דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פורום הגז

דוברו של ארדואן: "טורקיה תשמח לשתף פעולה עם מצרים וישראל בנושא אנרגיה, למרות חילוקי הדעות"

המסר הטורקי מפתיע על רקע פעולותיה החד צדדיות של טורקיה להגנה על האינטרסים שלה במימי הים התיכון | היום אושרה חוקת פורום הגז האזורי בו חברות ישראל, יוון, איטליה, ירדן והרשות הפלסטינית

מאגר הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
מאגר הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איברהים קלין, דוברו של נשיא טורקי רג'פ טייפ ארדואן, אמר בראיון לסוכנות "דמיר אורן" הטורקית כי "טורקיה תשמח לשתף פעולה עם מצרים וישראל בונשא אנרגיה", והיא מעוניינת לקדם ועידה בנושא עם מדינות נוספות במזרח הים התיכון, כך פרסם היום (שלישי) אתר "אלמסדר".

עוד אמר קלין כי "המחלוקות הפוליטיות עם ישראל ומצרים לא מהוות מכשול לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה" וכי "הנשיא ארדואן יעלה את הנושא בפגישתו עם קנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל ונשיא האיחוד האירופי השבוע, לגבי ועידה בינלאומית בנושא אנרגיה".

מדובר במסר חיובי ומפתיע, לאור המדיניות הטורקית המכונה "המולדת הכחולה", במסגרתה טורקיה פועלת באופן חד צדדי להבטחת האינטרסים שלה בים, לרבות בתחומי האנרגיה, תוך פגיעה בריבונות של קפריסין ויוון, וההתייצבות כנגד מצרים במאבק הדו-ראשי בלוב.

המסר המפויס צפוי לעמוד למבחן, אם ישראל תצליח לקדם את פרויקט ה'איסט מד' להקמת צינור הגז הימי הארוך בעולם, מישראל לאירופה. לצינור יש היתכנות כלכלית נמוכה, אך עצם קיום התכנית מהווה בסיס לקונפליקט עם טורקיה, כיוון שהתוואי המתוכנן עובר דרך שטחים שטורקיה הכריזה כי הם חלק מה'אזור הכלכלי הבלעדי' שלה, מבלי שהיא שותפה בפרויקט.

מגבשים את הפורום האזורי לגז, ללא טורקיה

במקביל, התקיימה היום חתימה על חוקת 'פורום הגז האזורי', בו חברות איטליה, יוון, ירדן, ישראל, קפריסין, והרשות  הפלסטינית. הפורום הוקם ביוזמת שר האנרגיה הישראלי יובל שטייניץ (הליכוד) ומקבילו המצרי טארק אל מולה. צרפת מבקשת להצטרף לפורום כחברה, ואילו ארצות הברית והאיחוד האירופי שותפות בו כמשקיפות.

הטקס המקוון, סיים את שלב גיבוש הפורום ופתח את השלב של יישום וקידום הפעילות המשותפת. בהתאם לחוקת הפורום, מטרות הארגון המרכזיות הן הקמת פלטפורמה לדו-שיח בין חברותיו בנושאים הקשורים לניצול משאבי הגז הטבעי באזור, תוך גיבוש חזון משותף למימוש הפוטנציאל של משאבי הגז הטבעי ובחינת הדרכים ליישומו הלכה למעשה.

הארגון מבוסס על קבוצת עבודה,  המורכבת מצוותים מקצועיים של משרדי האנרגיה בראשות מנכ"לי המשרדים, ומוועדה המורכבת מחברות אנרגיה בינלאומיות מהסקטור הפרטי.

קיום הפורום מתחבר לאסטרטגיה האמריקאית אשר דוגלת בצמצום המעורבות האמריקאית הישירה באזור המזרח התיכון, תוך רקימת מערכת בריתות בין מדינות ידידותיות באזור הנתמכות על ידי ארצות הברית, דוגמת הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות כמו איחוד האמירויות ובחריין.

לצד ההסכמים עם מדינות המפרץ, גם כניסתה המיועדת של ענקית האנרגיה האמריקאית שברון לבעלות על נכסי גז בישראל, מהווה עוד נדבך להתמוססות החרם הערבי, אשר אילץ חברות הפועלות במדינות ערב לא לפעול בישראל, ולהיפך.

השר יובל שטייניץ: "ברכת הגז מביאה לנו גם שיתוף פעולה אזורי ראשון מסוגו עם מדינות ערב ומדינות אירופה, עם חוזים לייצוא גז כחול לבן לירדן ומצרים על סך שלושים מיליארד דולר, וזו רק ההתחלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!