דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרשנות / לאחר שבוע סוער במערכת הבריאות: מה נכנס לתקציב, ומה נשאר בחוץ

בניגוד לשקט היחסי בשאר המשרדים, ימים מתוחים עברו על מערכת הבריאות ביחס לתקציב 2017-18, עם איומים בשביתות והצהרות לוחמניות מצד שר הבריאות ליצמן. האם זה עמד במבחן התוצאה?

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש \ פלאש 90
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש \ פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בשונה מהשקט היחסי בו ליוו משרדי הממשלה את אישור תקציב 2017-18 בממשלה, סוגית תקציבו של משרד הבריאות עברה תהפוכות רבות במהלך השבוע האחרון: החל מאיומים בשביתה של הרופאים והאחיות בתחילת השבוע, דרך הצהרתו של ליצמן שיצביע נגד התקציב בישיבת הממשלה, ועד להודעה שהושגה הסכמה בין כחלון לליצמן על התקציב החדש. ליצמן היה לשר היחידי שהתבטא במישרין בעד הגדלת תקציב משרדו, והיחיד שניהל מאבק מול משרד האוצר. בדרך, גם הוא עשה כמה ויתורים, ובראשם הוצאת הרפורמה בסיעוד מהתקציב.

השבוע התחיל באיומים בשביתה מצד הסתדרות הרופאים והסתדרות האחיות, אליהן גילה ליצמן יחס אמביוולנטי. לאחר שבשבוע שעבר פתחו בסיכסוך עבודה במחאה על הכוונה למנוע ממנהלי מחלוקות לעסוק ברפואה פרטית בחוק ההסדרים, השבוע שינו הרופאים את נושא הסכסוך בעקבות יציאת הסעיף מחוק ההסדרים, וקבעו כי השביתה היא על הוצאת כל סעיפי הבריאות מחוק ההסדרים ועל אי העברת הכסף לקיצור תורים. סך כל הדרישות שלהם עמד על כמיליארד שקלים. לבסוף, שבתו הרופאים ביום חמישי.

מצד אחד, חזר ליצמן ואמר שהוא אינו מבין את הסיבה לשביתה. מצד שני, המדינה לא עשתה דבר כדי למנוע את השביתה, ולא הגישה צו מניעה במטרה לעצרה. בבית חולים הדסה הגישו בלילה לפני השביתה בקשה לצו מניעה שהתקבל, ואכן בהדסה לא שבתו. יתר על כן, קשה להתעלם מהדמיון הרב בין דרישות הרופאים והאחיות ובין דרישותיו של שר הבריאות עצמו.

אילנה כהן. צילום: פלאש 90
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. צילום: פלאש 90

משנה כיוון

שינוי עמדה משמעותי מצד ליצמן נרשם ביחס לגדילתו של סל הבריאות. ביום חמישי בצהריים פרסם השר את הדרישות המחודשות של משרד הבריאות מהאוצר ביחס לתקציב. כשלושה שבועות בלבד מאז יצאו ליצמן וכחלון בהצהרה משותפת על הגדלת סל התרופות ב-250 מיליון שקלים, כש-200 מיליון מתוכם אמורים להגיע מהשב"נים והביטוחים הפרטיים (נכתב רבות ע לכך שמדובר ב-80% מהציבור), וליצמן שנה את דעתו.  בדרישות המחודשות דרש, בניגוד להסכם עם האוצר, שהתוספת תגיע מקופת המדינה.

שינוי אחר בעמדתו של ליצמן, והפעם בכיוון ההפוך, הוא בויתור על הרפורמה בסיעוד. בהודעתו מיום חמישי על ההתנגדות לתקציב אמר ליצמן כי "הצעת האוצר לא נותנת מענה לצרכים הבסיסיים ביותר של המערכת בשנים הקרובות ובראשם הזדקנות האוכלוסייה". את המענה ליצמן כבר מכיר, הרפורמה בסיעוד. לפני כשבועיים איים ליצמן במשבר קואליציוני במידה והרפורמה לא תעבור. כעת, אין ספק שיהיה לו הרבה יותר קשה להעביר את הרפורמה הזו כחוק נפרד שהוא לא חלק מהתקציב.

הביא לשינוי משמעותי

עם זאת, יש לזקוף לזכותו של ליצמן מספר שינויים משמעותיים בתקציב משרד הבריאות. סך התוספת לבסיס תקציב קופות החולים בשנים 2017-2018 תעמוד על 2.2 מיליארד שקלים. מתוך סכום זה, 1.5 מיליארד שקלים מיועדים לתוספות הטכנולוגיות, 300 מיליון שקלים לשיפור מדד יוקר הבריאות ו-400 מיליון שקלים עבור היערכות להזדקנות האוכלוסייה והיערכות לשינויים מבניים במערכת הבריאות. בנוסף, יועברו 800 מיליון שקלים מהסכמי הייצוב לבסיס עלות סל שירותי הבריאות וישפרו את האיתנות הפיננסית של קופות החולים

כאמור, סל התרופות יגדל ב-200 מיליון שקלים מתקציב המדינה (ולא מהביטוחים הפרטיים והמשלימים), כך שהסל עומד על 500 מיליון שקלים ועוד 50 מיליון שקלים לבדיקות גנטיות.

מבחינת מערך האשפוז ותוספת מיטות, בשש השנים הקרובות יתווספו 2,100 מיטות אשפוז למערכת הבריאות, מתוכן 1,200 מיטות כלליות על פני שש שנים, 750 מיטות גריאטריות על פני 5 שנים ו-150 מיטות פסיכיאטריות על פני 5 שנים. מיטות אלה יתווספו ל-300 מיטות האשפוז הצפויות להיפתח בבית החולים באשדוד. בנוסף תינתן תוספת של 150 תקני מתמחים להקלת עומס העבודה המוטל עליהם. התמיכה בבתי החולים הציבוריים תגדל ב-60 מיליון שקלים באופן ייעודי לבתי החולים הציבוריים הקטנים. הקצאת כ-900 מיליון שח לתכנית הלאומית לקיצור תורים כפי שנקבע בין המשרדים, בחלוקה בין קופות החולים לבתי החולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!