דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

אפילו דוכסית צריכה איגוד

במי נזכרה מייגן מרקל בשעה של מצוקה נפשית בארמון המלוכה? באיגוד השחקנים האמריקאי, שהיה מגן עליה, כפי שסיפרה לאופרה ווינפרי. היקף הסולידריות שמתקיימת במקומות עבודה מאוגדים בארץ לא מספיק מוכר לרוב הציבור | דעה

מייגן מרקל בראיון לאופרה וינפרי. ״האיגוד היה מגן עלי״ (צילום: AP Photo/Rick Rycroft)
מייגן מרקל בראיון לאופרה וינפרי. ״האיגוד היה מגן עלי״ (צילום: AP Photo/Rick Rycroft)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

משפט אחד בראיון המדובר של הדוכסית מייגן מרקל עם אופרה ווינפרי קיבל פחות תשומת לב בכלי התקשורת. מרקל, אשת נסיך, סיפרה שהיתה במצוקה נפשית, הגיעה למחשבות אובדניות וביקשה לקבל סיוע. אבל בארמון סירבו, כי זה עלול לפגוע במשפחת המלוכה. את זה כולם שמעו. ואז הגיע המשפט שקיבל פחות תשומת לב: ״הלכתי למשאבי אנוש״, סיפרה מרקל לווינפרי, ״ואמרתי שאני באמת צריכה עזרה, כי בעבודה הקודמת שלי היה איגוד עובדים. הוא היה מגן עלי״.

מתברר שגם דוכסית צריכה איגוד. ״הם אמרו״, המשיכה מרקל, ״הלב שלנו יוצא אליך, אבל אין לנו מה לעשות בשביל להגן עליך, מפני שאת לא עובדת בשכר במוסד הזה (הארמון)״.

***

האיגוד שעליו דיברה מרקל הוא ״סאג-אפטרה״ (SAG-AFTRA), ארגון שמייצג 160 אלף שחקנים, זמרים ורקדנים בארה״ב. הוא כולל שני איגודי עובדים אמריקאים גדולים שהוקמו בשנות ה-30 של המאה שעברה: ארגון שחקני המסך, וההסתדרות האמריקאית לאמני טלוויזיה ורדיו.

״רואים אותנו ושומעים אותנו בכל פלטפורמות הפצת המדיה״, נכתב באתר האינטרנט של סאג-אפטרה, ״אנחנו הפרצופים והקולות שמבדרים ומעבירים מידע לאמריקה ולעולם״.

האיגוד האמריקאי לא החמיץ את המשפט הזה של מרקל. ״אנחנו עדיין פה עבורך, מייגן״, נכתב בהודעה שפרסם מיד לאחר הריאיון, ״לכל אחד מגיעה ההגנה של איגוד עובדים״.
אם לדוכסית מגיע, אז בוודאי שלעובדות מהשורה.

***

בחברת החשמל בישראל, לדוגמה, החל ארגון העובדים, בראשותו של היו״ר מיקו צרפתי, להוציא לפועל תכנית להתמודדות עם האלימות הגואה נגד נשים, ולפיה אישה שחווה אלימות בבית, זכאית לקבל סיוע וליווי נפשי ומקצועי, בחינם, על חשבון שעות העבודה.

לדברי צרפתי, יש חשיבות לכך שהסיוע יהיה על חשבון שעות העבודה, כדי שהעובדת תוכל להיעזר בתכנית באמת, שכן בשעות אחר הצהריים קשה להסביר היעדרויות חוזרת מהבית. ההנהלה תומכת בתכנית, והטיפול ממומן על ידי ארגון העובדים שמוצא פתרון לשעות העבודה החסרות, ומשלים אותן.

היקף הסולידריות שמתקיימת במקומות עבודה מאוגדים בארץ לא מספיק מוכר לרוב הציבור. בנתב״ג, דואג האיגוד שלעובדים יהיה ביגוד מתאים לטמפרטורות הגבוהות בסביבת המטוסים; עובדים בנמל חיפה עושים אחרי שעות העבודה עבודות שיפוץ בהתנדבות בבתיהם של קשי יום; ארגון עובדי עיריית תל אביב מאפשר לעובדים ללכת לתיאטרון במחירים מסובסדים. ואלה רק כמה דוגמאות.

***

בשוק כלכלי ותעסוקתי הישרדותי ויצרי, צעירים ומבוגרים מוצאים בהתאגדות מענה לצרכיהם. גם נשיא ארה״ב, עלה על הגל הזה והצטלם עם ראשי האיגודים בלשכתו.

הסיכוי שיקום אגף להתאגדות עובדים בארמון בקינגהאם עדיין נמוך, גם אחרי דברי הדוכסית, אבל כמו בסרטים האמריקאיים שבהם כיכבה מרקל, לפעמים יש סוף טוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!