דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מלחמת ארמניה-אזרבייג'ן / לאחר 44 ימי לחימה, נחתם הסכם הפסקת אש בין ארמניה לאזרבייג'ן

אתמול (ד') פורסמו פרטי ההסכם ולוחות הזמנים להעברת השליטה בשטחים השונים | שרי ההגנה של טורקיה ורוסיה הסכימו להקים מטה משותף לפיקוח על ההסכם

חגיגות בבקו אחרי ההכרזה על הסכם השלום בנגוגרו קראבך. (צילום: AP Photo)
חגיגות בבקו אחרי ההכרזה על הסכם השלום בנגוגרו קראבך. (צילום: AP Photo)
אוריאל לוי

המלחמה בנגורנו-קרבאך נגמרה. מאות חיילים רוסים נכנסו לחבל הארמני, שכמחציתו נכבשה בידי אזרבייג'ן במערכה שנמשכה 44 ימים. הסכם הפסקת האש נחתם ביום שני בלילה בתיווך רוסי, בשעה שהכוחות האזרים טענו כי הצליחו לכבוש את העיר האסטרטגית שושי הסמוכה לסטפנקרט, בירת החבל.

אתמול (רביעי) פורסמו פרטי ההסכם הכוללים מפות, סדרי כוחות של כוח שמירת השלום הרוסי ולוחות זמנים להעברת השליטה בשטחים השונים.

הצבא הרוסי יציב כ-2,000 חיילים ב-16 עמדות שונות לאורך 'מסדרון לאצ'ין' שיחבר את ארמניה למובלעת ארמנית שתשמר במרכז נגורנו קרבאך.המובלעת תכלול את סטפנקרט הבירה ועיירות נוספות בסביבתה. שטחי נגורנו-קרבאך שמחוץ למובלעת יועברו לידייה של אזרבייג'ן תוך שלושה שבועות, באופן מדורג.

בשלושת הימים הקרובים תקבל אזרבייג'ן לידיה את המחוזות הצפוניים של נגורנו-קרבאך, לאחר מכן עד ה-20 בדצמבר יועבר מחוז אגדאם ורבותיה של העיר האזרית אגדאם לידי אזרבייג'ן, ובסופו של דבר יועברו המחוזות שבין מובלעת סטפנקרט לארמניה. אזרבייג'ן תשלוט במרבית שטחי נגורנו-קרבאך והמובלעת בה ישארו תושבי החבל הארמנים תהיה מפורזת מנשק ותאובטח על ידי כוחות של צבא רוסיה.

נשיא טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, טען אתמול כי טורקיה תהיה שותפה של רוסיה בשמירת השלום וגם כוחות טורקיים יכנסו לנגורנו-קרבאך. לדבריו יערכו בחבל פטרולים משותפים לצבאות טורקיה ורוסיה כפי שנעשה ברוג'בה שבצפון סוריה. גורמים רשמיים ברוסיה הכחישו את טענתו של ארדואן. משרד ההגנה הרוסי דיווח אתמול כי שרי ההגנה של טורקיה ורוסיה שוחחו והסכימו להקים מטה משותף לפיקוח על הסכם הפסקת האש, אולם לא נאמר דבר בנוגע לפטרולים המשותפים עליהם דיבר ארדואן.

חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום: AP Photo)
חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום: AP Photo)

המלחמה בנגורנו-קרבאך נערכה 44 ימים וגבתה את חייהם של אלפי בני אדם. משרד ההגנה הארמני פרסם את פרטיהם של 1,302 חיילים ארמנים שנפלו במערכה. נוסף אליהם נהרגו 54 אזרחי 'רפובליקת ארצאך' (ארמנים) ו-90,000 ארמנים נמלטו מבתיהם. בצד של אזרבייג'ן נהרגו כ-1,500 חיילים, כך לפי נאום שנשא הנשיא אילהם אלייב, 93 אזרחי אזרבייג'ן, ו-40,000 נמלטו מבתיהם. ארגון זכויות אדם סורי פרסם את שמותיהם של 250 שכירי חרב סורים, שלחמו לצד צבא אזרבייג'ן ונפלו בשדה הקרב.

מנהיגי ארמניה ו'רפובליקת ארצאך' מאשימים את טורקיה בתבוסה שנחלו. בכירים ארמנים ייחסו את ההפסד שלהם במערכה לקריסת מערכת ההגנה האווירית, לאחר שאזרבייג'ן הצליחה לפוצץ 26 מערכות טילי קרקע-אוויר, ולשימוש הנרחב שאזרבייג'ן עשתה במל"טים התקפיים.

הרחוב הארמני זועם על הסכם הפסקת האש שנתפס בארמניה כהסכם כניעה, וויתור על חבל ששורשיו הארמנים בני אלפי שנים. אתמול נערכה הפגנת ענק בכיכר השחרור שבלב ירוואן בירת ארמניה. רבבות המוחים דרשו את התפטרותו של ראש הממשלה ניקול פאשיניאן. לעומת זאת, באזרבייג'ן נערכות חגיגות ניצחון. רבבות חוגגים הגיעו אמש למרכז באקו הבירה שם נערך מפגן הניצחון. דגלי טורקיה ודגלי ישראל הונפו לצד דגל הלאום האזרי.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!