דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / יצא לדרך מכרז התדרים של משרד התקשורת לרשת 5G

פלאפון הודיעה כי פרסה כבר תשתית שתאפשר לה לספק שירות חלקי כבר בספטמבר | להערכת המשרד, רשת האינטרנט הסלולרי החדשה תתחיל להיות זמינה בתחילת 2021, ותוטמע בפריסה ארצית מלאה רק ב-2024

אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת פתח היום (שלישי) את מכרז התדרים לרשת הדור ה-5 (5G), אחרי מספר דחיות לבקשת חברות הסלולר. בתום המכרז יחולקו מספר רצועות תדרים לחברות, שיאפשרו את השלמת הפריסה בדור ה-4 והתחלת הפריסה בדור ה-5. פלאפון הודיעה כי פרסה כבר תשתית שתאפשר לה לספק שירות ברשת החדשה מיד עם קבלת התדר.

המשנה למנכ"ל משרד התקשורת, מוני שמילה, אמר היום כי "אנחנו מצפים שהשירות יושק ברבעון הראשון של 2021. ב-2022 אנחנו מתכוונים לעשות מכרז תדרים נוסף. ב-2023 נפסיק את השימוש בדור 3, כדי לפנות את התדרים לרשתות דור 5. ב-2024 דור 5 יוטמע באופן מוצלח בכל ישוב במדינת ישראל".

תדרי רדיו הם משאב ציבורי, סופי ומוגבל, ולכן המדינה גובה עבורם אגרות שימוש. גובה האגרה אמור להיקבע באופן יחסי לתועלת שחברות הסלולר מפיקות ממנו. בניגוד לעבר, החברות נמצאות בהפסדים, או ברווחיות זניחה, וגובה האגרות עשוי להיות משמעותי מבחינתן.

הסיבה לאבדן הרווחיות היא מדיניות משרד התקשורת, המכוונת לתחרות חריפה בין החברות, שמורידה את המחירים לרצפה. שיטה זו נוחה ללקוחות מבחינה כלכלית, אך מהצד השני פוגעת ברמת השירות, באיכות שירות הלקוחות וביכולת של החברות לבצע השקעות בתשתיות.

אנליסט התקשורת ערן יעקובי סבור, כי במצב הזה החברות כלל לא רוצות להשקיע בפריסת הדור ה-5 והן ניגשות למכרז רק על מנת לא להפסיד את הקצאת התדרים, שנחוצה להן לקיומן בעתיד.

בישראל פרוסות היום רשתות סלולר של הדורות 3,2, ו-4. פריסת הדור הרביעי עדיין לא מלאה, אם כי היקפה הנוכחי לא מפר את חובות החברות על פי הרישיון, אשר מתיר להן פריסה מדורגת. כך יצא שבמכרז הראשון, המכונה "הדור ה-5", משרד התקשורת יקצה גם תדרים להשלמת הדור ה-4, כשבעולם כבר החלו לתכנון את הדור ה-6.

מכרז מורכב והבטחה להחזרים

על מנת להקל על החברות, משרד התקשורת מתכוון לאפשר להן החזרים משמעותיים מתשלומי האגרה, בהתאם להתקדמות בפריסת רשתות הסלולר.

שיטת המכרז היא מורכבת במיוחד, בה עלולים להידרש מספר סבבי הצעות לקביעת המחיר, תוך ודאות אחת בלבד: למרות ריבוי החברות, המשרד יקצה תדרים רק לשלוש קבוצות – רשת פלאפון,  רשת PHI (פרטנר והוט מובייל) ורשת סלקום (סלקום, גולן טלקום ואקספון).

במקביל, החליט המשרד על הקלות נוספות, כמו הפחתת הערבויות של החברות ואפילו הפחתה ברמת השירות הנדרשת, הקלות שיכולות לפגוע בציבור.

כלומר, המשרד עדיין מבצע מכרז בשיטה שתחלק תדרים תמורת סכומים גבוהים יחסית, אך מהצד השני, הוא מתחייב להחזיר לחברות חלק משמעותי מהתשלום בעתיד. כדי לאפשר את מתן ההחזרים, נדרש אישור של ועדת הכלכלה בכנסת, כך שבינתיים, הערובה לחברות היא רק "המילה" של משרד התקשורת

פלאפון כבר ערוכה

כאמור, במקביל להודעת משרד התקשורת, הודיעה היום פלאפון כי תפעיל את הדור ה-5 בישראל מיד עם קבלת התדר. על פי הערכת החברה, תוכל לספק את הישרות בימים הקרובים, ולכל המאוחר עד ה-1 בספטמבר.

פלאפון יכולה להשיק את הדור החמישי אחרי שבחודשים האחרונים פרשה, בכל רחבי הארץ, אתרים רבים שתומכים בטכנולוגיה, בשיתוף חברת אריקסון. ל'דבר' נודע כי החברה פרסה אנטנות מתאימות ב-250 אתרים ברחבי הארץ. פריסה מלאה של דור 5 ברשת סלולר תצריך אלפי אתרים.

עוד נודע ל'דבר' כי פלאפון מנסה להשיג הישג כפול: גם להיות הראשונה שתשווק את השירות בישראל וגם להיות הראשונה לזכות בהחזרי אגרות גבוהים יותר ממשרד התקשורת. בחברה צופים החזרים בהיקף של כ-80 מיליון שקלים.

למרות שפלאפון צפויה להיות החברה הראשונה שמשיקה את השירות, מדובר בפריסה התחלתית, וגם בחברה מודים שפריסה מלאה תימשך מספר שנים. בחברה לא ענו לשאלת 'דבר' לגבי ההבדלים בין איכות השירות בעת ההשקה, לבין איכות השירות הצפויה בזמן הפריסה המלאה.

מי יממן את השדרוג?

בעוד מחירי הסלולר בישראל נמוכים מאוד, שדרוג הרשת דורש הוצאה משמעותית. על פי הערכה, המחשבת גם את ההחזרים ממשרד התקשורת, צפויות כל החברות להשקיע במהלך כמיליארד שקלים בשנים הקרובות. השאלה היא אם העלות הזאת תתגלגל לצרכן.

פלאפון פרסמה כבר שלושה מסלולים לשירות הדור החמישי שנעים בין 50 שקלים לחודש ל-70 שקלים לחודש. מחירים אלו גבוהים רק במעט מהמחירים שהחברה גובה כיום, ולכן עשויים להיחשב כאטרקטיביים.

במקביל, בחברות התקשורת מקווים להרוויח יותר כסף דווקא מיישומים לעסקים, כמו היכולת להציע איכות משופרת של תקשורת התקני ה"אינטרנט של הדברים" (IOT) לרשויות מקומיות וגופים עסקיים, כמו גם תמיכה במערכות תקשורת של רכבים אוטונומיים.

מסוכן פחות מאכילת בשר מעובד

 נושא רשתות הדור ה-5 מעלה חששות רבים ברחבי העולם, ואף תאוריות קונספירציה. המתנגדים לטכנולוגיה טוענים שהיא מזיקה לבריאות, אף כי אין לכך ראיות מדעיות מבוססות.

השימוש בכל רשתות הסלולר בישראל מוגבל בהתאם לעקרונות "הזהירות המונעת", בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי. בפשטות, השימוש ברשתות סלולר מוגבל בעוצמת הקרינה של המכשירים, האנטנות ובמקומות הפריסה.

תדרי הדור ה-5 בישראל, אינם תדרים גבוהים, אלא דומים לתדרים של הרשתות הקודמות. הם יחייבו פריסה מוגברת של אנטנות, אך בעוצמת שידור חלשה יותר, כך שסך החשיפה של בני אדם לקרינה צפויה לרדת או להישאר ברמה דומה.

ההשפעה הוודאית היחידה של קרינה ממכשירים ואנטנות סלולר על גוף האדם היא חימום קל. ארגון הבריאות העולמי סימן את הקרינה כ'מסרטן אפשרי לאדם', מדרגת סיכון בה גם נמצאת 'אכילת מלפפונים חמוצים'. 'אכילת בשר מעובד', לדוגמה, מסומנת כמסוכנת יותר.

מוני שמילה, משנה למנכ"ל משרד התקשורת, אמר כי "קצב צריכת ה-DATA  בישראל גדל פי 14.5 בשבע שנים שנים. מכיוון שצריכת ה-DATA עולה, ככל שלא נשדרג את הרשתות, רמת החשיפה לקרינה תעלה".

לדבריו, "הדור החמישי יכול לבצע שידורים בזמן קצר יותר, בהספק נמוך יותר. גם היום הקרינה לא מסוכנת, אבל לא נרצה להגיע לאזורים מסוכנים. הכוונה היא להקים יותר אתרים בצפיפות גבוהה. זה מנוגד לתפיסה של השכל הישר – האדם רואה אנטנה והוא מושפע מזה. ככל שיש יותר אנטנות החשיפה לקרינה יורדת. אם האנטנה רחוקה מהמכשיר, הטלפון שלי 'מתאמץ' יותר כדי להגיע לאתר מרוחק".

שמילה הסביר כי האנטנות של רשתות דור 5 יוכלו לשדר באלומות צרות ומדויקות יותר, ולכן יפלטו עוד פחות קרינה מאנטנות מדורות קודמים.

דף המידע של משרד התקשורת בנושא נמצא כאן, דף המידע של המשרד להגנת הסביבה בנושא נמצא כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!