דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אחרי ההפיכה הצבאית, הפליטים הרוהינגים חוששים עוד יותר לחזור למיאנמר

חין מאונג, ראש סוכנות הנוער הרוהינגי במחנה פליטים בבנגלדש: "הצבא הרג אותנו, אנס את אמותינו ואחיותינו, שיטח את כפרינו, איך נוכל להרגיש בטוחים לחזור כשהם בשלטון?"

רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
רוהינגיה שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
אוריאל לוי

הפליטים הרוהינגים מגנים את ההפיכה הצבאית במינאמר אך לא חשים צער על גורלה של אונג סאן סו צ'י, המנהיגה המודחת של המשינה. ניצולים רוהינגים שנמלטו ממיאנמר ומתגוררים במחנות הפליטים בבנגלדש אמרו לכלי תקשורת זרים כי ההפיכה הצבאית מגבירה את החשש שלהם לחזור הביתה.

מוחמד ינוס ארמן, מנהיג הקהילה הרוהינגית במחנה הפליטים קוטופאלונג, אמר לרשת אל-ג'זירה כי הגנרלים שביצעו את ההפיכה הצבאית רצחו את הרוהינגים בזמן שסו צ'י החזיקה בשלטון.

אונג סן סו צ'י (AP Photo/Aung Shine Oo, File)
אונג סן סו צ'י (AP Photo/Aung Shine Oo, File)

"היא שתקה בנוגע לכך. היא אפילו לא אמרה את המילה רוהינגיה", טען, "בעבר נהגנו להתפלל בשבילה ותלינו בה תקוות. התייחסנו אליה כאילו היא המלכה שלנו. אבל אחרי 2017, הבנו את תפקידה האמיתי. אנחנו לא מצטערים שהיא הופלה מהשלטון עכשיו. חיינו במשך שנים ארוכות תחת המשטר הצבאי, שלטונה של סו צ'י לא סייע לנו בכלום. המפלגה שלה לא מחתה נגד רצח העם שהגנרלים ביצעו בנו."

מבצע הטיהור האתני של צבא מיאנמר ב-2017 כלל רצח ואונס המוניים, והוגדר על ידי האו"ם, ארה"ב וצרפת כרצח עם. יותר מ-700 אלף בני רוהינגיה נמטו בעקבותיו לבנגלדש השכנה. הפליטים שוכנו שם במחנות אוהלים, בסיוע סוכנויות האו"ם, ובשנתיים האחרונות נערכים מגעים פוליטיים על השבתם למיאנמר. עד כה סרבו הפליטים למספר הצעות לחזור לארצם ולקבל פיצויים, בשל החשש שלהם מגלים נוספים של אלימות.

פליטים רוהינגים ששוחחו עם סוכנות הידיעות איי. פי אמרו כי ההפיכה הגבירה את הפחד שלהם. "הצבא הרג אותנו, אנס את אמותינו ואחיותינו, שיטח את כפרינו, איך נוכל להרגיש בטוחים לחזור כשהם בשלטון?", אמר חין מאונג, ראש סוכנות הנוער הרוהינגי במחנה הפליטים קוקס בזאר.

"כל ניסיון להחזיר אותנו הביתה מושפע מיחס השלטונות", הוסיף , "אנחנו מגנים את ההפיכה. אנחנו אוהבים דמוקרטיה וזכויות אדם ואנחנו חוששים לאבד אותם במולדתנו".

משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש, ספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש, ספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

פקידים בכירים ממיאנמר ובנגלדש נפגשו בחודש שעבר כדי לדון בדרכים להחזרת הפליטים הרוהינגים למולדתם. נראה כי משרד החוץ של בנגלדש תולה תקוות גדולות בהצלחת מבצע ההשבה, וגורמים מבמדינה אמרו השבוע אמרו כי הם המבצע צפוי להתחיל בחודש יוני. אולם כעת, היסודות עליהם נשען מבצע ההשבה מתערערים.

"התקווה לחזור הביתה נקטעה כעת על ידי ההפיכה במיאנמר", אמר נוחמד ג'פר, "חזרה למולדת לא תהיה בטוחה תחת המשטר הצבאי. אם נחזור לידיהם של מי שאחראים לעינויים שעברנו, זה יכאיב לנו כפליים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!