דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / הממונה על התקציבים: ספק רב בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה

לטענת יוגב גרדוס, תכנית 'מפרץ החדשנות' מבוססת על תחשיבים שגויים ולוחות זמנים לא ריאליים | ועדת מנכ"לים בין-משרדתית תגיש בקרוב את המלצותיה על עתיד המפרץ

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יוגב גרדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מתנגד לתכנית 'מפרץ החדשנות' לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה. לטענתו, התכנית מתבססת על תחשיבים כלכליים שגויים ולוחות זמנים לא ריאליים. ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "משרד האוצר, אפילו למראית עין, לא באמת בחן אם לקדם את התכנית.

במכתב ששלח ביום חמישי האחרון לחברי ועדת המנכ”לים הבין-משרדית לקידום ופיתוח מפרץ חיפה, כתב גרדוס כי קיים "ספק רב בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט, אשר עמדה בבסיס ההצדקה לקיימו". ועדת המנכ"לים בין-משרדתית צפויה להגיש, בעוד כשבועיים, את מסקנותיה לגבי עתיד המפרץ.

יוגב גרדוס, אגף התקציבים במשרד האוצר (צילום: אתר הכנסת)
יוגב גרדוס, אגף התקציבים במשרד האוצר (צילום: אתר הכנסת)

התכנית 'מפרץ החדשנות', שגיבשה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מבוססת על פינוי מרבית המפעלים מאזור מפרץ חיפה ושימוש בקרקעות שלהם למגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות.

האוצר נגד התחשיבים ומודל המימון

על פי גרדוס, החישוב הסופי להכנסות התכנית מבוסס על 300 אלף שקלים מכל קרקע ליחידת דיור, בעוד בבסיס התחשיב ההכנסה היא 130 אלף שקלים בלבד. זאת בזמן שבמכרז שהסתיים לאחרונה לבניית 214 יחידות דיור בקרית ביאליק הסמוכה, קיבלה המדינה כ־50 אלף שקלים בלבד עבור כל יחידת דיור שתיבנה.

גרדוס גם ערער על התעלמות מתכניות להנחה במחיר הקרקע, שעשויות להיות מיושמות גם בפרויקט כזה, דוגמת "מחיר למשתכן". טענות נוספות נוגעות, לאי חישוב תשלומים לרשויות מקומיות, חלף היטל השבחה, בהיקף של 12%, כפי שבוצע בעבודות הערכה קודמות.

לטענתו, פער הזמנים בין ההשקעות, לבין התקבולים, שיגיעו רק לאחר כמה שנים, עלול להביא את רמ"י למצוקה תזרימית, בנוסף למצוקה הכלכלית בשל תחשיבים שגויים.

בנוסף, גרדוס מצביע על הסכמים קודמים של רמ"י עם עיריית חיפה, דוגמת תכנית 'קרקעות הצפון' שנתקעו, וכי "לאור זאת, ראוי כי בטרם מקדמים הסכמים חדשים, יש לפעול למימוש ההסכמים הקיימים".

מנכ"ל רמ"י הנכנס, ינקי קוינט, ביקש לאחרונה עיכוב של 45 יום על מנת לבחון את התכנית, מה שעלול לערער גם את תמיכת רמ"י עצמה בתכנית שיזמה בתקופת כהונתו של משה כחלון כשר האוצר והאחראי על הרשות.

"החליטו לזרוק מיליוני שקלים מכספי הציבור שהושקעו בשנתיים האחרונות"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: ""כוונת רשות מקרקעי ישראל להקפיא את תכנית 'מפרץ החדשנות' למשך 45 יום לפחות אינה ראויה. אני מתנגדת למהלך המסוכן, שעלול לטרפד את הגשת המלצות הוועדה בזמן. הסמכות לקבוע מדיניות ניתנה אך ורק לשרי הממשלה. כדי שנוכל לקבל החלטה בנושא הוועדה צריכה להגיש את המלצותיה בזמן.

"רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, משרד האוצר ושאר חברי הוועדה יצטרכו לבחור לאיזה צד ירצו להשתייך בהיסטוריה: לצד של בעלי ההון והמזהמים, או לצד של אזרחי ישראל ותושבי מפרץ חיפה הזקוקים לסביבה נקיה מזיהום אוויר".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "צפוי ולא מפתיע. נראה היה שמשרד האוצר, אפילו למראית עין, לא באמת בוחן אם לקדם את תכנית 'מפרץ החדשנות', בזמן שמנכ”ל משרד האוצר לא לקח חלק בדיון שנערך עם ראשי הערים. זה לא סוף מבחינתנו, זו רק ההתחלה".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם (יונתן זינדל / פלאש90)

ארגוני הסביבה בחיפה: "כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות, עולה למשק כמעט מיליארד שקלים בעלויות חיצוניות, בגלל תחלואת זיהום אוויר. הבקשה של מנכ״ל רמ"י לבחון את חלופת 'מפרץ החדשנות' כחזון למפרץ חיפה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון ביחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים מעוררת תהיות רבות.  יצור כלאיים המשלב בין תעשייה הקוטלת את האוכלוסייה בלב האוכלוסייה, הוא בלתי אפשרי".

אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה: "ממלא מקום הממונה על התקציבים ומנכ"ל רמ"י החליטו לזרוק מיליוני שקלים מכספי הציבור שהושקעו בשנתיים האחרונות. התחושות שלנו קשות, עבדו על כולנו, נגמרה הבושה. תסתכלו בעיניים של חולי הסרטן במפרץ חיפה, ותגידו שלא מעורבים כאן שיקולים זרים ואינטרסים כלכליים אדירים של בעלי המפעלים, שמנצחים את בריאות התושבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!