המאבק על מיקום שדה התעופה המשלים לנמל התעופה בן גוריון קיבל היום (שני) תפנית. נציג משרד הביטחון, אלון יפרח, אמר לחברי ועדת הכלכלה כי השר בני גנץ הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום, על אף הקושי של מערכת הביטחון עם חלופת נבטים. בכך הצטרף גנץ לשרת התחבורה מירי רגב, ולח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), שהביעו כבר את התנגדותן להקמת השדה בעמק יזרעאל.

אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון, שעמדה בראש הוועדה שבחנה חלופות למיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג, הסבירה כי שדה אחד לא יספיק ולכן מקודמות שתי תכניות. לדבריה, שתי התכניות נמצאות באותו שלב: המתנה לתסקיר השפעה על הסביבה. יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הצטרף גם הוא לדברים ואמר כי השאלה היא לא איזה מהשדות יקום, אלא איזה שדה ייבנה קודם כי חייבים שניים לפחות.

"אם אתם כל כך משוכנעים בכך, למה בכלל התחלתם לבחון שתי חלופות?", שאל היו"ר, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס)את סמנכ"ל התעופה בחברת נתיבי ישראל, יעקב יופה. יופה השיב: "אנחנו זרוע ביצועית, נתנו לנו משימה ועשינו אותה. אפשר לבנות בנבטים שדה אזרחי, בתנאי שהשדה הצבאי יזוז ממקומו". מרגי אמר בתגובה: "תצטרכו לעבוד קשה כדי לשכנע אותנו שלא ננעלתם על חלופת רמת דוד".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מערכת הביטחון מול כל השאר

מרגי ציין כי חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל, לה מתנגדים כמעט כל הצדדים, טובה יותר וזולה יותר מחלופת נבטים, בה תומכת רק מערכת הביטחון.

ראשי הרשויות המקומיות, מהצפון ומהדרום, הביעו כמעט כולם תמיכה באופציית נבטים. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר כי השדה בנבטים זול יותר מרמת דוד ב-18 מיליארד שקל. ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, אמר כי "נדמה שקבעו את החץ במקום ועכשיו רק מציירים את המטרה".

כאמור, שר הביטחון ושרת התחבורה חולקים עמדה משותפת, לפיה השדה צריך לקום בנגב, ואם אי אפשר להקים אותו בשטח שדה חיל האוויר הקיים בנבטים, יש למצוא מיקום אחר בנגב ולא בעמק יזרעאל.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי נדמה שמקדמים שתי חלופות רק מהפה אל החוץ, ולמעשה יש רק חלופה אחת שמתקדמת ברמת דוד, ויש נסיגה מחלופת נבטים במסווה של חלופה אחרת בנגב. היו"ר מרגי העיר: "אם השדה לא יהיה בנבטים לא יהיה כלום".

התכנון מתקדם ללא תסקירי בריאות

למרות בקשת ח"כ חיימוביץ', בתפקידה כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, המועצה הארצית לתכנון ובנייה מקדמת את תכנון שדה התעופה, ללא תסקיר בריאותי.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, הסביר לחברי ועדת הכלכלה כי צריך להכין לכל חלופה גם תסקיר השפעה על הבריאות. לוין ציין כי בדיקת ההשפעות הבריאותיות מוצדקת גם מבחינה כלכלית, והיא תתרום לקבלת החלטה נכונה גם מזווית הערכת העלויות האמיתיות של המהלך.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תומכת בפיתוח שדה תעופה משלים בנבטים, וקוראת לממשלה לבטל את החלטה 2050, הקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד.

"הוועדה מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום" הוסיף, "הוועדה קוראת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין עבודת מטה בעניין, בשיתוף כל הגורמים, ולהגיש מסקנותיה לוועדה עד לתחילת דצמבר. כמו כן מבקשת ממנהל התכנון להעביר אליה את תסקירי ההשפעה על והבריאות שיוכנו עבור שתי החלופות".​