דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / האגרוף ניצח: הוועד האולימפי בארה"ב לא יעניש ספורטאים על מחאה פוליטית

ההחלטה מגיעה אחרי שבמשך עשרות שנים הוועד האמריקאי נאבק בספורטאים שבצעו מחאות פוליטיות | סוזן ליונס, נשיאת הוועד בארה"ב: "אנחנו מאמינים כי הספורטאים יכולים להוות כוח מוביל ליצירת שינוי חיובי בעולם"

הצדעת הכוח השחור באולימפיאדת מקסיקו 1968 - ג'ון קרלוס (מימין) טומי סמית'  ופיטר נורמן בטקס הענק המדליות בריצת 200 מטר (צילום: AP)
הצדעת הכוח השחור באולימפיאדת מקסיקו 1968 - ג'ון קרלוס (מימין) טומי סמית' ופיטר נורמן בטקס הענק המדליות בריצת 200 מטר (צילום: AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הוועד האולימפי והפראלימפי האמריקאי (USOPC), הודיע שלא יטיל סנקציות על ספורטאים שיבצעו אקט של מחאה במהלך תחרויות בינלאומיות. ההודעה של הוועד האמריקאי היא נקודת ציון היסטורית במאבק של הספורטאים האולימפיים לחופש הביטוי בתחרויות הספורט.

במשך עשרות שנים, הוועד האמריקאי נאבק בספורטאים האמריקאים לא לבצע מחאות, כנגד המדיניות הפוליטית. האירוע הזכור ביותר היה שלילת המדליות של ג'ון קרלוס וטומי סמית' בעקבות "הצדעת הכוח השחור" באולימפיאדת מקסיקו 1968.

סוזן ליונס, נשיאת הוועד האולימפי והפראלימפי בארה"ב, אמרה בהצהרה: "אנו מאמינים כי הספורטאים במשלחת הרשמית של ארה"ב לאולימפיאדה, ביחד עם ספורטאים וקבוצות בענפי הספורט נוספים בארצות הברית, יכולים להוות כוח מוביל לטובת יצירת שינוי חיובי בעולם. אנו גאים לתמוך במתן הזדמנויות ליצירת במות לביטוי מכובד בתוך קהילת הספורט שלנו".

השינוי בתקופת נשיאות טראמפ

ההחלטה היא תגובה להמלצות אתלטים בארה"ב לשנות את 'תקנה 50' של האמנה האולימפית הבינלאומית, האוסרת על הפגנות פנים במשחקים. הוועד האולימפי הבינלאומי פרסם רק בחודש ינואר האחרון, הודעה על כך שיאסור כל סוג של מחאה על-ידי ספורטאים במהלך האולימפיאדה בטוקיו.

השינוי במדיניות מגיע בהמשך לאימוץ ענפי הספורט הקבוצתיים בארה"ב ובעולם, את מחוות כריעת הברך והרמת אגרוף בעת נגינת ההמנונים או לפני שריקת הפתיחה, בעקבות מחאת "חיי שחורים חשובים".

המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)
המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)

מקרים רבים של מחאה בענפים האולימפיים, התרחשו בשנים האחרונות. הבולטים שבהם היו במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים בלימה 2019, בהם שני ספורטאים אמריקאים ביטאו את מחאתם נגד גזענותו של הנשיא טראמפ, בטקס הענקת המדליות. מטילת הפטיש גוון ברי, הניפה את אגרופה במחאה בזמן נגינת המנון ארה"ב לאחר שזכתה במדליית הזהב והסייף רייס אימבודן, כרע ברך בזמן העמידה על הפודיום, לאחר שזכה במדליית הזהב הקבוצתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!