דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הסכם פריז לא יספיק נגד משבר האקלים: "דרושות החלטות נחרצות ומהפכניות"

גם אם כל המדינות יעמדו ביעדים שהציבו לעצמן במסגרת הסכם פריז, כדור הארץ יוסיף להזדהם ולהתחמם, כך קובע האו"ם בדו"ח חדש

פליטות גזי חממה (צילום: Shutterstock)
פליטות גזי חממה (צילום: Shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

עמידה ביעדי הסכם פריז לא תספיק למאבק בהתחממות הגלובלית, כך עולה מניתוח האו"ם שהתפרסם בסוף השבוע. האו"ם ניתח את התחייבויותיהן של כל המדינות במסגרת ההסכם, וקבע שגם אם יעמדו בכל יעדיהן לצמצום פליטות גזי חממה, הן לא ישמרו על ההתחממות הגלובלית בתחום 2 המעלות.

מהניתוח שביצעה אמנת המסגרת של האומות המאוחדות בנושא שינוי אקלים (UNFCC) לקראת ועידת האקלים שתתקיים בנובמבר 2021, עולה כי בשקלול כל היעדים המעודכנים לרמות פליטות גזי החממה של כל המדינות בהסכם ב-2025, סך הפליטות עדיין תהיה גבוהה ב-0.5% משנת 2017, וב-2.2% משנת 2010.

לפי פאנל האקלים של האו"ם (IPCC) שבו משתתפים מדעני אקלים מהמובילים בעולם, האנושות תידרש לצמצם את פליטות גזי החממה ב-25% בין 2010 ל-2030, ולא ב-0.5% בלבד כפי שהתחייבו המדינות. כדי להגיע לעמוד ביעד השאפתני אף יותר של 1.5 מעלות, יידרשו המדינות להפחית את הפליטות ב-45%.

"יעדי האקלים הנוכחיים אינם מספיקים כדי לעמוד ביעד שהוצב בהסכם פריז", אמרה פטריסיה אספינוסה, מזכ"לית UNFCC. "כדי להפחית את הפליטות ב-45% עד 2030, המדינות צריכות לקבל כעת החלטות נחרצות ומהפכניות".

כל מדינה קובעת יעדים, ובינתיים זיהום האוויר שובר שיאים

עם זאת, באו"ם מדגישים שהדו"ח הוא חלקי ומייצג את היעדים שנכתבו במסגרת ההסכם, ושהמדינות מסוגלות וצריכות להגיע ליעדים שאפתניים יותר. עוד מציין האו"ם שמעבר לצמצום הפליטות, הדו"ח מראה את החשיבות הרבה בהסתגלות למשבר האקלים באופן שיתרום לכלל האנושות.

ג'ון קרי חותם על הסכם פריז, ביחד עם נכדתו. שיאי פליטות ב-2019 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
ג'ון קרי חותם על הסכם פריז, ביחד עם נכדתו. שיאי פליטות ב-2019 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

במסגרת הסכם פריז, כל מדינה קובעת עבור עצמה את היעדים להגנה על הסביבה. בינתיים, פליטות גזי החממה הגיעו לשיאים בשלוש השנים האחרונות, כאשר ב-2019 נפלטו לאטמוספירה 59.1 מיליארד טון של גזי חממה.

הסכם פריז נחתם בשנת 2015, ובו הסכימו כלל מדינות העולם (מלבד סוריה וניקרגואה) על הגבלת ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2050, בהשוואה לתקופה הטרום תעשייתית. מאז עדכנו 75 מדינות את היעדים שלהן ליעדים שאפתניים יותר.

המדינות שואפות להגביל את ההתחממות אף ל-1.5 מעלות צלזיוס בלבד עד סוף המאה ה-21. נשיאה הקודם של ארצות הברית, דונלד טראמפ, הוביל את פרישתה מההסכם, והיא שבה אליו לאחרונה תחת ממשל ג'ו ביידן, שאף מינה את ג'ון קרי, מזכיר המדינה לשעבר וממובילי הסכם פריז, לשליח המיוחד למאבק במשבר האקלים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!