דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינטרנט

תשתיות / שר התקשורת יועז הנדל אישר לבזק שדרוג שיאפשר אינטרנט מהיר, אך רק בעוד 4 חודשים

בהודעת השר נכתב כי ״המשבר הנוכחי מחייב מתן מענה ללימודים מרחוק "בשנת הלימודים הקרובה", עם זאת, השדרוג בתשתיות, שיאפשר גלישה במהירות 200 מגה, יקרה הרבה אחרי פתיחת שנת הלימודים, וזאת כדי לסייע למתחרות

חיבור אינטרנט איטי (צילום: sutterstock)
חיבור אינטרנט איטי (צילום: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל אישר לחברת בזק לשדרג תשתיות ברשת הנחושת לטכנולוגיית V35B, כך לפי הודעת משרד התקשורת שפורסמה היום (ראשון). על פי ההודעה, ההיתר שייכנס לתוקף רק בעוד ארבעה חודשים "יאפשר לשחקנים בשוק לבצע את ההתאמות והפיתוחים הנדרשים במערכותיהם, זאת על מנת להבטיח שיוויוניות באספקת השירות ושמירה על התחרות", נכתב בהודעת משרד התקשורת.

משמעות המילה "התאמות" בהקשר זה היא שילוב הסדרי "השוק הסיטונאי", המאלצים את בזק להשכיר את קווי הנחושת שלה לכל חברת תקשורת מתחרה, במחיר עליו מפקח משרד התקשורת.

הבקשה המקורית של בזק לשדרוג נעשתה כבר במרץ 2018 וסורבה בנימוק שמתן היתר לשדרוג, יקטין את המוטיבציה של החברה להדליק את רשת הסיבים המהירים שלה, שעדיין כבויה. כעת, נמסר כי "ההחלטה שהתקבלה בצל משבר נגיף הקורונה, תאפשר בין היתר, לתת מענה לעלייה בהיקפי השימוש ברשת האינטרנט עקב המעבר לעבודה ולימודים מהבית".

בכך, משרד התקשורת ממשיך בקו המדיניות יוצא הדופן ברמה העולמית של עיכוב השיפורים בתשתיות התקשורת, ולא עידוד שלהם.

לאחר שחברת הוט ביצעה שדרוג למהירות 500 מגה ברשת הכבלים ביוני 2018, המשרד התערב ללא סמכות במדיניות השיווק של החברה וגרם לעיכוב ההשקה. באפריל 2018 פקיד בכיר במשרד אף אילץ את הוט לבטל מבצע, בניגוד לחוק ואף בניגוד לדעת השר דאז, איוב קרא.

פרישה חלקית בלבד

לפי הודעת המשרד, השדרוג יחל ב-244 יישובים המהווים פוטנציאל של כרבע מיליון אזרחים שיוכלו בתוך פרק זמן קצר לשדרג את קצב הגלישה למהירות של עד 200 מגה. ישובים אלו מייצגים את כלל חתכי הישובים ומגזרי האוכלוסייה בישראל במרכז ובפריפריה, ישובים עירוניים, התיישבות כפרית ויישובי הפזורה הבדואית. רשימת היישובים עצמם עדיין לא פורסמה, כמו גם השיקולים להכללת יישובים ברשימה.

בהודעת חברת בזק לבורסה נכתב כי "הטכנולוגיה כבר הוטמעה בחלק מאתרי החברה, ובכוונת החברה להרחיב בתקופה הקרובה את הפרישה לאתרים נוספים. עם זאת, בשל מאפייני הטכנולוגיה הפרישה תהיה חלקית (להערכת החברה לכ-230 אלף מנויים) ולא תכסה את כל אתרי החברה. בשלב זה בכוונת החברה להשיק קצב של עד 200 מגה (לעומת קצב של עד 100 מגה כיום) ללקוחות המחוברים לאתרים בהם נפרשה הטכנולוגיה כאמור. בשלב זה, בין היתר בשל היקף הפרישה החלקי המתוכנן, השקת הקצב החדש אינה צפויה להשפיע מהותית על הכנסות החברה.

עוד נמסר כי האישור ניתן לבזק לאחר קביעת עקרונות שיבטיחו "פרישה רחבה ומגוונת בין האזורים והישובים בכל רחבי המדינה", וכי "לא תהיה פגיעה באיכות השירות שמספק מפעיל אחר".

התועלת העיקרית שתיווצר בהחלטה היא בעבור משקי בית שלא מסוגלים לקבל היום אפילו 100 מגה מבזק אלא רק 15 מגה, בשל בעיות תשתית. בטכנולוגיה זו, הכפלת מהירות תאפשר להם שינוי ניכר באיכות החיבור לאינטרנט. המהירות האפשרית תלויה במרחק מארון התקשורת של בזק, כשהשגת 200 מגה אפשרית רק בסמיכות לארון.

האם ההחלטה של הנדל מנוגדת לדרישות שלו עצמו?

בהודעה שלו אמר הנדל כי המשבר הנוכחי מחייב מתן מענה לעבודה מרחוק, רפואה מרחוק ולימודים מרחוק, וכי המשאבים הנוכחיים לא מספקים מענה ראוי להתמודדות עם הקורונה לתקופה ארוכה. "תקשורת מתקדמת היא הפתרון לעבודה, לימודים ורפואה מרחוק כדי לעצור את שרשרת ההדבקה. זה מענה חשוב בדרך לתשתיות תקשורת מתקדמות בישראל".

לפני שבוע אמר השר דברים דומים בסרטון שהעלה לפייסבוק, בו הדגיש כי מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי הם המשימה החשובה ביותר לטיפול הממשלה. ביחס לתחום תשתיות התקשורת אמר הנדל: "היום נדמה לי שרוב הישראלים מבינים למה תשתיות תקשורת מתקדמות הן חיוניות… יש לנו למידה מרחוק לבתי ספר שנפתחים, או לא, עוד כמה חודשים. יש לנו עבודה מרחוק. לכל אלה צריך תשתיות תקשורת מתקדמות".

הנחת תשתיות תקשורת חדשות בפריסה ארצית היא פרויקט ל-10-5 שנים. שדרוג התשתיות של בזק ב-244 היישובים המדוברים יכול להיעשות כמעט באופן מיידי, אך מתן הדחייה למתחרות בארבעה חודשים תחמיץ בחודשיים ויותר את הפתיחה האפשרית של שנת הלימודים, ותדחה את השיפור בעבודה מרחוק.

זוהי פעם נוספת בה ההגנה שמספק המשרד למתחרות של בזק מעכבת שדרוג תשתיות תקשורת בישראל.

מבזק נמסר: "לאחר שתושלם פרישת התשתית יסופק השירות בלמעלה מ-200 יישובים החל ממגד'ל שמס והעיירה שלומי שבצפון הארץ, ועד ליישובי עוטף עזה והעיר אילת בדרומה של המדינה. השקעה זאת נעשית בנוסף ובמקביל להשקעות שבוצעו בפריסת תשתית סיבים אופטיים באזורים רבים במדינה, תשתית לה כיום פוטנציאל חיבור של עד לכ- 1.5 מיליון משקי בית בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!