דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה מאורגנת

עבודה מאורגנת / הזמנתה של כבאית לטקס ההשבעה של ביידן מסמלת את התפנית שהעולם עובר

מערכת הבחירות בארה״ב עברה דרך נסיונות המועמדים להשיג את תמיכת האיגודים המקצועיים. בישראל ממשיכים לדבר רק בשבחי השוק החופשי. אפילו מפלגות "השמאל" לא מדברות ועדית שוטפת | דעה

אנדריאה הול בטקס ההשבעה של ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אנדריאה הול בטקס ההשבעה של ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

אין שמאל כלכלי בישראל. אם היה כזה, הוא היה מתרעם על האמירות הפוגעניות שנשמעו באחרונה נגד וועדים ואיגודי עובדים. על פי הסקרים, ארבע המפלגות הגדולות בכנסת הקרובה יהיו: הליכוד, תקווה חדשה, יש עתיד וימינה. כולן מדברות ״ניאו ליברלית שוטפת״, כאילו דבר לא השתנה בשיח הכלכלי העולמי בשנה האחרונה.

הדיבור שלהן הוא תמיד בשבחי ״השוק הפרטי״, ובעד ״תקציבי מדינה רזים״, מדברים ל"עצמאים". איפה קרן המטבע והבנק העולמי, שקוראים לתמיכה בעבודה מאורגנת והמערכות הציבוריות, ואיפה ישראל.

ג׳ו ביידן בחר באנדריאה הול שתשביע אותו הערב (רביעי) לנשיאות ארה״ב. מנהיג המעצמה הכלכלית, הקפיטליסטית, הגדולה בעולם, בחר בהול ולא אחרת.

הול עומדת בראש איגוד הכבאים המקומי בסאות׳ פולטון, ג'ורג'יה. אפרו אמריקאית. כבאית 28 שנים. עובדת מגזר ציבורי. יו״ר ועד. הבחירה הזו של הנשיא האמריקאי מסמלת את התמיכה שלו באיגודי העובדים. מסמלת את התפנית שהעולם עובר.

״לא אתנצל שאני איש איגודים״, אמר הנשיא הנבחר של ארה״ב בעצרת הפתיחה לקמפיין הבחירות שלו ב-2019. ״אנחנו זקוקים לממשל שתומך בבניית ארגוני עובדים. ג'ו ביידן הוא המועמד הנכון״, אמר ג׳ון מקגרבי, יו״ר איגוד עובדי הבניין האמריקאי, שמייצג שלושה מיליון עובדים. מערכת הבחירות בארה״ב עברה דרך נסיונות המועמדים להשיג את תמיכת האיגודים המקצועיים.

***

ואילו כאן, ראש הממשלה, נתניהו, נשמע בהקלטה אומר שצריך ״לעקר את כוחם של הוועדים״. דבריו הפוכים למדיניות שמוביל בעשור האחרון הליכוד בראשותו. אלה שנים בהן ההסתדרות התחזקה והגיעה להישגים חסרי תקדים. אבל נתניהו כנראה הבין שקולות מה״בייס״ של העצמאים בורחים לו למפלגות של סער ובנט.

במצע של בנט ו״ימינה״ מופיע סעיף: ״נבטל חקיקה פלילית (!) נגד בעלי עסקים כלפי עובדיהם. לא ייתכן שבעלי עסקים לא יישנו בלילה מפחד לשבת בכלא״. מי בישראל יתמוך בניצול נערים עובדים, בבחירות הקרובות למשל, בלי יכולת לתבוע את המעסיק שלהם? אולי קבוצה קטנה של צייצנים מפורום קהלת.

אמרת פורום קהלת, אמרת גדעון סער. עידן ארץ, שהיה פעיל בפורום קהלת, הוא היועץ הכלכלי של ״תקווה חדשה״. אותו פורום פרסם בתחילת המגיפה מסמך על פיו ״אסור לעצור את התהליך האבולוציוני״ של הכלכלה. על פי אותו מסמך צריך להימנע מהגדלת תקציב הבריאות, לתת לעסקים חלשים להיכחד, ולא לאפשר לממשלה להתערב במשק. מי יודע כמה עשרות אלפי ישראלים היו מתים מקורונה, אם היו מאמצים את הרעיונות האלו ברצינות.

נתניהו ניסה למזער נזקים והתקשר להרגיע את יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר איגוד עובדי שדות התעופה ויו״ר ארגון עובדי תעשייה אווירית. הקמפיין צריך לפנות ל״בייס״ של העצמאים, אבל לא לוותר על קהל המצביעים של הליכוד, שמורכב רובו ככולו מעובדים המשתייכים למעמד הביניים, עשירונים 7-3. בקיצור, עובדים שכירים ומאוגדים בהסתדרות.

כל ראש רשימה שמתמודד לכנסת הבאה צריך לבקש ממיכל לוגסי, יו״ר ועד נמל אשדוד, להיות נוכחת בהשבעתו בכנסת הבאה. כמו ביידן. במקום זאת ראש הממשלה נתניהו פגע בעובדי הנמל והוציא מלוגסי את הדברים שנאמרו לאתר החדשות ׳אשדוד 10׳: ״ביבי בייש אותנו ופגע בנו בדבריו נגדנו שאנחנו מונפול ובגללנו העצמאים סובלים. אם לא אנחנו הוועדים, לא היתה עבודה מאורגנת והעובדים השכירים היו סובלים. לכן ביבי יכול לשכוח מתמיכה שלנו בו בבחירות״.

***

אחרי ארבע מפלגות המצליחנים עם האנגלית המצוחצחת, מגיעות המפלגות שמייצגות את השכבות העניות והמוחלשות ביותר במדינת ישראל: הרשימה המשותפת, ש״ס ויהדות התורה. בסוף הרשימה, משתרכות שברי מפלגות של השמאל-מרכז: כחול לבן, הישראלים ומרצ, שנאבקות באחוז החסימה. את מי ומה הן מייצגות?

גם הן לא מדברות ״ועדית שוטפת״. הן לא רואות בחברי האיגודים את הקהל שלהן. הן לא מתיימרות לייצג את עובדי המגזר הציבורי. השמאל מאס ברעיונות של צדק חברתי והגנה על האנשים העובדים. שוויון יש. ברור. בפוליטקלי קורקט. הכיס? השכר? הבטחון התעסוקתי? לא מעניין.

אנשי שמאל בישראל חגגו את ניצחונו של ביידן בבחירות לנשיאות כאילו הם עצמם ניצחו. אבל אין להם שום דבר במשותף איתו. ביידן מדבר על תכנית תקציבית של 1.9 טריליון דולר, על מענקים אוניברסליים מוגדלים, על חיזוק הוועדים והאיגודים כדרך לצמיחת המשק. איפה הוא ואיפה ״הישראלים״?
אפשר להסתכל על הול משביעה את ביידן בעיניים כלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!