דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / ח"כ מיקי חיימוביץ': יש לקדם את התוכנית לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה

יו"ר ועדת הפנים ל'דבר': "אני מודעת לדאגה לפרנסת העובדים, יש למצוא פתרונות תעסוקתיים" | נציג כבאות והצלה בדיון ועדת ביקורת המדינה על חומרים מסוכנים במפרץ: "יכול להיווצר מצב שלא נוכל להשתלט עליו"

יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ בסיור בנמל חיפה (צילום: ארז רביב)
יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ בסיור בנמל חיפה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"מפעל דשנים לא חייב להיות כאן", אמרה אתמול (ראשון) ל'דבר' ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן), בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה במפרץ חיפה. לדברי חיימוביץ': עוד אמרה חיימוביץ': "אני מודעת לדאגה לפרנסת העובדים באזור. השינוי לא יקרה ביום אחד, ויש זמן להיערך אליו ולמצוא פתרונות תעסוקתיים".

חברת הכנסת הוסיפה כי יש להעביר, בהקדם, החלטת ממשלה לגבי תוכנית 'מפרץ החדשנות', כדי שניתן יהיה ליישם אותה עד 2025. התוכנית המדוברת מבוססת על פינוי מפעלים, בחפיפה רבה עם הגדרת 'מוקדי סיכון' לפי סקר סיכונים של המשרד להגנת הסביבה, אף כי הסקר עצמו קבע שמדובר ב'סיכון נסבל'.

מיכלי חומרים מסוכנים בקרבת בתי מגורים במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
מיכלי חומרים מסוכנים בקרבת בתי מגורים במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)

החשש המרכזי שהביעה חיימוביץ' הוא אירוע רב נפגעים, רעידת אדמה גדולה או מתקפת טילים, שעלול להצית תגובת שרשרת של פגיעה מקבילה במספר מתקנים שבהם חומרים מסוכנים.

ירון חנן, יועץ ניהול סיכונים, אמר: "יש פה 60 מפעלים, שמחזיקים 1,500 חומרים מסוכנים, ו-100 מתקנים שנחשבים למרכזי סיכון. אנחנו על חבית חומר נפץ, והם קבעו ש'הסיכון קביל', לפי פרמטר של הסתברות. אז אם באלפיים השנים האחרונות לא הייתה רעידת אדמה, ההסתברות היא אפס, אבל במדינות אחרות נערכים לרעידות אדמה וצונאמי". חנן העיר כי הסקר מבוסס על תרחיש של כשל תפעולי, ולא בחן תרחישים נוספים של אירוע מלחמתי ואסון טבע.

בסיור הוצגו נהלי הפחתת הסיכונים בנמל חיפה, בו מאוכסנים כיום כ-270 מכולות של חומרים מסוכנים, במפעל דשנים, בו קיים מיכל של 450 טון אמוניה ובחוות מיכלי הדלק של חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) בקריית חיים. הוועדה לא ביקרה בבתי הזיקוק של בז"ן, אף כי קיים בשטחם מיכל אתילן של אלפי טונות.

לאחר ריקון מיכל האמוניה הענק, החומר הרעיל המסוכן ביותר במפרץ הוא איזוטנקים של ברום המיוצאים דרך הנמל, אך הם אינם שוהים באופן קבוע במפרץ. כיום, אין באזור חומרים נפיצים בהיקף משמעותי, דוגמת אחסון האמוניום ניטראט שגרם לפיצוץ בביירות.

איזוטנקים במתחם חומרים מסוכנים (צילום: ארז רביב)
איזוטנקים במתחם חומרים מסוכנים (צילום: ארז רביב)

כאמור, אחד האתרים שדורשים פינוי הוא חוות המיכלים בקרית חיים, שהוקמה עוד בימי המנדט הבריטי. הסיכון המרכזי הנשקף מהם הוא דליקה, ולכן המתחם מאחסן כמות גדולה של מים לכיבוי דליקות, וכל עובדי החברה עוברים הכשרה המקבילה להכשרה של כבאי.

נכון להיום, מכילה החווה 14 מיכלי דלק פעילים, ושבעה ריקים. מנכ"ל תש"ן, ערן חיימוביץ' (ללא קשר משפחתי לחברת הכנסת) אמר אתמול: "לקח 18 שנה לקדם את תכנית העתקת החווה לשטח קרקעות הצפון, ועכשיו אנחנו מחפשים חלופות אחרות, רחוקות יותר מאוכלוסיה, בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל" לטענתו, "לקדם העתקה לוקח לפחות בין חמש לשבע שנים".

שמעון אזולאי, סמנכ"ל תש"ן, אמר לחברי הוועדה: "כל עוד אנחנו כאן אנחנו חייבים להשקיע בתחזוקה ובבטיחות. אנחנו לא מקבלים היתרי בניה בדיוק מהחשש שזה יקבע את ההישארות שלנו כאן וזו הבעיה העיקרית במצב הנתון".

בעקבות הפיצוץ בביירות בשבוע שעבר, שנגרם ככל הנראה ממאגר אמוניה, קיימה היום (שני), הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), דיון על אירועים שמקורם בחומרים מסוכנים ועל הזיהומים הסביבתיים במפרץ חיפה. ראש ענף הערכת סיכונים וחומרים מסוכנים בכבאות והצלה, רב רשף דוד הויכמן אמר לחברי הוועדה כי: "אנו מסתמכים על הימצאות צוותי מפעלים שהם הראשונים שיתחילו לטפל. צריך לזכור שיש לנו בסוף קיבולת שהארגון יכול להתמודד עליו. יכול להיווצר מצב שלא נוכל להשתלט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!