דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין הארצי לאוניברסיטת תל אביב: היכנסו למו״מ עם 1,500 עובדי המחקר

ההחלטה התקבלה בערעור של האוניברסיטה על החלטה דומה של בית הדין האזורי | גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף: "מצר על התנהלות האוניברסיטה ויחסה לעובדים"

עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטת תל אביב מפגינים בדרישה להסכם קיבוצי (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטת תל אביב מפגינים בדרישה להסכם קיבוצי (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעור אוניברסיטת תל אביב, וקבע כי עליה לנהל משא ומתן עם לחתימת הסכם קיבוצי עם ועד עובדי המחקר והפרויקטים.

לפני ארבע שנים התאגדו בהסתדרות כ- 1,500 עובדי המחקר באוניברסיטה, ומאז הם נאבקים על הסדרת תנאי העסקה הוגנים בהסכם קיבוצי. הנהלת האוניברסיטה סירבה להכיר בהם ולהיכנס למשא ומתן, בטענה כי באוניברסיטה כבר קיים ועד העובדים המנהליים, למרות שעובדי המחקר והפרויקטים מוחרגים מההסכם הקיבוצי של עובדי המנהל.

בינואר השנה קבע בית הדין האזורי לעבודה כי הנהלת האוניברסיטה מחויבת לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים. ההנהלה סירבה לעשות זאת וערערה על פסק הדין, ערעור שנדחה כעת כאמור.

השופטת סיגל דוידוב-מוטולה הדגישה בהחלטתה כי לכל צד ביחסי העבודה יש את הזכות להחליט מי יהיו הגופים מטעמו שישתתפו במשא ומתן הקיבוצי, וכי צדדים אחרים במשא ומתן לא יכולים להתערב בסוגיה זו.

בית הדין דחה גם את טענת האוניברסיטה לפיה הסכם מ-1973 מונע מההסתדרות להסמיך את ועד עובדי המחקר והפרויקטים לשאת ולתת על הסכם קיבוצי. עוד ציין בית הדין כי מאז חתימת ההסכם ב-1973 השתנתה המציאות התעסוקתית באוניברסיטה, בין היתר בכל הנוגע ליחס בין מספר עובדי התקן ומספר עובדי המחקר והפרויקטים.

בית הדין הבהיר כי הנהלת האוניברסיטה לא מחויבת לחתום על הסכם או הסכמים קיבוציים נפרדים לעובדי המחקר והפרויקטים, אך "כל צד אוחז באמצעים החוקיים העומדים לרשותו כדי לשכנע את משנהו". כלומר, לעובדים יש  זכות לנקוט בצעדים ארגוניים בכפוף לחוקי העבודה והשביתה במטרה לקדם את זכויותיהם.

עוד חידד בית הדין כי הוא מבין את עמדת האוניברסיטה שלא מעוניינת לפתל את ההסכמים הקיבוציים החלים כיום על הסגל המנהלי. עם זאת, טען שבפועל תנאי העבודה של עובדי המחקר והפרויקטים מוסדרים כבר כיום "בהסכם קולקטיבי נפרד", כלומר בנהלי ההעסקה הנוגעים להעסקת עובדים מקבוצות אלה.

"הלכה למעשה כבר כיום על הסגל המנהלי חלים שני הסדרים קולקטיביים, על חלקם הנהלים הנ"ל ועל חלקם ההסכם הקיבוצי המיוחד", נכתב בהחלטה.

התפקידים שממלאים העובדים שמחוץ להסכם הקיבוצי, כמחצית מעובדי האוניברסיטה, הם בליבת העשייה של המוסד: מנהלי מעבדות, הנדסאים, אנשי מחשוב וחוקרים. הם עוסקים בהפעלת ציוד, יצירת והובלת מחקרים מדעיים, כתיבת מאמרים, גיוס מענקים והוראה לסטודנטים בתארים גבוהים. למרות חשיבותם, הם לא נקלטים להעסקה כעובדים מן המניין, וחוזה ההעסקה עמם מתחדש מדי שלושה חודשים.

"אוניברסיטת תל אביב, מעוז המחקרים המתקדמים ביחסי עבודה מתנכרת לעובדים", אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, המלווה את העובדים, "הסתדרות המעו"ף לא תעמוד מנגד, ותמצה את זכויות העובדים. אני מצר על התנהלות האוניברסיטה ויחסה לעובדים".

את ועד העובדים והסתדרות המעו"ף המלווה אותם ייצג בהליך עו"ד יובל ברוק.

תגובת אוניברסיטת תל אביב לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!