דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

המסלול המהיר / מעלים את הרף: הוט מציעה אינטרנט במהירות 500 מגה-ביט

למרות שפרטנר וסלקום יכולות לספק מהירות כפולה, הוט נהנית מפריסה רחבה ותשתית מותאמת יותר | ואיפה בזק? נשארה מאחור למרות שפרסה סיבים בכל הארץ, בעיקר בגלל משרד התקשורת

סיבים אופטיים (צילום: shutterstock)
סיבים אופטיים (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת התקשורת הוט הודיעה כי החל מהיום (שני) תציע ללקוחות ביתיים גלישה במהירות של 500 מגה-ביט, זאת במקום מהירות מקסימלית של 200 מגה-ביט שהייתה זמינה עד כה. גם מהירות ההעלאה המקסימלית תעלה מ-5 מגה-ביט ל-10 מגה-ביט. לטענת החברה המהירות החדשה מאפשרת גלישה במקביל במגוון רחב של התקנים, חוויית גיימינג וצפייה רציפה בשידורי סטרימינג. הגלישה במהירות החדשה תתאפשר במכשירי ה-HOTBOX4 וממירי ה-FIBER 4k.

מהלך זה מעניק להוט משיגה יתרון משמעותי על שאר חברות תשתית האינטרנט במהירות אולטרה-מהירה. חברות פרטנר וסלקום פרסו סיבים אופטיים המאפשרים גם גלישה במהירות של 1,000 מגה-ביט, פי שניים מהמהירות החדשה שמבטיחה הוט. אך היקף הפריסה שלהן נמוך משמעותית מ-92% ממשקי הבית בישראל אליהם מגיעה הוט, לה אין לה עלויות משמעותיות של הנחת צנרת, אלא לכל היותר שדרוג בחלק מהמתקנים האקטיביים ברשת. סלקום ופרטנר צריכות להמר בכל פעם שהן פורסות סיבים אופטיים, האם יהיו להן די לקוחות כדי להשיג החזר סביר על ההשקעה.

הנחת כבלי תקשורת תת-קרקעיים (צילום: shutterstock).
הנחת כבלי תקשורת תת-קרקעיים (צילום: shutterstock).

מי שנשארת מאחור היא בזק, שהחליפה את מרבית הרשת שלה לסיבים אופטיים בשנים 2016-2012 אך לא ביצעה את השלב הבא: שדרוג החלקים האקטיביים בארונות השכונתיים והחלפת המודמים במשקי הבית. הסיבה לכך היא שמדובר בהחלטה שניתן לעשותה רק פעם אחת, ולא ניתן לשוב ממנה, בשל הרגולציה המכבידה של משרד התקשורת.

המשרד תובע מבזק לספק שירות בכל נקודה בארץ, ללא קשר לשאלה אם אספקת שירות כזו משתלמת כלכלית, תנאי בו סלקום ופרטנר לא נדרשות לעמוד, ונמנע מלתבוע מהוט להפוך את הפריסה ב-92% ל-100%, כפי שהיא מחויבת ברישיונה. גם חברת התשתית השלישית – IBC, זוכה להקלות גדולות מהרגולטור כדי להקל עליה להרחיב את פריסת הסיבים. אחרי כל אלו, המשרד דורש מבזק להשכיר את התשתיות שלה לכל אחת מהמתחרות במחיר שייקבע על ידו.

רגולציה קשה זו, שמגינה על המתחרות בתואנה של "שמירת התחרות", מונעת מבזק לבצע חישוב סביר להחזר על ההשקעה שכבר ביצעה וזו שהיא עוד נדרשת לבצע כדי להפעיל את רשת הסיבים שלה.

בינתיים המשרד גם מנע מבזק שדרוג פשוט יותר, למהירות של 200 מגה-ביט, כדי להגביר את הלחץ עליה להפעיל את רשת הסיבים. העובדה שבזק "תקועה" כבר זמן רב בין לחצי התחרות המתגברת, בייחוד נגד יס, והרגולציה הנוקשה וחסרת התקדים של משרד התקשורת, גרמה לשינויים דרמטיים בקבוצה: הגדלה דרמטית של הוצאות החברה לפרישה מוקדמת של עובדים, תכניות פיטורים ופרישה מוקדמת בשנים הקרובות בחברות הבנות, והתמוטטות של מניית בזק וחברות האחזקה השולטות בה, בשל עצירת הדיבידנדים.

תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).
תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).

למעשה, משרד התקשורת נכשל בהגברת התחרות בשירותים טכנולוגיים מיושנים, כאשר טלפון קווי הוא השירות הרווחי ביותר של בזק גם היום, אך הצליח לחסום אותה מהשקת שירותי אינטרנט אולטרה-מהיר, כשהחברה מספקת גלישה במהירות של עד 100 מגה-ביט למשקי בית, ובמקומות מסוימים הגלישה מוגבלת למהירות של 40 מגה-ביט או אף 15 מגה-ביט, בשל תשתיות מיושנות.

התחרות הקשה כנגד שידורי יס  (וגם נגד שידורי הוט) מתבצעת באמצעות אפליה חסרת תקדים באסדרה ובאכיפה. בזמן ששידורים באינטרנט – דוגמת סלקום טי וי, פרטנר טי וי, וגם אמזון ונטפליקס – נעשים ללא רגולציה כלל, על שידורי הלוויין או הכבלים מוטלת רגולציה כבדה ויקרה, שגרמה לבזק לרשום את יס בספרים בערך אפסי, למרות הפריסה הרחבה לכ-600 אלף לקוחות. ירידת השווי נובעת ממגמת נטישת הלקוחות, ירידת הגביה מלקוח, התיישנות הדרגתית של הממירים בבתי הלקוחות ובמלאי, וכן הסכמים כובלים עד השנים 2028 עם חברת חלל תקשורת על מקטעי שידור לווייני.

כעת הוט תוכל להציע אינטרנט אולטרה-מהיר לרוב משקי הבית בישראל, מה שיטיל צל כבד עוד יותר על הכדאיות הכלכלית של הפעלת רשת הסיבים של בזק ככל שיחלוף הזמן ולקוחות יבחרו לשדרג את מהירות הגלישה אצל המתחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!