דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
NCR

סכסוך עבודה / עובדי NCR יטרפדו את העברת הידע מישראל להודו

על רקע טענות ל'גרירת רגליים' מצד החברה במו"מ הקיבוצי, טוענים העובדים כי ההנהלה מבצעת תהליך שקט של העברת פעילותה להודו. ועד העובדים: "אין לנו דבר נגד העובדים ההודים, אך לא נאפשר את חיסול מקומות העבודה שלנו".

אסיפת עובדי NCR ביולי 2016. (צילום: ועד העובדים)
אסיפת עובדי NCR ביולי 2016. (צילום: ועד העובדים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע טענות ל"גרירת רגליים" מצד חברת NCR במו"מ לקראת הסכם קיבוצי, הודיע היום (שלישי) ועד העובדים כי יסרב לשתף פעולה עם ההנהלה בתהליך של העברת מידע לעובדים ההודים של החברה. תהליך שמטרתו, לטענת העובדים – העברת פעילות החברה להודו.

במהלך החודשים האחרונים הטיסה הנהלת NCR מתכנתים ממשרדיה שבהודו למרכז הפיתוח של החברה ברעננה. לעובדים בישראל נאמר כי תפקיד העובדים ההודים הוא לסייע בבדיקות תוכנה ובעבודה בשבת. בפועל, לדברי הוועד, סיוע שכזה לא מתקיים, והעובדים ההודים רוכשים, מהעובדים בישראל, את הידע הנחוץ להעברת הפעילות להודו. על פי ועד העובדים כ-30 עובדים במשרדי החברה בהודו מבצעים כיום עבודה אותה למדו בעת שהותם בישראל. במקביל פיטרה ההנהלה לאחרונה שבעה עובדים, וניסתה לפטר 20 נוספים, מהלך שנמנע בהתערבות הוועד, שהתעקש למצוא לכל אחד מהם תפקיד נדרש בחברה.

"הנהלת NCR פועלת באופן אלים ודורסני לצמצום הפעילות בארץ ועלולה להביא לחיסול המשרדים בישראל ולהחלפת העובדים הישראלים בהודים. אנחנו לא ניתן לכך יד ונעשה ככל שביכולתנו למנוע זאת" אמר יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור.

"אין לנו דבר נגד העובדים ההודים" הוסיף טהור, "אך לא נאפשר להנהלה לקחת את הידע היקר שנצבר כאן בשנים של עבודה קשה ולחסל את מקומות העבודה שלנו. אנו קוראים להנהלה ולמנהל NCR ישראל, גיא פרי, להתעשת ולחתום סוף-סוף על הסכם קיבוצי רציני והוגן".

"ההנהלה מנסה לקבוע עובדות בשטח, מפטרת עובדים בישראל ומעבירה 'חפיפה' לעובדים מהודו, באותו זמן שהיא גוררת במשך קרוב לשנה את המשא ומתן עם ועד העובדים וההסתדרות על התנאים וההגבלות לפיטורי עובדים", סיפר לנו, חבר ועד עובדי NCR, "התנהלות ההנהלה אינה אחראית ועלולה לפגוע בחברה, במשקיעים ובבעלי המניות שלה, שאינם מודעים למעשיה".

עובדי NCR (לשעבר ריטליקס ) התאגדו בשנה שעברה במסגרת ההסתדרות. העובדים דורשים הסכם קיבוצי שיכלול עדכון משכורות; שיפור בתנאי הרווחה; ומנגנון שימנע פיטורים שרירותיים ויבטיח מעורבות של העובדים בשינויים מבניים ובצמצומי כוח אדם, יגביל פיטורי עובדים ותיקים ומבוגרים ויגדיל את פיצויי הפיטורים לכלל העובדים ולעובדים ותיקים בפרט.

באוקטובר 2015 הכירה הנהלת החברה ביציגות הוועד, אך לדברי העובדים היא נוקטת בסחבת במשא ומתן הקיבוצי, ומנסה לפגוע בכוח הארגוני של הוועד באמצעות החלשת כוחם של העובדים שהשתתפו בפעילות ארגונית. כך, בין השאר, ניכתה ההנהלה שכר, בניגוד לנוהל, מעובדים שהשתתפו בצעדי מחאה שהתקיימו בחברה. בדצמבר האחרון הוכרז בחברה סכסוך עבודה ובהמשך התקיימו בה גם עיצומים בסדרי גודל קטנים.

במידה ואכן מבצעת החברה העברת ידע למוקד בהודו, מהווה מרכיב הזמן במשא ומתן לקראת ההסכם גורם משמעותי ביותר. ככל שיתרחב היקף הכשרתם של העובדים ההודים לביצוע העבודות הנעשות כיום בישראל, כך יצטמצם כוח המיקוח של העובדים הישראלים בבואם לשמור על היקף פעילות החברה בארץ. בכנס הרצליה שנערך לפני כחודש, התבטא הכלכלן הוותיק פרופ' יוג'ין קנדל ואמר כי הוא מוטרד מהנטיה להתאגדות בחברות ההיי טק הגדולות, וכי היא תוביל להעברת מרכזי הפיתוח של חברות היי-טק גדולות מחוץ לישראל. ההתפתחויות שמתארים עובדי NCR ועובדי קומברס לשעבר – המועסקים כיום בחברת 'טק מהינדרה' – מציגות מציאות הפוכה, בה הגורם שבכוחו מניעת המעבר של חברות הטכנולוגיה מישראל, הוא דווקא התארגנות העובדים.

NCR היא ספקית גלובלית של שירותי תוכנה מתקדמים לקופות ממוחשבות ברשתות שיווק גדולות. מרכז הפיתוח הישראלי של החברה הוקם ב-2012, כאשר החברה האמריקנית רכשה את 'ריטליקס' הישראלית בכ-800 מיליון דולר. עובדי NCR ישראל התאגדו במסגרת גל ההתאגדויות של חברות הייטק גדולות בהסתדרות, שכלל גם את נס טכנולוגיות, סאפ, קומברס, אמדוקס, ECI ולאחרונה גם  RR-Media.

מדוברות החטיבה האירופית של חברת NCR נמסר בתגובה כי "אנו גאים להעסיק מאות מפתחי תוכנה מוכשרים בצוות הישראלי שלנו. שישה עובדים מהודו שהו מספר שבועות במשרדי החברה על מנת לקבל הכשרה על תחזוקה בסיסית ותמיכה טכנית בתכנות, זאת על מנת שנוכל לספק תמיכה 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע כפי שמצפים לקוחות בין-לאומיים מחברה בין-לאומית כמו NCR. צעד זה יאפשר לצוות המקומי לשים דגש על פיתוח וחדשנות. כדי להניע מגמה זו אנו מרחיבים את הצוות המקומי שלנו בישראל ומחזיקים, נכון לעכשיו ב-40 משרות פנויות. זאת מכיוון ש-NCR ישראל היא חלק חשוב באסטרטגיית התכנה העולמית שלנו ותמשיך להיות כזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!