דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיהום

סביבה / 59.1 מיליארד טון גזי חממה נפלטו ב-2019 | הירידה בפליטות כתוצאה מהקורונה זניחה

לפי דו"ח שפרסם היום (ד') האו"ם, מדינות ה-G20 לא משקיעות מספיק מתקציביהן כדי להיאבק במשבר האקלים | מדענים: הולך ונסגר חלון הזמן לצמצום השפעות פליטת גזי החממה על ההתחממות הגלובלית

זיהום אוויר בשנגחאי סין. ארכיון (צילום: Hung Chung Chih / Shutterstock.com)
זיהום אוויר בשנגחאי סין. ארכיון (צילום: Hung Chung Chih / Shutterstock.com)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שיא פליטות גזי החממה נשבר זו השנה השלישית בשנת 2019, ועמד על 59.1 מיליארד טון של גזי חממה שנפלטו לאטמוספירה, כך חושף דו"ח פליטות גזי החממה השנתי של האו"ם. עוד מעריך הדו"ח שהתפרסם היום (רביעי) כי מגפת הקורונה וההאטה הכלכלית והצעדים שננקטו להכלתה יובילו לירידה של 7% בפליטות פחמן דו-חמצני בשנת 2020, אך לטענת החוקרים הירידה מהווה הפחתה של 0.01 מעלות צלזיוס בלבד מהתחממות הגלובלית הצפויה בשנת 2050. השיא החדש מהווה עלייה של 3.8 מיליארד טון גזי חממה מאז 2018.

למרות תמונת המצב העגומה מ-2019, החוקרים מציינים כי תכניות התאוששות כלכליות "ירוקות" השמות דגש על הפחתת פליטות, עידוד אנרגיה מתחדשת עם חידוש הכלכלה העולמית לאחר מגפת הקורונה יכולות להפחית את פליטות גזי החממה ב-2030 ב-25%, ולהגביר את הסיכוי לעמוד ביעד של עלייה של 2 מעלות צלזיוס בלבד עד 2030. למרות התועלת הרבה במאבק במשבר האקלים מדגישים החוקרים כי רק רבע ממדינות ה-G20 השקיעו מעל ל-3% מהתמ"ג שלהן בצעדי יציאה מהמשבר המפחיתים פליטות גזי חממה, ורובן התמקדו בטכנולוגיות ותעשיות עתירות פליטות.

"שנת 2020 צפויה להיות אחת השנים החמות אי-פעם, ושריפות ענק, סופות טרופיות ובצורות ימשיכ לזרוע הרס", אמרה אינגר אנדרסן, מזכ"לית ארגון הסביבה של האו"ם, עם פרסום הדו"ח. "אולם הדו"ח מראה כי תכניות סיוע 'ירוקות' ליציאה ממשבר המגפה יכולים להפחית בצורה ניכרת את פליטות גזי החממה", הוסיפה אנדרסן שהפצירה בממשלות העולם לנתב את תקציביהן להתמודדות עם משבר הקורונה למקורות אנרגיה מתחדשת, ולהגביר באופן ניכר את יעדיהן להתמודדות עם משבר האקלים בשנת 2021.

לפי הדו"ח, כ-126 מדינות האחראיות לכ-51% מסך הפליטות התחייבו ליעדים של אפס פליטות בעתיד הקרוב, ומחברי הדו"ח תולים תקוות רבות כי ממשל ארה"ב החדש בראשות ביידן, ששם דגש רב על משבר האקלים במהלך קמפיין הבחירות, ומינה את ג'ון קרי לשליח מיוחד למאבק במשבר האקלים, יחייב גם את ארה"ב האחראית לפליטות רבות לצמצום הפליטות שלה. נתון נוסף שחושף הדו"ח הוא כי 1% העשירים בעולם אחראים ליותר פליטות גזי חממה מלמעלה מ-50% העניים בעולם, ומחברי הדו"ח דוחקים בעשירי העולם לשאת בחלקם במאבק במשבר האקלים.

ב-2018 פרסם פאנל האקלים של האו"ם (IPCC), בו משתתפים מדעני אקלים מהמובילים בעולם, מחקר שזכה לתהודה רבה הקובע כי לאנושות חלון זמן קצר, עד שנת 2030 בו ניתן יהיה לעצור את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. על-פי המחקר, פרי עבדותם של 91 מדענים שהסתמכו על מעל ל-6,000 מחקרים במשך שלוש שנים, ניתן מבחינה כימית ופיזיקלית להילחם בכך ולפעול להגבלת העלייה ולייצב אותה על מעלה וחצי בלבד עד שנת 2050. לשם כך, טוענים החוקרים כי יש לצמצם עד 2030 את כמות פליטות הפחמן הדו-חמצני ב-45% מסך הפליטות ב-2010. למרות האופטימיות המדעית, לגבי היתכנותם הפוליטית של המהלכים, המדענים היו פחות בטוחים. מאז פרסם ה-IPCC שני דו"חות נוספים שהדהדו גם את דחיפות המאבק במשבר האקלים בהיבטים של ביטחון במזון, הגירת אקלים, חקלאות ונגישות למים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!