דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

דעה / לפני שעולים למונדיאל כדאי להיות בני אדם

בזמן שנבחרות ושחקני כדורגל בעולם מוחים נגד תנאי העבודה של בוני האצטדיונים למונדיאל בקטאר,  בישראל מתעסקים בביקורת על המאמן

שחקני נבחרת גרמניה בחולצות עם הכיתוב "זכויות אדם" לפני המשחק נגד איסלנד (Tobias Schwarz/Pool via AP)
שחקני נבחרת גרמניה בחולצות עם הכיתוב "זכויות אדם" לפני המשחק נגד איסלנד (Tobias Schwarz/Pool via AP)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"אני נגד קיום המונדיאל בקטאר", הצהיר אתמול (רביעי) טוני קרוס, שחקן נבחרת גרמניה וריאל מדריד, לפני משחק הנבחרת מול צפון מקדוניה. קרוס, אמר את הדברים בהמשך למחאה שהחלו שחקני נבחרות נורווגיה וגרמניה בעקבות התחקיר שפורסם ב"גרדיאן", ולפיו יותר מ-6,500 עובדים מהודו, פקיסטאן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה, מתו במהלך ההכנות למונדיאל שצפוי להתקיים ב-2022.

"הם עובדים בלי הפסקות, לפעמים ב-50 מעלות צלזיוס, ובלי מספיק מים לשתייה", אמר קרוס, "אין להם ביטחון בעבודה, הם לא זוכים לטיפול רפואי ראוי ולעתים אף ננקטת כלפיהם אלימות". הוא גם הביע את התנגדותו לחוקים נגד הקהילה הלהט"בית, וטען כי קטאר היא "לא מדינת כדורגל". המאמן הגרמני, יוגי לב, אמר על המחווה של שחקני הנבחרת שלו: "הם פעלו על דעת עצמם, אני לא הצעתי זאת. זה אמור להיות סימן לכך שזכויות אדם חשובות לנו, וזה סימן טוב וחשוב מאוד".

***

בישראל נהרגו, במהלך השנה האחרונה, יותר מ-70 עובדים במהלך עבודתם. נתון קשה שלא עורר קול מחאה. בשלושת משחקי נבחרת ישראל שנערכו בשבוע האחרון, לא נשמעה כל התייחסות לא להרוגים בקטאר, ולא להרוגים בישראל. וזה לא מפתיע, כי בשונה מספורטאים בעולם, שחקני הכדורגל בישראל לא מעזים לנקוט עמדה חברתית. בספורט הישראלי עסקו אתמול בעיקר ביכולתה של הנבחרת ובשיטת המשחק שבחר המאמן וילי רוטנשטיינר, בניצחון 1:4 על מולדובה.

***

שחקני כדורגל בעולם כבר מבינים שיש להם כוח לשנות. שחקן מנצ'סטר יונייטד, מרקוס רשפורד, התקבל בשנה שעברה כ"חבר במסדר האימפריה הבריטית", תואר כבוד שהוענק לו על ידי המלכה אליזבת, בזכות פרויקט שניהל למען ילדים רעבים ומעוטי יכולת בבריטניה, במהלך התפרצות הקורונה. חלוץ צ'לסי ונבחרת חוף השנהב בעבר, דידייה דרוגבה, פעל להפסקת מלחמת האזרחים במולדתו ובנה בית ספר בכפר בו גדל.

בישראל רק כדורגלן פעיל אחד נקט עמדה בסוגיה חברתית: עידן ורד מבית"ר ירושלים, שיחד עם חברת הכנסת, קארין אלהרר (יש עתיד), נלחם נגד סגירת מפעל ההזנה לתלמידים במהלך מגיפת הקורונה. ורד כבר מזמן לא בסגל הנבחרת.

***

אולי סיכויי נבחרת ישראל להעפיל למונדיאל בקטאר נמוכים מכדי שהשחקנים בכחול לבן ינקטו עמדה וסולידריות חברתית כמו שחקני נבחרות נורווגיה וגרמניה. אבל אולי דווקא נבחרת, כמו נבחרת ישראל, שבה מתקיים מגוון חברתי עם שחקנים יהודים, מוסלמים, נוצרי וקפטן צ'רקסי, יכולה הייתה לגלות סולידריות. זה וודאי לא היה מעלה אותה מקום בדירוג העולמי, אבל בטוח היה לוקח את הכדורגל הישראלי קדימה.

נבחרת ישראל מול מולדובה במוקדמות מונדיאל 2022 (צילום: איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל בישראל)
נבחרת ישראל מול מולדובה במוקדמות מונדיאל 2022 (צילום: איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל בישראל)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!