דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

45 מעלות בקליפורניה: גל חום חסר תקדים בחוף המערבי של ארה״ב

גל החום עלול לשבור מספר שיאי טמפרטורות בכל רחבי צפון החוף המערבי, שיגיעו עד ל-45 מעלות | הוא נושא סיכון מוגבר להתייבשות ומוות, בייחוד של קשישים חולים ושל עניים

שריפה בקליפורניה, השבוע. 1,200 קילומטרים רבועים בוערים  (AP Photo/Noah Berger)
שריפה בקליפורניה, השבוע. 1,200 קילומטרים רבועים בוערים (AP Photo/Noah Berger)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חשש חמור לפגיעות חום המוניות בעקבות גל החום הגדול ביותר מאז ראשית המדידות שאמור לפגוע השבוע במערב ארצות הברית. גלי חום בעבר פגעו בייחוד באוכלוסיות עניות, הרבה מעל שיעורם באוכלוסיה. במקביל, בקליפורניה מתרחשת בצורת כבדה, המגבירה את הסיכון לשריפות ענק.  

גל החום שמתחיל היום, עלול לשבור מספר שיאי טמפרטורות בכל רחבי צפון החוף המערבי בארצות הברית, שיגיעו עד ל-45 מעלות בשיא. גל החום צפוי להימשך מספר ימים, והוא נושא סיכון מוגבר להתייבשות ומוות, בייחוד של קשישים חולים ושל עניים, ללא נגישות לאמצעי קירור.  

בסיאטל, לדוגמא, רק לשליש מהאוכלוסיה יש מזגנים ביתיים. הרשויות במדינות הפגיעות כבר הודיעו על מתקני ציבור שונים כמו ספריות, בהם תתאפשר כניסה חפשית לציבור על מנת לשהות במקום קריר יותר.  

במדינות וושינגטון ואיידהו ואורגון צפוי גל החום להיות הקיצוני ביותר מאז ראשית המדידות. גם צפון קליפורניה תיפגע. סימנים לגל החום הקרב כבר נראים ע"י הפשרת שלגים מוגברת השנה, מפסגת הר רייניר בוושינגטון.  החום הכבד ביותר יתרחש היום (ראשון) ומחר.   

תקדימים מגלי חום קודמים מעמידים בסיכון בעיקר את העניים 

בסרט תיעודי בשם "מבושלים: הישרדות לפי כתובת" משנת 2018 התחקה אחר גל החום בשיקגו משנת 1995 שגרם לפחות ל-739 הרוגים, רובם המכריע בדרום ומערב העיר, בשכונות העניות והמוזנחות של העיר, בהן מתגוררת בעיקר אוכלוסיה לא-לבנה. אף כי הגורם המיידי למוות ההמוני היה גל החום, הרי שנסיבות העוני, חוסר הביטחון האישי וחיים בשוליים החברתיים הותירו יותר אנשים בשכונות החלשות בתוך בתיהם, ללא אוורור ראוי, ללא קשר עם שכנים וקרובי משפחה וללא אמצעי קירור מספיקים. באופן אירוני, משאיות לקירור מזון אולתרו כמקום לשמירת גופות הנספים באסון במשך מספר ימים, שם זכו אמנם לקירור, אך רק לאחר שכבר לא היו בחיים.  

קליפורניה מתמודדת עם בצורת חמורה וחשש לשריפות ענק 

העיתון הלוס אנג'לס טיימס פרסם אזהרה בשל בצורת חמורה במדינת קליפורניה במערב ארצות הברית. הבצורת גורמת לצמחים רבים להתייבש לקוצים, אשר מהווים סכנה חמורה לדליקות ולהולכת אש בקלות על פני מרחקים גדולים. השנה, המדינה מצפה לשפל חסר תקדים במי הפשרת השלגים מהרי סיירה. המושל גאווין ניוסום, הכריז על 41 מחוזות במדינה בסובלים ממצב חירום בשל הבצורת ומחוז סנטה קלרה הוכרז על מצב חירום באספקת המים.  

מגיפת הקורונה גרמה למדינה להחליט על קיצור תקופת הכליאה של אסירים בבתי הכלא. במדינה נהוג לאייש באסירים צוותי תגבור לשירותי הכבאות. מ24 צוותים כאלו בעבר, נותרו כיום רק 8.

בשנה שעברה, התמודדו בקליפורניה עם מספר רב של שריפות ענק, הן בשל גל חום קיצוני והן בשל סופות ברקים, שהציתו שריפות נוספות. חוקרי שריפות מעריכים שהתגברות התופעה נגרמת כתוצאה משילוב של כמה סיבות – כריתת העצים הגדולים ביותר על ידי האדם, אשר יש ביכולתם להגביל את ההתפשטות של שריפות טבעיות; מדיניות רבת עשורים של כיבוי שריפות, שגרמה להיווצרות "דלק" צמחי בכמות חסרת תקדים; לאלו מצטרפים גלי החום וההתייבשות אשר גורמת לצמחים רבים להפוך לדליקים בהרבה. בשילוב עם רוחות חזקות, שריפות הענק בקליפורניה שברו שיאים בשנים האחרונות וגרמו לשיבושים קשים באספקת החשמל.    

גל חום גם בישראל

גם בישראל יתרחש השבוע גל חום, בו ייעשה חם ויבש מהרגיל בהרים ובפנים הארץ, והביל במישור החוף. שיא גל החום צפוי ביום שלישי, אך גם ביום רביעי הטמפרטורות יהיו חמות לעונה. באילת צפויים היום 41 מעלות, 37 בבאר שבע, 40 מעלות בים המלח, ו39 מעלות בטבריה. בחיפה ובתל-אביב צפויות הטמפרטורות הקרות ביותר – 31 מעלות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!