דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

לקחי האסון במירון: משרד התקשורת שוקל מתן עדיפות לכוחות החירום ברשתות הסלולר

בעקבות העומס הרב באסון שותקו רשתות הסלולר, דבר שהקשה על כוחות ההצלה | השר יועז הנדל: "הפקנו מסקנות מהאירועים. המהלך יבטיח טיפול מהיר ומיטבי לפצועים בשטח"

זירת האסון במירון (צילום ארכיון: דוד כהן/פלאש90)
זירת האסון במירון (צילום ארכיון: דוד כהן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום (שלישי) כי הוא שוקל לאשר לחברות הסלולר לספק עדיפות ברשת לכוחות החירום על גבי רשתות דור 4 ו-5, מה שיקל עליהם לנהל אירועי חירום בזמן אמת. במידת מה, מדובר בהודאה בכישלון רשתות רדיו החירום הקיימות, אשר הושקעו בהשקעות של מאות מליוני שקלים.

לפי הודעת המשרד: "עד כה, גופים המספקים שירותים קריטיים לציבור כגון: משטרת ישראל, מגן דוד אדום, כבאות והצלה, פיקוד העורף ועוד, הקימו מערכות תקשורת מבצעיות על גבי תשתיות ותדרים ייעודיים כדי להשתמש בשיחות קוליות באמצעות מנגנון PTT (Push to Talk). אך כבר היום, עקב מחסור במשאב התדרים, והעלויות הגבוהות שנדרשות בהקמתן ותחזוקן של תשתיות יעודיות, מפעילים גופי החירום וההצלה מערכות טכנולוגיות מבצעיות שעושות שימוש בתשתית הסלולר המסחרית. במצב כזה, מתן עדיפות לגופי ההצלה והביטחון במצבי חירום היא מהלך חיוני". 

שר התקשורת יועז הנדל (צילום: גילי יערי/פלאש90)
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: גילי יערי/פלאש90)

כלומר, במקום הגישה הנוכחית, של הפרדת רשתות התקשורת של גופי החירום מרשתות הסלולר האזרחיות, המשרד יצא בשימוע בו הוא שוקל לקדם מדיניות שתאפשר לחברות הסלולר לשמור חלק מנפח התקשורת ברשת לגופי חירום בלבד, שיוקדש לתקשורת במתכונת דומה לרשתות העצמאיות (רשת קשר פתוחה, ללא חיוג).

כמו כן, נשקל לקבוע שיעור מקסימלי של 3% מסך המינויים על הרשת, כדי שלא יהיה חשש לפגיעה מהותית בשירות שניתן לשאר מנויי חברות הסלולר. בשימוע הוגדר אופן אספקת השירות על ידי חברות הסלולר, רשימת הגופים שיכולים לקבל את השירות, כפי שנקבע על ידי רשות החירום הלאומית, והשיעור המקסימלי של המנויים שיכולים לקבל את השירות. 

עם זאת, המהלך אינו נטול סיכונים. פריסת רשתות הסלולר המסחריות בישראל לוקה בחסר, ואף לא השלימה את פריסת רשת דור 4, ונמצאת רק בהתחלת פריסת דור 5. המשרד העדיף לתת לחברות הקלות בפריסה באיזורים דלילי ביקוש, ומודה שהוא אינו מסוגל לפקח כיאות על היקף פריסת הרשת ואיכות הקליטה, אלא רק בעתיד.  

העברת כוחות החירום לשימוש בלבדי ברשתות מסחריות נושאת סיכון מסויים, במידה ורשתות הסלולר לא יצליחו לספק את השירות באיכות מספקת, על אף מתן העדיפות על פני שירותים אזרחיים, במתווים כמו אירועים המוניים, דוגמת ההילולה במירון.  

בזמן אסון המירון, רשתות הסלולר שותקו באופן חלקי, בעיקר כלפי הוצאה וקבלת שיחות טלפון, למרות שנערכו מראש ותגברו את היקף אנטנות הסלולר באתר. גורמים בחברות הסלולר מסרו ל'דבר' שעומס היתר ברשתות לא נוצר אוטומטית מהימצאות מספר רב של מכשירי סלולר באתר, אלא מזמן האסון, בו ניסו בעלי מכשירים רבים במיוחד לקבל ולהוציא שיחות בו זמנית, מעבר גם לקיבולת המוגדלת שחברות הסלולר הקצו לאירוע, באמצעות מתקני תיגבור ניידים. 

כוחות הצלה בזירת האסון במירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)
כוחות הצלה בזירת האסון במירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)

למרות הקשיים, העברת הודעות טקסט על גבי האינטרנט הסלולרי המשיכה לתפקד בהצלחה, בזמן אמת או כמעט בזמן אמת, וכוחות החירום הצליחו לנהל את האירוע במשולב – בעזרת רשתות הרדיו העצמאיות ובעזרת מכשירים סלולריים רגילים.  

הצעד של משרד התקשורת, משקף את הצורך של כוחות החירום להשתמש לא רק ברדיו עצמאי ובהודעות כתובות, אלא גם בשיחות סלולריות רגילות במהלך אירוע חירום.  

שר התקשורת, יועז הנדל: "במקרי חירום כמו פיגוע או אירוע רב נפגעים כוחות ההצלה צריכים לתקשר עם מי שנמצא בזירה וברגעים כאלו רשתות הסלולר מתקשות לעמוד בעומס. כחלק ממסקנות מאירועים כאלו אנו יוצאים למהלך של יצירת מסלול חירום לכוחות הצלה בטלפונים הניידים כדי שבשעת אירוע לא יסבלו מניתוקים ומחוסר יכולת להוציא שיחה. זאת כדי להבטיח טיפול מהיר ומיטיבי לפצועים בשטח". 

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן- חורין: "תקשורת איכותית ויציבה של גופי הביטחון וההצלה קריטית ליעילותם ותפקודם בעת חירום.  אנו מבקשים לאפשר לחברות הסלולר לספק לגורמי הביטחון והחירום עדיפות על גבי הרשת המסחרית כדי להבטיח תפקוד מיטבי במצבי חירום לטובת הציבור הישראלי". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!