דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ביידן בנאום 100 הימים לכהונתו: "אנשי וול סטריט לא בנו את המדינה הזו, איגודי העובדים בנו אותה"

בנאומו הראשון של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מול הקונגרס, התייחס לתכניות הסיוע והתשתיות שיזם, והבטיח שינויים במדיניות המיסוי, ההגירה והיחס למיעוטים: "עליונות לבנה היא טרור", "אני פונה לכל האמריקאים הטרנסג'נדרים הצופים בי בבית, ובייחוד לצעירים, דעו לכם שהנשיא שלכם תומך בכם"

הנשיא ג'ו ביידן נואם מול הקונגרס בבית הקפיטול בוושינגטון. (צילום: Doug Mills/The New York Times via AP, Pool)
הנשיא ג'ו ביידן נואם מול הקונגרס בבית הקפיטול בוושינגטון. (צילום: Doug Mills/The New York Times via AP, Pool)

"ארצות הברית תשוב לפעול יחד עם בעלות בריתה כדי להיאבק באתגרים בינלאומיים כמו משבר האקלים ומגפת הקורונה", אמר נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בנאום שנשא הלילה (חמישי) לרגל 100 ימים לכהונתו בפני הקונגרס. "נהפוך לארסנל של חיסונים עבור העולם כולו, כפי שאנחנו מהווים ארסנל של דמוקרטיה".

ביידן בירך בתחילת הנאום את יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ואת סגניתו קמלה האריס, והוסיף שזו הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי מברך נשים המחזיקות בשני התפקידים, בתחילת נאום בקונגרס.

בפתח נאומו אמר שאחרי 100 ימים בתפקיד, הוא "יכול לומר לאומה שאמריקה חזרה לנוע קדימה. בחרנו בתקווה על פני הפחד, ובאמת על פני שקרים".

ביידן התייחס לתכניות הסיוע והתשתיות בסכום כולל של 6 טריליון דולר שהציג בשבועות האחרונים. "לפני 100 ימים הבית שלנו עלה באש והיינו חייבים לפעול", אמר על משבר הקורונה. בהמשך קרא לאזרחים להתחסן, וזכה לתשואות מהנוכחים.

הוא הצהיר שהוא מתכוון לעסוק "בבנייה מחדש של האומה ובהחייאתה של הדמוקרטיה". בהמשך הדברים התייחס לסוגיות כלכליות, למשבר הקורונה, ולפעולה משותפת של הדמוקרטים והרפובליקאים, שנדרשת כעת. "כולנו ראינו את מערכת המשפט כורעת עם ברכה על צווארם של אמריקאים שחורים", אמר כשהוא מתייחס להריגתו של ג'ורג' פלויד.

ההתכנסות בכיכר ג'ורג' פלויד עם פרסום הרשעתו של השוטר דרק שובין. "כולנו ראינו את מערכת המשפט כורעת עם ברכה על צווארם של אמריקאים שחורים" (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
ההתכנסות בכיכר ג'ורג' פלויד עם פרסום הרשעתו של השוטר דרק שובין. "כולנו ראינו את מערכת המשפט כורעת עם ברכה על צווארם של אמריקאים שחורים" (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

לדבריו, בעוד מרבית אנשי ונשות החוק פועלים באופן המכבד את תפקידם, יש למגר את הגזענות המושרשת במערכת אכיפת החוק. הוא קרא לקדם רפורמה בגופי אכיפה ושיטור בהקדם, עוד לפני יום השנה למותו של פלויד, שיצוין ב-25 במאי. הוא הוסיף שכפי שארצות הברית פועלת נגד ארגוני טרור גלובליים, עליה לפעול נגד גופים קיצוניים מבית, והוסיף כי "עליונות לבנה היא טרור".

בהמשך קרא להחמיר את הענישה בגין אלימות כלפי נשים ולנקוט צעדים נוספים נגד "מגפת הנשק החם" שמביאה לאירועי ירי המוניים חדשות לבקרים במדינה. הוא הודה לקונגרס על שאישר את החוק למאבק בפשעי שנאה נגד אמריקאים ממוצא אסיאתי ופסיפי, וקרא לקידום חוקים דומים נגד אלימות המכוונת לקהילה הלהט"בית. "אני פונה לכל האמריקאים הטרנסג'נדרים הצופים בי בבית, ובייחוד לצעירים", הוסיף. "דעו לכם שהנשיא שלכם תומך בכם".

"הגיע הזמן לרפורמה בהגירה לארצות הברית"

ביידן קרא לקידום רפורמה בנושא ההגירה לארצות הברית, שמעסיקה את הקונגרס זה 30 שנה בלי שנעשה דבר בעניין. "הגיע הזמן לתקן זאת", אמר והזכיר כי הציג חוק שיאפשר להגביר את האבטחה בגבול הדרומי לצד סלילת נתיב להענקת אזרחות ל-11 מיליון תושבים שאינם מחזיקים במעמד רשמי בארצות הברית.

ביידן אמר שממשלו ייצר ב-100 ימיו הראשונים יותר מקומות עבודה מכל ממשל אחר, וקרא לקונגרס לתמוך ביוזמה להעלות את שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה. הוא הוסיף שיקדם ייצור מקומי במסגרת תכנית ההשקעה בתשתיות שהציג בסוף מארס.

"אין שום סיבה שלהבים לטורבינות רוח ייוצרו בבייג'ין ולא בפיטסבורג. אנשי וול סטריט לא בנו את המדינה הזו, אלא מעמד הביניים. ואיגודי עובדים בנו את מעמד הביניים". ביידן ציין שיש צורך בשינוי מדיניות המיסוי, והגיע הזמן שתאגידים והאחוזון העליון ישתתפו בנטל המס באופן ניכר יותר.

הוא הקדיש חלק מהנאום להשקעה בבריאות. "ביטוח בריאות צריך להיות זכות יסוד, ולא פריבילגיה של עשירים". הוא הבטיח לקדם השקעות בפיתוח ומחקר בתחומי המאבק במחלות כמו אלצהיימר וסרטן, במסגרת הרחבה של המכונים הלאומיים לבריאות, וקרא להגדיל את ההשקעה במרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שנמצא בחזית המאבק במגפת הקורונה.

"המלחמה באפגניסטן לא הייתה אמורה להימשך דורות"

ביידן פירט את סעיפי תכניתו לחיזוק החינוך הציבורי וסיוע למשפחות עניות בהיקף של 1.8 טריליון דולרים, וכוללת הצעה לגני חובה בחינם, שנתיים לימודים בחינם במכללות קהילתיות לכל האמריקאים, לרבות מהגרים צעירים שהגיעו לארצות הברית שלא כחוק, סבסוד בסכום של 225 מיליארד דולרים למעונות יום ותשלומים חודשיים של לפחות 250 דולרים להורים.

בנושא יחסי החוץ, קרא ביידן לנקוט גישה של "להוביל לצד בעלות בריתנו", שדוגלת בפעולה משותפת במסגרת בריתות בינלאומיות, דוגמת נאט"ו. הוא אמר שהבהיר לנשיא סין, שי ג'ינפינג, שארצות הברית תישאר מחויבת לעקרונות של זכויות אדם וחירויות דמוקרטיות, והזכיר את הסנקציות שהטיל על רוסיה בשל מתקפת הסייבר נגד משרדי ממשל אמריקאים ומאמציה להתערב בבחירות בארצות הברית.

הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה. "נהפוך לארסנל של חיסונים עבור העולם" (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה. "נהפוך לארסנל של חיסונים עבור העולם" (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

הוא הוסיף בהקשר זה שלא יהסס להגיב לאיומים מצד מוסקבה, ושב על מחויבותו לפעול לצד בעלות בריתה של ארצות הברית כדי לפתור "באמצעים דיפלומטיים ויכולת הרתעה נחושה" את האיום שמציבות תוכניות הגרעין של איראן ושל צפון קוריאה.

הוא התייחס גם למלחמה באפגניסטן. "יש היום חיילים שלנו באפגניסטן שאפילו לא נולדו בעת פיגועי 11 בספטמבר. המלחמה באפגניסטן לא היתה אמורה להתפרש על פני כמה דורות. רצינו לתפוס את הטרוריסטים שאחראים למתקפה, אמרנו שנרדוף אחריהם עד שערי הגיהנום, והבאנו את הצדק אל בן לאדן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!