דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לקראת ועידת הסתדרות הגמלאים: "רוצים להסיר את האיום על הפנסיות הוותיקות אחת ולתמיד"

הוועידה החמישית של הסתדרות הגמלאים תתכנס ביום רביעי השבוע | שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, ל'דבר': "האוצר רוצה להעלות את גיל הפרישה כדי לחסוך בעלויות של קצבאות הזקנה והפך את הגמלאים לשבויים"

שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים (צילום ארכיון: יונתן בלום)
שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים (צילום ארכיון: יונתן בלום)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו רוצים להביא אחת ולתמיד להסרת האיום על הפנסיות הוותיקות והתקציביות. לא ייתכן שמדי חצי שנה אנחנו מוצאים את עצמינו נאלצים להיאבק פעם נוספת, גם בתקופת הקורונה", אומר ל'דבר' שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, לקראת ועידת הגמלאים שצפויה להיערך ביום רביעי הקרוב בבית 'הבימה' בתל אביב.

"אנחנו מעוניינים לקדם חקיקה שתקבע שעובד שפרש ממקום עבודתו לא ניתן יהיה לגרוע מהגמלאות שלו", מוסיף מזרחי, "נדרוש גם לתקן את שחיקת הגמלאות. בשעה שמחירי הארנונה, התקופות והמזון עלו, הגמלאים לא קיבלו ולו אגורה אחת יותר".

עצרת מחאה של הסתדרות הגמלאים בגן ההסתדרות בתל אביב. (צילום: צביקה רז)
עצרת מחאה של הסתדרות הגמלאים בגן ההסתדרות בתל אביב. (צילום: צביקה רז)

גם במהלך תקופת הקורונה נאלצו הגמלאים להיאבק נגד כוונת האוצר לקצץ בגמלאות חברי קרנות הפנסיה הוותיקות. התירוץ של רשות שוק ההון למהלך היה, פעם נוספת, הקושי של הממשלה להוביל להעלאת גיל הפרישה לנשים והחשש מפני גירעון אקטוארי של הקרנות.

"באוצר מתעקשים לקשור בין גיל הפרישה לנשים לבין הגמלאות, זאת על אף שבין כה וכה רוב הנשים בקרנות הללו פורשות רק בגיל 67, משום שהן רוצות למצות את הזכויות שלהן.", טוען מזרחי, "בפועל המטרה של האוצר בהעלאת גיל הפרישה היא לחסוך בעלויות קצבאות הזקנה בביטוח הלאומי, והוא מחזיק את גמלאות עובדי הקרנות הוותיקות שבויים במלחמה הזו".

"אנחנו מברכים על הסעיף בקווי היסוד של הממשלה החדשה לפיו לא יהיה קשיש שיקבל פחות מ-70% משכר המינימום בישראל", מציין מזרחי ומוסיף כי מדובר בנושא עליו נאבקה הסתדרות הגמלאים שנים ארוכות, "כעת נדרש להשלים את חקיקת והסדרת הנושא. לא ייתכן שקשישים בישראל יאלצו לבחור בין אוכל לתרופות".

"למה שאנשים יחויבו לפרוש?"

היבט מרכזי נוסף שמזרחי מסמן כיעד לשנים הקרובות, הוא ביטול 'גיל פרישה חובה', ומעבר לפרישה גמישה בהתאם למצבו הבריאותי של כל עובד. דגש מיוחד הוא שם על המגזר הציבורי, שכיום מקשה מאוד על עובדים שגילם מעל 67 להמשיך ולעבוד.

"יש אנשים בני 67 שהם בשיא אונם", הוא טוען, "איזו סיבה יש שרופא מנוסה בן 67 יאלץ לפרוש מקופת החולים? איזו סיבה יש שמהנדס שיכול לתת שירות טוב ויש לו ידע רחב יאלץ לפרוש ממשרד ממשלתי וילך לתת ייעוץ חיצוני בקום להיות עובד? המגזר הציבורי נפגע מזה בסופו של דבר. יש מקצועות נדרשים וחשובים, למה שאנשים יחויבו לפרוש?"

סוגיות נוספות איתן מתכוונת הסתדרות הגמלאים להתמודד בשנים הקרובות הן הדרישה לבטל את מבחני ההכנסה לצורך זכאות לקצבת סיעוד בביטוח הלאומי, קידום תכנית האב לתחום הזקנה שנתקעה על רקע המשבר הפוליטי המתמשך וקידום נסיעות חינם לקשישים בתחבורה הציבורית.

"שנת הקורונה הייתה קשה לציבור הגמלאים"

"שנת הקורונה הייתה תקופה קשה לציבור הגמלאים בישראל" אומר מזרחי, "במהלך השנה נאבקנו כנגד עצם הרצון לסגור את האנשים המבוגרים בבית. זו בדיוק הגילנות שאנחנו נאבקים נגדה. אמרנו שאין סיבה שאדם בן 80 שרץ בכל יום חמישה קילומטרים יחויב להישאר בביתו בשעה שבן 50 עם מחלות רקע לא מוגבל. נאבקנו בנושא הזה והתנגדנו לו בכל תוקף, והצלחנו גם לשכנע בכך את המל"ל בסיועה של השרה גילה גמליאל".

מיצגים בהפגנת מחאה של הגמלאים בכיכר רבין, 10 בנובמבר 2020. (צילום: ניצן צבי כהן)
מיצגים בהפגנת מחאה של הגמלאים בכיכר רבין, 10 בנובמבר 2020. (צילום: ניצן צבי כהן)

הצד השני, לדבריו, נאלצה הסתדרות הגמלאים להיאבק גם לאחר שהתברר לה שבשלב מסוים נפסקו בדיקות הקורונה לדיירים ולעובדים בבתי האבות, משיקולי חיסכון. "הרבה אנשים מתו בבתי אבות בבאר שבע, בירושלים ובמקומות אחרים", מספר מזרחי, "דרשנו שפיקוד העורף ייכנס ויסייע והצלחנו באמת להביא למעורבות שלו בנושא הזה".

מאבק נוסף שנשא פרי בתקופת הקורונה היה המאבק למען זכויותיהם של קשישים עובדים שנפלטו למעגל האבטלה. על פי חוק הביטוח הלאומי לפני מגפת הקורונה, בני למעלה מ-67 לא זכאים לדמי אבטלה. בלחץ הסתדרות הגמלאים הוסדרה לעובדים אלו בכל זאת 'קצבת הסתגלות' של עד 4,000 שקלים, שתאפשר להם להתקיים בתקופת הקורונה.

"בן 70 שעובד כמאבטח, וחי מזה ומקצבת זקנה זעומה, מה יהיה עליו בלי זה?", תוהה מזרחי, ומציין שההסדר שנקבע לתקופת הקורונה צפוי לפוג בסוף השנה. "אני מקווה שהממשלה תהיה קשובה לנו ותאפשר את המשכתו", הוא מוסיף.

פעילויות בכל רחבי הארץ ל-87 אלף חברים

הסתדרות הגמלאים מונה כ-87 אלף חברים וחברות מעל גיל פרישה מכל רחבי הארץ: מאילת ועד קריית שמונה. היא מקיימת פעילויות ארציות ופעילויות במרחבי ההסתדרות השונים.

החברות בהסתדרות הגמלאים עולה 12 שקלים בלבד בחודש, והיא מקנה זכאות לקחת חלק בפעילויות הרווחה, התרבות והחברה המקומיות והארציות. עוד מקנה החברות זכאות להנות ממועדון הלקוחות 'ביחד בשבילך', שירות 'עובדים בריא' של ההסתדרות ושירותי ייעוץ של הסתדרות הגמלאים והמרחבים על למיצוי זכויות בתהליך הפרישה.

"בכל המרחבים יש פעילויות, טיולים, הרצאות ולימודים לחברי הסתדרות הגמלאים. גם בתקופת הקורונה המשכנו את ההרצאות בזום לחברי ההסתדרות בהשתתפות עשרות אלפי אנשים שהמשיכו", מספר מזרחי.

לדבריו, "אנחנו שמים דגש על הדרכות בתחום האוריינות הדיגיטלית, היות ואנשים רוצים להיות נגישים, להזמין תורים לקופת חולים, לקנות באינטרנט, לקבל שירותי בנקאות ואפילו להיות בקשר עם הנכדים. בנושא הזה התחלנו מהלך משותף עם המשרד לשוויון חברתי ואנחנו מקווים שכעת נוכל להמשיך ולקדם אותו בממשלה החדשה".

הפגנה נגד סגירת סניף של בנק הפועלים בשכונת נחלת יצחק בתל אביב. (צילום: טל כרמון)
הפגנה נגד סגירת סניף של בנק הפועלים בשכונת נחלת יצחק בתל אביב. (צילום: טל כרמון)

"בעבר יזמנו גם משלחות לחו"ל למפגשים עם קהילות יהודיות, נציגי הפרלמנטים, איגודי עובדים ועוד שאנחנו מקווים שבעתיד ניתן יהיה לשוב גם אליהם", הוא מוסיף.

בוועידה השבוע יאשרו 501 הצירים שנבחרו מכל רחבי הארץ את בחירתו של מזרחי לכהונה נוספת בתפקיד, אחרי שלא התייצב מולו מועמד נוסף. הצירים יבחרו גם את מרכז הסתדרות הגמלאים, המונה 251 נבחרים.

נשיא המדינה הנבחר יצחק בוז'י הרצוג, שהיה ממקימי שדולת הגמלאים בכנסת, צפוי למסור ברכה מוקלטת. עוד צפויה לברך השרה לשוויון חברתי מירב כהן, ושרת התחבורה מרב מיכאלי תשתתף גם היא באירוע.

עוד ישתתפו בוועידה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מנכ"ל ההסתדרות ורמ"ט יו"ר ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי, יו"ר אגף מרחבים אבי יחזקאל, יו"ר נעמ"ת חגית פאר, יו"ר מרחב תל אביב בהסתדרות גרשון גלמן וחבר הכנסת חיים כץ (הליכוד).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!