דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועד פלאפון תומך בהתארגנות אמזון: ״אסור להיכנע להפחדות ואיומים ממעסיקים״

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון, שלח מכתב תמיכה לעובדי אמזון באלבמה, שמובילים בימים אלה מהלך להקמת איגוד בחברה: "לא ייתכן שרוב העובדים מרוויחים שכר מינימום, בעוד מניית החברה מזנקת והבעלים מתעשר"

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון (צילום: יח"צ)
יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון (צילום: יח"צ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועד עובדי פלאפון שיגר מכתב תמיכה ל-5,800 עובדי אמזון באלבמה, המצביעים בימים אלה על רצונם להקים ארגון עובדים. "משפחת עובדי פלאפון מחבקת ומחזקת את פעילותכם להתאגדות", כתב יו"ר הוועד, יחיאל שמן. "לכל עובד ועובדת יש את הזכות הבסיסית להחליט אם להצטרף לאיגוד עובדים, החוק מבטיח את הזכות הזו ואף מעסיק לא יכול לקחת אותה מכם. אסור להיכנע להפחדות ואיומים ממעסיקים".

שמן סיפר לעובדי אמזון על פסק הדין התקדימי של בג"ץ משנת 2013, שקבע כי למעסיקים בישראל אסור להתערב בהתאגדות עובדיהם, ואף צירף למכתבו את פסק הדין עצמו. "כמי שתמיד צופים ולומדים מאחינו הגדולים בארצות הברית, יש לנו הזכות לסייע לכם הפעם במאבק חשוב זה. אסור למנהל לפנות לעובדיו ולנסות למנוע את התאגדותם. זו הזכות שלכם, ולא של המעסיק שלכם".

שמן ציין כי ב-40 השנים האחרונות עלה פריון העבודה בארצות הברית בעשרות אחוזים, אבל הרווחים זרמו לכיסיהם של בעלי ההון, בשעה ששכר העובדים נשאר קפוא. "לא ייתכן שהרוב המוחץ של עובדי אמזון מרוויחים שכר מינימום, בעוד מניית החברה זינקה בשנה האחרונה בכ-30%, ועושרו של הבעלים ג'ף בזוס זינק ב-72 מיליארד דולר", כתב.

"בשנת הקורונה העיוותים הגיעו לשיא, כשמעסיקים בארצות הברית קיבלו הגנות מפני אחריות לבריאותם של עובדים שאולצו לבוא לעבודה ללא הגנה, או אפילו חולים. הלקחים המרים ממשבר הקורונה צריכים להוביל לתנודה של המטוטלת בחזרה למקום מאוזן יותר. התארגנות עובדים טובה למשק".

עובדים במרכז מיון של אמזון בבולטימור. "ארגוני עובדים אינם אויב" (צילום: AP Photo/Patrick Semansky, File).
עובדים במרכז מיון של אמזון בבולטימור. "ארגוני עובדים אינם אויב" (צילום: AP Photo/Patrick Semansky, File).

אמזון דיווחה באוקטובר האחרון כי יותר מ-19 אלף עובדים שלה נדבקו בנגיף הקורונה.

עוד הוסיף שמן כי האינטרסים של העובדים לא חייבים להתנגש עם אלו של החברה או מנהליה להניב תשואות גבוהות לאורך זמן. "כלכלה שבה יש כוח לעובדים, יש בה צמיחה שוויונית ובריאה יותר. מחקר שפירסם OECD ב-2018 חשף שאיגודי עובדים והסכמים קיבוציים טובים לעובדים, מעלים את שכרם, מקטינים את אי-השיוויון ותורמים לצמיחה. הגיע הזמן להבין: ועד עובדים, ארגוני עובדים, אינם אויב".

שורה של ניסיונות לפגוע בהתארגנות העובדים

אמזון היא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארצות הברית, ומעסיקה 1.3 מיליון עובדים. זוהי הפעם השנייה שבה עובדים באמזון מנסים להתאגד ולהקים ועד עובדים, לאחר שב-2014 הצביעה קבוצה של טכנאים בחברה על הקמת ועד, אבל ההתארגנות שלה נכשלה.

אם ההצבעה הנוכחית תצלח, עובדי החברה באלבמה יהיו העובדים המאוגדים הראשונים של החברה בארצות הברית. ההצבעה צפויה להימשך עד 29 במרץ, כשמהשטח עולות עדויות וטענות בדבר ניסיונות של הנהלת החברה להשפיע על העובדים ולסכל את ההתארגנות.

נציגת ועד עובדי אמזון מוחה על 'תנאים לא אנושיים' במרכז אמזון בווילס. "אנחנו לא רובוטים" (צילום: מתיו הורווד/Getty Images)
נציגת ועד עובדי אמזון מוחה על 'תנאים לא אנושיים' במרכז אמזון בווילס. "אנחנו לא רובוטים" (צילום: מתיו הורווד/Getty Images)

אמזון עוקבת אחר עובדים במטרה להגביר את תפוקתם ולמנוע את ההתאגדות ברחבי ארצות הברית, לפי מחקר שפורסם בספטמבר האחרון. על פי המחקר, החברה משתמשת בכלים כמו תכנית ניווט, מצלמות תרמיות ומצלמות אבטחה כדי לעקוב אחר העובדים במחסנים ובחנויות. בספטמבר האחרון החברה פירסמה שתעסיק אנליסט שיאתר ויחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים.

קמפיין ההתארגנות באמזון מקבל בימים האחרונים רוח גבית מכיוון הבית הלבן. הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, שנחשב לתומך איגודים, הספיק מאז הבחירות להצהיר בכמה הזדמנויות שהממשל שלו יתמוך בהתאגדויות עובדים, ואף התייחס להצבעה באלבמה ואמר: "למעסיק אסור להתערב. אסור שתהיה הפחדה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!