דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / גנץ אישר לחברת הוט להיכנס כבעלים בחברת IBC

הוט תהיה שותפה לגרעין השליטה לצד חברת החשמל, קרן תש"י וסלקום | מנכ"לית משרד התקשורת, לירן בן-חורין: ״אישור העסקה יאיץ את פרישת הסיבים ברחבי המדינה"

סיבים אופטיים (צילום: shutterstock)
סיבים אופטיים (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התקשורת בני גנץ (כחול לבן), חתם היום (שני) על אישור לבקשת IBC להעברת אמצעי שליטה בחברה לקבוצת הוט. לאחר ההעברה, יחזיקו בשותפות, המחזיקה בגרעין השליטה בחברה (70%) סלקום, קרן תש"י והוט בחלקים שווים (23.3%). ב-30% הנותרים תמשיך להחזיק חברת החשמל.

האישור של גנץ מצטרף לאישור דומה מרשות התחרות, וכולל תיקון ברשיון של חברת IBC, המאפשר את העסקה. מתווה העסקה כולל אפשרות להוט לרכוש את הנתח של סלקום בחברה בעוד כמה שנים.

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת (צילום: ארז רביב)
לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת (צילום: ארז רביב)

בינתיים, העסקה תוביל למצב שבו הוט קשורה בעקיפין לסלקום בשוק הקווי, לצד רשת סלולר משותפת עם פרטנר בתחום הסלולרי (חברת PHI).

בחברת הוט לא היה ספק שהאישור אכן יתקבל. עובדים מטעם החברה כבר התלוו בשבועות האחרונים לקבלנים של IBC כדי להכיר מקרוב את רשת הסיבים ואת דרכי העבודה איתה.

הוט לא תוכל לתעדף את הוט נט

ממשרד התקשורת נמסר שהאישור ניתן בכפוף לשלושה תנאים. הראשון הוא שחברת IBC תנמיך את חסמי הכניסה והשימוש ברשת שלה, ותחויב להעניק הנחות כמות כדי לאפשר שימוש של שחקנים קטנים ברשת הסיבים שלה במתכונת של ספקים.

שר התקשורת בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר התקשורת בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עוד תידרש הוט להגביר את פרישת הרשת לכ-1.7 מיליון משקי בית במדינת ישראל בתוך חמש שנים. מספר זה מהווה כ-60% פרישת מינימום, לעומת 40% עד כה. כללי הפרישה יחייבו יחס של 1:1 בין מספר משקי בית בפריפריה ובמרכז, בדומה להיום.

כמו כן, הוט תחויב להציע לכל ספקי האינטרנט להצטרף לכל סל שירותים משותף שאושר לה בעבר, ושיוצע על בסיס תשתית גישה לאינטרנט של IBC, בתנאים שווים ובלתי מפלים בהשוואה לספק אינטרנט בעל זיקה להוט (הוט נט).

 ״אנחנו מאמינים שאישור העסקה יביא להאצה משמעותית של פרישת הסיבים בכל רחבי המדינה ובפריפריה בפרט", אמרה מנכ"לית משרד התקשורת, לירן בן-חורין. "זוהי בשורה אמיתית לאזרחי ישראל".

הפרישה של בזק תתעכב

 בבזק כבר קיימת רשת סיבים בעלת נגישות למספר דומה של משקי בית, אך היא אינה משווקת אותה. "מתווה הסיבים" של שר התקשורת לשעבר יועז הנדל (תקווה חדשה) נתקע לאחר שהממשלה נפלה, והחלטות משלימות למתווה מעוכבות.

בזק לא מעוניינת לפעול במודל של IBC, שבו יש הפרדה בין ספק לתשתית, ומצפה לקבל אישור לפעילות במודל המקובל בעולם – אספקת שירות מלא בסיבים. בזק הסכימה לקבל על עצמה שוק סיטונאי בסיבים, מה שיתיר למתחרות של בזק לשכור ממנה את הסיבים במחיר מפוקח על ידי משרד התקשורת, ולהתחרות בבזק על גבי הסיבים שלה.

המודל של שירות מלא על סיבים כבר נהוג בישראל בחברת פרטנר, אף שמבחינה פורמלית, הרשיון הקווי שלה מחייב אותה להנהיג פיצול בין ספק לתשתית ובחירת ספק על ידי הלקוח.

סלקום, ובקרוב גם הוט, יפעלו במודל מעט שונה – החברה הבת IBC תקבל מהן תשלום שנתי קבוע על מספר קווים מוסכם מראש בשיטת IRU (שכירות בלתי הדירה) שהן מתחייבות לשכור, בלי קשר לשאלה אם יחברו בפועל את מספר הלקוחות הנקוב. קבלנים שלהן או מטעמן יורשו להתחבר לקופסאות התקשורת של חברת IBC, ולספק שירות מלא ללקוחות של תשתית וספק.

שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל (צילום: ינאי יחיאל)
שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל (צילום: ינאי יחיאל)

לבזק יש אפשרות להפעיל את רשת הסיבים כבר היום במודל של תשתית בלבד, בדומה ל-IBC, אבל החברה איננה מעוניינת בכך, גם במחיר של הפסד נתח שוק למתחרות שכבר פורשות סיבים.

פעילות במודל זה לא מאפשרת לבזק לנצל באופן מלא את היתרונות שלה, ובהם מערך טכנאים גדול המועסק בחברה ומערך שיווק ושירות לקוחות גדול, בשונה מ-IBC, שמערך השירות שלה מצומצם והיא נסמכת על קבלנים חיצוניים לעבודות פרישה והתקנה.

33 מיליון שקל לכל חברה עבור הפקות מקור

השר גנץ אישר היום גם חלוקה של 33 מיליון ש"ח באופן שווה לחברות המפיקות הפקות מקור, הכוללות היום את הוט, יס, קשת 12 ורשת 13. השר לשעבר הנדל קיווה לחלוקה מהירה, אך תבע כי הכספים ישמשו אך ורק להפקות מקור עם קריטריונים הנוגעים לתוכן.

לאור קשיים משפטיים, נסוג המשרד מהתניה זו, והכסף יחולק ללא תנאי. מקור התשלום הוא המכרז לרכישת אפיקי השידור 12, 13 ו-14 בעת הפיצול הכושל של ערוץ 2, שאחריו התאחדו ערוץ 10 ושידורי רשת לערוץ רשת 13 הפעיל כיום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!