דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מעסיקים דורשים מעובדים לא מחוסנים בדיקות שמערכת הבריאות לא ערוכה לספק

בקופות החולים מספקים בדיקות רק בהפניית רופא לאנשים עם תסמינים ולמי שנחשף לחולה מאומת | החשש: הנוהל ייצור עומס על מערך הבדיקות ויאריך את זמן קבלת התשובות גם עבור אנשים שבאו במגע עם חולים מאומתים

אדם עובר בדיקת קורונה בעמדת בדיקה ניידת ברמלה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
אדם עובר בדיקת קורונה בעמדת בדיקה ניידת ברמלה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים רבים שאינם יכולים או מעוניינים להתחסן נדרשים על ידי המעסיקים להציג בדיקות קורונה תדירות כתנאי להמשך העבודה. בעוד עצם החוקיות של מדיניות זו נבחנת כיום בבתי הדין לעבודה – בדיקת 'דבר' מעלה שמערכת הבריאות בישראל כלל אינה ערוכה לביצוע היקף בדיקות בהיקפים כאלו, ולא בטוח שהעובדים יכולים לעמוד בדרישה החדשה.

בעבר הזמין תור בקופות החולים התאפשרה בקלות וללא צורך לנמק את סיבת הבדיקה. עם התרחבות מבצע החיסונים השתנו הנהלים כך שהיום, תור לבדיקת קורונה בקופות החולים, ניתן לקבל רק באחד מהמקרים הבאים: קבלת הפניה מרופא, אנשים עם תסמינים, אנשים שנחשפו לחולה מאומת, ו"מקרים חריגים נוספים".

האפשרות היחידה לעובדים הנדרשים על ידי המעסיק לבצע בדיקת קורונה כיום, היא באמצעות מתחמי הבדיקות של פיקוד העורף, הפתוחים ללא הזמנת תור. עם זאת, מספרם של מתחמים אלה מוגבל לכ-50 אתרים מדי יום בכל רחבי הארץ, הם אינם פתוחים ברצף לכל אורך השבוע. ולכשליש מהם ניתן להיכנס רק עם רכב, כך שאינם זמינים לחלקים נרחבים מהאוכלוסייה.

במשרד הבריאות השיבו לשאלת 'דבר' כי נכון להיום המשרד "לא אישר שימוש בבדיקות לקבלת תו ירוק בכניסה לבית עסק, לעובד, או לכל שימוש אחר".

במשרד ציינו כי "לאור התחלואה הגבוהה עדיין במדינה, לא ניתן לייעד בדיקות קורונה לצורך בדיקות לתו הירוק, מכיוון שאז יהיה עומס על מערך הבדיקות ויאריך את זמן קבלת התשובות גם עבור חולים ואנשים שבאו במגע עם חולים מאומתים". מהדברים עולה כי ביצוע בדיקה פעם בשבוע ויותר לכל עובד שאיננו יכול או איננו מעוניין להתחסן, תעמיס אף היא על מערכת הבריאות.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, אמרה בשישי האחרון: "אם נציף את המערכת בבדיקות לתו ירוק כדי שאנשים יוכלו להיכנס, זה יקריס את המערכת, ולכן בשלב הזה זה לא אפשרי".

על אף עמדה זו של משרד הבריאות, בתיקים הנידונים כיום בבית הדין לעבודה הנוגעים למעסיקים שדרשו מעובדיהם לבצע בדיקות קורונה תכופות במידה ולא התחסנו – נמנע לעת עתה היועץ המשפטי לממשלה מלהביע את חוות דעתו.

עד כה מדובר ביוזמות מקומיות של מעסיקים, שבתי הדין יידרשו לקבוע האם היא חוקית או לא. הדרישה שהציגה עיריית נתניה בפני עובדת סוציאלית המועסקת אצלה, לביצוע בדיקת קורונה אחת ל-72 שעות, משמעה ביצוע כ-104 בדיקות קורונה בשנה.

בשבועות הקרובים מבקש משרד הבריאות לאשר שימוש בבדיקות קורונה מהירות לשימוש בכניסה למקומות בהם פועל התו הירוק עבור אנשים שלא קיבלו חיסון לקורונה. במידה ובתי הדין יאשרו זאת, ייתכן שמעסיקים שירצו בכך יוכלו לעשות אף הם שימוש במנגנון זה.

על אף שמדובר בבדיקות מהירות, לא מדובר בבדיקות עצמיות ולא בבדיקות שיהיו זמינות לעובד הבודד. המקומות שיבקשו לעשות בהם שימוש יידרשו להזמין צוותים בעלי הסמכה רפואית להפעלת מתחם הבדיקות ולשאת בעלויות הנלוות לכך  המוערכות בכ-50 שקלים לבדיקה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!