דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מיסוי עשירים בקורונה: ״אין סיבה שעל רווחי הון ישלמו 25% ועל עבודה 50%״

מיסים על ירושות, הון ונכסים: פרופ׳ יוסף אדרעי, מומחה למדיניות מיסוי, מציע הגיון פשוט: למסות באמת את כל ההכנסות, לכולם

גיל שוויד, מרים אדלשטיין, יצחק תשובה (צילום: יוסי זלינגר, משה שי, יונתן זינדל, פלאש 90)
גיל שוויד, מרים אדלשטיין, יצחק תשובה (צילום: יוסי זלינגר, משה שי, יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

עשירי העל בעולם ובישראל הגדילו את הונם בתקופת הקורונה, וכעת נראה כי האפשרות להגביר את המיסוי עליהם מתחילה לתפוס תאוצה.

"המס הוא אמצעי, המטרה היא צמצום פערים והקטנת העוני" מסביר פרופסור יוסף אדרעי, לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ומומחה לענייני מיסוי.  "סוף סוף העולם המערבי מבין שזה לא כדאי רק מבחינה ערכית, אלא גם מבחינה כלכלית. הוכיחו אמפירית שבכל משק שיש בו מדיניות של צמצום פערים ומיגור העוני הצמיחה הכלכלית גדלה, ולהיפך".

את הצעתה של הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן ל"מס עושר" יהיה קשה אולי לאשר במציאות הפוליטית הנוכחית, אבל גם שרת האוצר ג'נט יילן עוררה סערה כשאמרה שבכוונתה לדחוף להעלאת מס רווחי הון, יחד עם עוד העלאות מסים שמוטלים על בעלי הון כמו מס חברות. בכך מצטרפת ארה"ב לשיח שמתקיים בשנה האחרונה במדינות ה-OECD לגבי הטלת "מס עשירים" שיסייע לצמצם פערים שנוצרו בעקבות המגיפה, שפגעה בעיקר בעניים ביותר.

פרופ' יוסף אדרעי (התמונה באדיבות המצולם).
פרופ' יוסף אדרעי (התמונה באדיבות המצולם).

בישראל, השיח הזה כמעט ולא קיים, אבל לדעתו של אדרעי, משבר הקורונה צריך לשמש לחישוב מסלול מחדש במערכת המס בישראל שעיקרו – מיסוי הון. שיהפוך את המערכת כולה לשיווניות יותר, ולהטות את עיקר נטל המס ממעמד הביניים לעבר העשירים ביותר.

"זאת המגמה בכל העולם. הפערים החברתיים והכלכליים שנוצרו מאז תקופת רייגן ותאצ'ר הם בלתי מתקבלים על הדעת, הם הרסניים. אם העשירים לא משלמים את חלקם במס קורה אחד מהשניים – או שהבינוניים משלמים יותר, או שאיכות השירותים יורדת. היא יורדת עד כדי כך שמוסדות בינלאומיים מתריעים על כך שתת גבייה של מס היא סכנה לדמוקרטיה".

העשירים משלמים פחות מיסים

אדרעי מסביר שבניגוד לתפיסה המקובלת, העשירים ביותר לא משלמים יותר מיסים. בעוד מדרגת המס הגבוהה ביותר על הכנסה משכר עומדת על 50%, במערכת נפרדת של מיסוי, שנוגעת להכנסות שמקורן מרווחים שהופקו על ידי עסקאות הון, המיסוי נמוך בהרבה, ומגיע למקסימום של 25%. לגבי עלייה בערך ההוני של נכסים לא קיים בישראל מיסוי.

"בעלי ההון משלמים מס נמוך על ההכנסות מההון שלהם. הם משלמים 20%-25% על הריבית, 20%-25% על דיבידנדים. צריך לבחון את שיטת המס הקיימת היום, ולהתחיל לתקן את הפרצות בה ולעשות אותה יותר שוויונית. אין סיבה שמישהו שמרוויח ריבית ודיבידנדים ישלם 25% מס, בעוד שעל עבודה אנחנו משלמים 50%" מסביר אדרעי.

לשכירים, שרגילים שהכנסתם נובעת כמעט ורק משכר קשה לפעמים לדמיין את המשמעות של הנתונים האלו על העשירים ביותר. ככל שעולים בסולם העושר, ההכנסות נוטות להתבסס יותר על רווחים מהון ולא מעבודה, ולעיתים אפילו רק מעלייה בשווי הנכסים שברשותם. הפער הזה גורם לכך שעל אף שמס ההכנסה שנגבה מבעלי ההכנסה הגבוהה הוא גבוה יותר אבסולוטית, למעשה, משקי בית ממעמד הביניים משלמים שיעור מס גבוה יותר מהכנסותיהם לעומת העשירים ביותר.

לדעתו של אדרעי, נדרשת חשיבה מחודשת על מבנה המס בישראל, כך שתבוטל ההפרדה בין מס על עבודה למס על הון, ויילקחו בחשבון כל צורות ההכנסה. כך, שיעור המס בפועל שמשלמים העשירים יעלה, ואפשר יהיה להפחית את נטל המס על שכר מבלי לפגוע בהכנסות המדינה.

שנת הקורונה: המיליארדרים הרוויחו והעובדים הפסידו (עיצוב: אידאה)
שנת הקורונה: המיליארדרים הרוויחו והעובדים הפסידו (עיצוב: אידאה)

"חשוב לומר שאם מטילים מס ראוי על ההון ברור שצריך להוריד את המס על העבודה. כשאני מדבר על הגדלת מיסים זה נשמע כאילו אני נופל על מעמד הביניים, אבל זאת לא הכוונה. הכוונה היא להפוך את המיסים להרבה יותר הוגנים. צריך להגדיל את בסיס המס – זאת אומרת לכלול בהכנסה החייבת במס גם הכנסות שקשורות לבעלות על הון, ולמעשה להגדיל את המיסוי על העשירים."

"אין טעם לייצר מדרגת מס הכנסה גבוהה יותר, כי זה לא יחול על שיעור משמעותי מההכנסה האמתית של העשירים ביותר. צריך לעשות בסיס מס כולל עם שיעורי מס סבירים" אומר אדרעי. לטענתו, רק כשילקחו בחשבון כל ההכנסות בשלמותם, כולל העלייה בערך הנכסים וההון, אפשר יהיה לקבוע מערכת מיסוי הוגנת, שמטילה באמת את נטל המס הגבוה ביותר על העשירים.

"אפשר לקבל תמונה של ההון בישראל בקלות"

אחד השינויים הדרושים לדעתו של אדרעי הוא הטלת מס על הצבר הון – שעלייה בערכו מהווה רווח לבעליו, שלא ממוסה היום. בגלל שבישראל לא קיים מיסוי על הון צבור, לא קיים גם רישום מקיף של ההון בישראל, ולכן גם לא ניתן לדעת מהם שיעורי אי השוויון בתשלום מיסים.

מה צריך כדי להקים מערך שימפה את ההון?
"לא צריך להקים שום מערך חדש. לכל פקידי השומה יש כלי שמרבים להשתמש בו, שהוא הצהרת הון. הם יכולים לבקש את זה ממך". כך לדבריו ניתן יהיה להטיל מס שנתי בשיעור של 2%-3%, או לפי התשואה הממוצעת של נכסים שונים.

שינוי נוסף שמציע אדרעי הוא שינוי של חוק עידוד השקעות הון, שקובע מס של 6%-12% על רווחי חברות שמשקיעות באזורים מוגדרים בארץ. " היום כלכלנים יגידו לך שאין לזה הצדקה כי יש עודף של כסף ואין טעם לחפש השקעות הון ולעודד אותן, ואם יש אז בפינצטה, לא לתת לכולם".

"אם ממסים את כל ההכנסה באמת, לא צריך מס ירושה"

מס העיזבון (ירושה), שכיום לא קיים בישראל, יכול להיות מטופל גם הוא במסגרת הרחבת בסיס המס. "אני חושב שלא צריך להטיל מיסים נוספים אלא לשכלל את מערכת מס הכנסה, לגרום לכך שכל ההכנסות באשר הן ימוסו" אומר אדרעי.

איך מיסוי כל ההכנסות מחליף מס ירושה?
"אם קניתי מניה וערכה עלה, כשאני הולך לעולמי אני מוריש את המניה הזו לבן שלי, שנהנה מהרווח שעשיתי. אם מתייחסים לכלל ההכנסות, ראוי שאני אמוסה על העלייה בערך המניה, והבן שלי ימוסה על כל ההכנסה שהוא קיבל ממני- שווי המניה המקורי פלוס הערך שהוא צבר אצלי. ולכן הוא גם צריך לשלם מס על ההתעשרות שלו. אם נבין שזאת שיטה נכונה, לא נצטרך מס עיזבון. אותו הדבר על מתנות. אם לוקחים בחשבון את כל ההכנסות באמת, לא יהיה צריך את זה".

"יש בזה סכנות. הסכנה הראשונה היא שהם ירמו. הסכנה השנייה היא שהם יברחו מהארץ. לכן צריך להיות מאד זהירים בנושא הזה. כשמישהו אומר שהוא ירד מהארץ בגלל מס הכנסה אני מציע לא להתרשם יותר מדי, כי זה לא כל כך קל, לא כולם יורדים כל כך בקלות. צריך גם לחנך על הנקודה הזאת – אנחנו משלמים מיסים כדי שתתקיים מדינה. זה האינטרס גם של העשירים ביותר."​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!