דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

אפל תעמוד למשפט על מכירת התוכן ב-ITUNES

בית משפט בקליפורניה אישר הגשה של תביעה ייצוגית נגד החברה, העותרים טוענים שאפל מוכרת קבצי מוזיקה וסרטים ללקוחותיה אבל שומרת לעצמה את הזכות למנוע מהם גישה לתוכן שעליו שילמו

טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום: shutterstock).
טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום: shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט הפדרלי בקליפורניה אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אפל, שמוכרת מוסיקה וסרטים לצפיה דרך חנות ITUNES. התובעים טוענים כי מי שרוכש מדיה מאפל דרך האפליקציות, למעשה רק שוכר אותה. זאת מאחר ולאפל נשמרת האפשרות הטכנית לחסום את החשבון שלו, ובכך הרוכש יאבד גישה למדיה שעליה שילם.

התביעה מאתגרת את המשמעות של היכולת להיות 'בעלים' בעידן טכנולוגיית הענן ומבקשת להגביל את הכח הגובר של תאגידים מול הצרכנים. השופט ג'ון מנדז שאישר את בקשת התביעה הבהיר בדיון שנערך ביום חמישי האחרון כי הוא איננו שותף לפרשנות של אפל לגבי משמעות הכפתור BUY, בחנות ITUNES.

"לקנות פירושו בעלות על משהו", כתב השופט מנדז בהחלטתו, "הצרכן הסביר רשאי לצפות שהגישה שלו לתוכן שאותו רכש לא יכולה להישלל ממנו.

לא רק מוזיקה, גם מחשבים, טלפונים סלולריים וטרקטורים

לא מדובר בתביעה ראשונה נגד אפל על שיטת מכירת התוכן שלה. ביום שלישי הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נוספת נגד החברה, בשם מתיו פרייס שהשקיע קרוב ל-25,000 דולר ברכישת תכנים ב-ITUNES וחשבונו נחסם.

עוד ב-2018 אפל כבר נתפסה בכך ש"משכה" תוכן מחנות הITUNES, גם אחרי שלקוחות ביצעו רכישה שלו. בעיות דומות התרחשו גם אצל לקוחות שרכשו ספרים דיגיטליים מאמזון, וגילו שחשבונם יכול פשוט להיחסם, ובכך גם לאבד גישה לספרים שלכאורה קנו.

לפי הדיווח בהוליווד ריפורטר, גם כנגד אמזון קיימת תביעה העוסקת ברכישת סרטים בשירות AMAZON PRIME VIDOE. כל התביעות הללו מאתגרות את שיטת הפעולה של תאגידי הטכנולוגיה והמדיה, לעבור ממכירת מוצרים שיהיו בבעלות הלקוח למודל עסקי של דמי מנוי ודמי שימוש, כך שהשליטה במוצר עצמו נותרת בידיהם.

סוגיה זו רחבה בהרבה מרכישת מדיה בחנות כמו ITUNES. היא עוברת בשיבוש היכולת לתקן מכשירים ומגיעה עד כדי היכולת להשבית מרחוק מוצרי צריכה מוחשיים כמו רמקולים, טלפונים סלולריים, מחשבים, מכוניות חשמליות ואפילו טרקטורים, שמותקנים בהם תוכנות השבתה שמונעות שימוש חופשי בהם כאשר היצרן החליט אחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!