיצוי על שיעור אבטלה חלקי. המעסיק משלם לעובד שכר רגיל בגין השעות שעבד, שכר מופחת, המקביל לדמי אבטלה, בעבור שעות שהופחתו מהיקף העסקתו לפני המשבר. המדינה מפצה את המעסיק על הכסף ששילם לעובד בגין השעות שלא עבד בפועל.

במהלך משבר הקורונה הרחיבה ממשלת גרמניה עוד יותר את מודל ההעסקה הגמישה שלה, והגדילה את רמת הסבסוד של המדינה את שכר העובדים. במקור, המודל כלל סבסוד של 60% מהשכר על שעות עבודה שבהן העובד לא עבד בפועל, אבל כבר במרץ הורחב הסבסוד ל-70% החל מהחודש הרביעי של המשבר ול-80% סבסוד החל מהחודש השביעי למשבר. בנוסף, הודיעה הממשלה כי היא תשלם את תשלומי הביטוח הלאומי והפנסיה של העובדים, דבר שהיה עד למשבר הקורונה באחריות המעסיקים.

מדובר במודל עם יתרונות רבים לעובדים, למעסיקים ובעבור המשק בכללותו. העובדים אינם מפוטרים גם בזמני משבר, ונהנים הן משכר והן מביטחון תעסוקתי. המעסיקים יכולים להמשיך וליהנות מעובדים מיומנים ומוכשרים, מבלי לשלם את המחיר של אבדן כוח העבודה בעקבות לחץ כלכלי על העסק. העובדה ששכר העובדים נשמר ברמה קרובה לזו של טרם המשבר מסייעת לשמירה על הביקושים במשק וכך מונעת את העמקת המיתון.

סבסוד שכר (בריטניה, צרפת)

אם, מסיבותיה שלה, אין הממשלה מעוניינת להפעיל את המודל הגרמני, תמיד אפשר לאמץ את המודל שיושם במדינות כמו בריטניה וצרפת: השתתפות המדינה בשכר העובדים. בבריטניה החליטה הממשלה כבר במרץ לפצות מעסיקים על 80% משכר העובדים שלהם, כל עוד הם ממשיכים להעסיק אותם גם בזמן הסגר.

מספרה סגורה בלונדון, יוני 2020. "בבריטניה החליטה הממשלה לפצות מעסיקים על 80% משכר העובדים שלהם, כל עוד הם ממשיכים להעסיק אותם גם בזמן הסגר" (AP Photo/Frank Augstein)
מספרה סגורה בלונדון, יוני 2020. "בבריטניה החליטה הממשלה לפצות מעסיקים על 80% משכר העובדים שלהם, כל עוד הם ממשיכים להעסיק אותם גם בזמן הסגר" (AP Photo/Frank Augstein)

הרעיון שעומד מאחורי המודל הזה הוא לחסוך את הפגיעה בעסקים, שמובילה לפיטורי עובדים, על ידי כך שהמדינה תספוג את חלק ניכר מהמכה בעצמה. בתמורה לכיסוי 80% משכר העובדים, על המעסיקים להתחייב שלא לפטר עובדים. המטרה מאחורי המהלך הוא לדאוג לזה שכמה שיותר מהעובדים ימשיכו להיות בטוחים במקום עבודתם גם אחרי המשבר הבריאותי, דבר שיקצר משמעותית את תקופת ההתאוששות של הכלכלה.

חלק משמעותי נוסף מהמודל הוא הגדלת דמי האבטלה, כדי לתמוך במי שבכל זאת פוטר או הוצא לחל"ת, ובכך לרכך את משבר הביקושים. הממשלה הבריטית הגבירה באופן משמעותי את דמי האבטלה למי שבכל זאת איבד את מקום עבודתו. עצמאים יקבלו מענקים מיוחדים, שיעמדו על 80% מהמחזור שלהם בשנה הקודמת. מדובר בקצבה שניתנת לכל העצמאים, ללא הצורך להוכיח פגיעה בעקבות התפרצות הקורונה.

הקפאה (דנמרק)

מודל ההקפאה יהיה רלוונטי רק במידה וישראל תחזור למצב של סגר, אבל הוא הוכיח את עצמו כיעיל במדינה שבה הוא יושם – דנמרק.

הרעיון מאחורי המודל הוא שהמדינה "מקפיאה" את מצב המשק על ידי כך שהיא לוקחת על עצמה חלק גדול מהוצאות העסקים במהלך המשבר. כך, ניתן "להפשיר" את המשק עם חלוף המגפה, במינימום של פגיעה בעובדים או במעסיקים.

רחוב ריק בזמן מגפת הקורונה בקופנהגן, דנמרק, מרץ 2020. "המדינה "מקפיאה" את המצב במשק" (AP Photos/Jan M. Olsen)
רחוב ריק בזמן מגפת הקורונה בקופנהגן, דנמרק, מרץ 2020. "המדינה "מקפיאה" את המצב במשק" (AP Photos/Jan M. Olsen)

כדי להשיג את מטרות המודל, הממשלה הדנית מעניקה פיצויים על ירידות במחזורי העסקים שנפגעו מהמשבר. במקביל, חברות שיצהירו על כוונתן לפטר 30% או יותר מעובדיהן, יזכו למענק בגובה 75% משכר העובדים המיועדים לפיטורים בתנאי שימשיכו להיות מועסקים. למעשה, העסקים נדרשים לשלם רק 25% משכר העובדים הרגיל, בזמן שהעובדים הלא חיוניים נשארים בבית וזוכים למלוא השכר.

בנוסף, מתוך הבנה שלא ניתן לצפות במדויק את משך המשבר, ביטלה הממשלה הדנית את כל ההגבלות על קבלת דמי אבטלה. בזמן המשבר מובטלים לא ידרשו לצאת לחפש עבודה כדי להמשיך לקבל קצבה, והגבלת השנתיים על קבלת דמי האבטלה תבוטל באופן זמני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!