דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בינלאומית

העבודה המאורגנת עומדת בחזית המאבק באלימות כלפי נשים

האיגוד המקצועי 'אינדסטריאול' בקריאה פורצת דרך: 'אלימות בבית היא עניין של מקום העבודה' | בסדרת מאמרים מציע הארגון לאיגודים המקצועיים ברחבי העולם כיצד לנצל את הכח הארגוני למאבק בתופעות של אלימות במשפחה

חברי ועידת איגוד הסלולר, האינטרנט וההיי-טק במחאה נגד אלימות כלפי נשים (צילום באדיבות האיגוד)
חברי ועידת איגוד הסלולר, האינטרנט וההיי-טק במחאה נגד אלימות כלפי נשים (צילום באדיבות האיגוד)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

האיגוד המקצועי 'אינדסטריאול' בקריאה פורצת דרך: 'אלימות בבית היא עניין של מקום העבודה'. בסדרת מאמרים יוצאת דופן קורא האיגוד המקצועי הבינלאומי, אליו משתייכים 50 מיליון עובדי תעשייה מרחבי העולם, כי תפקידה של העבודה המאורגנת הוא לקחת אחריות על כלל חיי העובדים כולל הטיפול בנגע האלימות במשפחה.

עם התרחבותה של הקורונה שהביאה גם לעליה במספר מקרי האלימות נגד נשים. איגודים בינלאומיים נוספים מצטרפים לקריאה להתערבות של העבודה המאורגנת בנושא. העמדה המתקדמת של אינדסטריאול מקבלת גיבוי עולמי מארגון העבודה הבינלאומי ומאיגודים נוספים בעולם.

הטענה המרכזית המובאת במאמרים של אינדסטריאול, נוגעת לביטול ההפרדה בין מה שקורה בעבודה למתרחש בבית. הסגרים שהוטלו במדינות רבות, אילצו לא מעט עובדים לעבור לעבודה מהבית, במקביל עלה רף המתח והחרדה והיטשטשה ההפרדה שבין הבית לעבודה. עקב כך הרחיבו ארגוני העובדים את תפיסת האחריות שלהם והצורך להגן על עובדים ועובדות גם מחוץ למקום העבודה.

הקשר בין אלימות בבית למקום העבודה

למרות שמקור האלימות במשפחה נמצא בבית, הוא עלול לזלוג גם לעולם העבודה. טוענים כותבי המאמרים. מצבים של לחץ וטראומה שחווה קורבן אלימות במשפחה, צפויים להשפיע על ביצועיה בעבודה. בני זוג פוגעניים עשויים לעקוב אחר הקורבנות למקום עבודתם או להשתמש בטלפון או מחשב הקשורים לעבודה כדי להפחיד, להטריד או לשלוט בקורבנותיהם.

התעללות במשפחה משאירה סימנים במקום העבודה. היא גורמת לריבוי היעדרויות וריבוי טעויות בעבודה. אחד החששות המרכזיים הוא שזליגה של תופעות אלימות מהבית אל מקום העבודה, עלולה להוביל לסנקציות  נגד הקרבנות ואף לפיטוריהן מתוך חוסר הבנה של מצבן. דווקא קורבן ההתעללות היא זו שנמצאת בסכנה לאבד את עצמאותה הכלכלית מה שעלול לחזק את התלות שלה בבן הזוג המתעלל.

בנוסף, אלימות בבית הזולגת אל מקום העבודה עלולה להשפיע לרעה על עובדים אחרים במקום העבודה. עמיתים לעבודה נדרשים להחליף את הקורבנות במקרה של היעדרויות תכופות. שיחות טלפון וביקורים לא רצויים של בני זוג אלימים במקום העבודה משפיעים על עובדים נוספים שעלולים להרגיש חסרי אונים מול בן הזוג האלים.

אינדסטריאול מדגישים את הערך שהעבודה נותנת לאשה ולאדם. מלבד היותה מקור הכנסה ובסיס לעצמאות כלכלית, עבור קורבנות של אלימות במשפחה, העבודה מהווה מפלט הרחק מבני הזוג המתעללים. במקום העבודה הן מקבלות הערכה, וקשרים חברתיים בין העמיתים לעבודה מפחיתים את תחושת הבידוד החברתי של הקורבנות.

תפקידנו הוא גם להגן על העובדות

איגודים מקצועיים ברחבי העולם החלו לפתח גישה פרו-אקטיבית כלפי אלימות במשפחה. בשנים האחרונות וביתר שאת מאז עלייתה של תנועת מי טו, כבר לא מדובר בעוד נושא מושתק ושולי.

כך לדוגמא קונפדרציית האיגודים המקצועיים בבריטניה, המייצגת 5.5 מיליון עובדים, פרסמה קריאה ברורה לתמיכה במאבק נגד אלימות במשפחה במקומות העבודה. בפרסומיה המלצות לשיפור הבטיחות והגהות בעבודה וקריאה לממשלה לתיקונים חוקיים הקשורים לפיקוח ולהגנה על עובדות.

שביתת המחאה נגד האלימות כלפי נשים אתמול בסניף ביטוח לאומי שבנצרת (צילום: דחיל חאמד)
שביתת המחאה נגד האלימות כלפי נשים אתמול בסניף ביטוח לאומי שבנצרת (צילום: דחיל חאמד)

ארגון העבודה הבינלאומי ILO יצא יחד עם איגודים מקצועיים מכל העולם בקריאה למדינות לחתום על האמנה למניעת אלימות והטרדה בעבודה. חתימה על האמנה תחייב למעשה את המדינה החותמת לחוקק חוקים למניעת התעמרות בעבודה ברוח האמנה ולאכוף אותם. גם בישראל מפעילה ההסתדרות לחץ גובר על הממשלה להצטרף לאמנה.

בפברואר האחרון חברה ההסתדרות ליוזמה של חברת החשמל והובילה עשרות ועדים להשבית את העבודה לעשר דקות לאות הזדהות במאבק נגד האלימות כלפי נשים. יו"ר ההסתדרות כתב לראשי הועדים: "קיבלתי החלטה נחרצת למנף את עוצמתה של ההסתדרות כדי לשנות מציאות עגומה זו". הוועדים הגיבו לקריאה וקיימו אירועים ומפגשים להעלאת המודעות לאלימות במשפחה.

להכניס את המאבק באלימות להסכמים הקיבוציים

במאמרי אינדסטריאול, מציעים לאיגודים המקצועיים ברחבי העולם צעדים שניתן לנקוט על מנת לנצל את הכח הארגוני למאבק בתופעות של אלימות במשפחה. מעבר לצעדי גינוי והעלאת המודעות, מציעים כותבי המאמרים לאיגודים, להכניס את המאבק באלימות במשפחה אל תוך ההסכמים הקיבוציים.

אחת ההצעות במאמר נוגעת להסדרה של מעמדן של נפגעות אלימות במשפחה, כך שתתאפשר להן לקחת חופשה מיוחדת, כשזכויותיה הסוציאליות נשמרות, זאת על מנת שאף אחת לא תצטרך לבחור בין ביטחונה שלה ושל בני משפחתה, לבין עבודתה.

כך לדוגמא בפיליפינים ובניו זילנד, האיגודים המקצועיים ערכו יחד עם ארגוני חברה אזרחית, קמפיין להשגת חופשה בתשלום של עשרה ימים עבור קורבנות אלימות במשפחה. באוסטרליה ובמרבית המחזות בקנדה נקבעה חופשה בתשלום של חמישה ימים, לקורבנות אלימות במשפחה.

צעד נוסף אותו מציעים אינדסטריאול לארגונים הוא הנהגת מדיניות קבועה של הושטת יד לעזרה. מאחר וקורבנות של אלימות במשפחה נוטות להסתיר את מצבן ולהתבייש לבקש עזרה, יש לייצר מודעות בקרב העובדים לאפשרות לפנות לנציגי האיגוד. חיוני שכל מי שמדווח על התעללות יהיה בטוח שהדיווח על אירוע כזה יילקח ברצינות. לטובת כך יכול האיגוד להכשיר את נציגיו לזהות סימני אלימות במשפחה ולהגיב אליהם.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!