דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארה"ב מחרימה את המחוז בסין שאחראי ל-45% מהפנלים הסולאריים בעולם

הסיבה לחרם היא החשש לשימוש בעבודות כפייה במחוז שינג'יאנג בו חיה האוכלוסייה האויגרית | חברת מפלגת הירוקים בפרלמנט האירופי: "התעשייה הסולארית נמצאת בדילמה רצינית"

מפעל לוחות סולאריים במחוז שינג'יאנג בסין (צילום: reuters)
מפעל לוחות סולאריים במחוז שינג'יאנג בסין (צילום: reuters)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ממשל ביידן אסר על יבוא מוצרים ממספר חברות במחוז שינג'יאנג בסין, אשר בו מופקת 45% מהתוצרת העולמית של פולי-סיליקון, החיוני לפנלים סולאריים. האיסור הוטל בשל החשד לשימוש בעובדי כפיה במחוז, אך הוא עשוי לייקר ולעכב את היקף ההתקנות הסולאריות בארצות הברית.

לפני כשבוע החליט ממשל ביידן להכניס מספר חברות ממחוז שינג'יאנג לכאלו שאסור לייבא מוצרים מתוצרתן לארצות הברית, ביניהן 3 יצרניות גדולות של פולי-סיליקון – חומר חיוני לתעשיית הפנלים הסולאריים.

משרד החוץ האמריקאי כבר הגדיר את מדיניות עבודת הכפייה במחוז כחלק מהפשע רצח-עם, אותו מבצעת סין כנגד אזרחיה בני העם המוסלמי האויגורים. סין, מכחישה את ההאשמות לעבודת כפיה ולרדיפת האויגורים, ומפגינה אדישות לסנקציות האמריקאיות, המהוות גל שני לאחר סנקציות על בדים ובגדים משינג'יאנג שקדמו להן.

ראשיתו של הלחץ הפוליטי לאסור על יבוא המוצרים הסולרים מסין החל בגורמים בימין הרפובליקני האמריקאי שנשענו על שני אינטרסים לאומיים לשיטתם: הפחתת ההישענות על סין, והחייאת תעשיות הנפט והפחם האמריקאיות, אליהם התווסף טיעון בעד זכויות האדם של האויגורים בסין.

לפי העיתון ה"south china morning post", מחירי המניות של  יצרניות סולאריות בסין דווקא עלו בזכות האיסור. בעיתון מציינים כי סין אחראית ל-70% מתפוקת הפולי-סיליקון העולמית, ושארצות הברית מסוגלת לרכוש בסך הכול 10-15% מסך התפוקה. עוד נכתב כי האיסור על יבוא בגדים מאותו המחוז גרם לפרץ של קניית בגדים מקומיים בסין, על חשבון מותגים מערביים. במקביל, לסין תכנית ממשלתית להגברה משמעותית של קצב ההתקנות של פנלים סולאריים ברחבי המדינה, שתספק ביקוש משמעותי לתוצרת המקומית של פולי-סיליקון.

באופן תמוה, Xinte Energy Co , אחת מ-4 היצרניות הגדולות של פולי-סיליקון במחוז, לא הוכנסה לרשימת הסנקציות האמריקאיות והמניה שלה גם זינקה בימים האחרונים בבורסה בהונג קונג.

לעומתה, אחת החברות שכן נכנסו לרשימה היא חברת הושין, שמהווה ספקית לחברות נוספות, אשר משלימות ביחד קרוב ל-90% מתפוקת הפנלים הסולאריים העולמית. הגישה לפחם בסבסוד ממשלתי ומכרות חול עשירים בסיליקה (ממנו מופק סיליקון), הפכו את המחוז לאתר ייצור אופטימלי לפולי-סיליקון – תהליך המחייב כמות גדולה מאוד של אנרגיה.

שינוי שרשרת האספקה למקומות שבהם ידוע שלא מעסיקים עובדי כפייה אינו הליך פשוט לביצוע, אך חברות סולאריות בארצות הברית כבר החלו לבצע שינויים, כולל אימוץ פרוטוקול סטנדרטי להוכחת מקורות חומרי הגלם בשרשרת הייצור.

הדו"ח שמייפה את ההישענות הסולארית על עבודת כפיה

הביקורת על התעשייה הסולארית התגברה לאחרונה בשל פרסום דו"ח במאי האחרון בשם "לאור היום". הדו"ח חושף את ההישענות של שרשרת הייצור הסולארית בעולם על עבודת כפיה ע"י 'מרכז הלנה קנדי לצדק בינלאומי'. לפי הדו"ח, מליוני אזרחי סין ממוצא אויגורי וקזאחי הושמו בתכניות "עבודה עודפת". דו"ח ממשלתי סיני רשמי הודה ב-2.6 מליון "השמות" של אזרחים בעבודות חקלאיות ובמפעלים באזור האויגורי, אך הכחיש כי המהלך נעשה בכפיה. לפי העדויות בדו"ח "לאור היום" ה"הסכמה" מושגת באמצעות פחד מתמיד משליחה למחנות ריכוז לשם "חינוך מחדש". בדו"ח זוהו 90 חברות סיניות ובינלאומיות ששרשרת האספקה שלהם נשענת על עבודת כפיה.

באפריל השנה, קבע איגוד התעשיינים הסולאריים (SEIA) פרוטוקול למעקב אחר שרשרת האספקה, בשאיפה להקל את הימנעות מרכישת חומרי גלם ומוצרים ממפעלים בהם מועסקים עובדי כפיה.

ביום שישי, פרסמה הוועדה האמריקאית לחירות דתית בינלאומית ברכות לממשל ביידן, בשל האיסור. "שום עסק – סיני או אמריקאי – לא צריך להעלים עין מהניצול הזה. חברות צריכות הנהל בדיקת נאותות, כדי לוודא ששרשרות האספקה בסין נקיה מעבודת כפיה, כולל בתעשיה הסולארית", אמר סגן נשיא הארגון נורי טורקל.

הצעד האמריקאי משליך גם על המדיניות האירופית

גם בגרמניה, מרבית התעשייה הסולארית נשענת על חומרי גלם ומוצרים שמקורם בסין, חלק גדול מהם משינג'יאנג. חברות בתעשייה הסולארית מגרמניה מתקשות לעקוב במדויק אחר שרשרת האספקה, בייחוד לאור הצהרות ספקים סיניים על אי שימוש בעובדי כפיה – הצהרות שלא ניתן לאמת, בשל הפיקוח הממשלתי על ביקורים במקום.

"התעשיה הסולארית נמצאת בדילמה רצינית", אמרה אנה קבזיני, חברת מפלגת "הירוקים", וראש ועדת השוק הפנימי בפרלמנט האירופי לעיתון האנזלבלאט. בינתיים, ממשלת גרמניה לא מצטרפת למהלך האמריקאי של איסור יבוא ומסתפקת בהצהרות בלבד הקוראות לסין לשים קץ לשימוש בעובדי כפיה.

במרץ, האיחוד האירופי הטיל סנקציות אישיות על מספר בכירים סינים במחוז שינג'יאנג בשל "מעצרים שרירותיים ועבודת כפיה". באיחוד מנסחים הצעת חוק שתחייב חברות להבטיח כיבוד של זכויות אדם וזכויות עובדים גם אצל ספקים מחוץ לגבולות האיחוד.

בסין עצמה מכחישים את ההאשמות, וטוענים כי הן מיועדות "לעצור את ההתפתחות הכלכלית במחוז ולגרום לאבטלה המונית". להאנזלבלאט הגיעו ידיעות על כך שיצרנים סיניים נדרשים לדווח לממשלה אילו לקוחות מחו"ל דורשים מהם התחייבות שאינם משתמשים בעובדי כפיה.

בסופו של דבר, גם הדבר יארך מספר שנים, יצרנים שונים מעריכים כי ניתן להסיט את שרשרת הייצור של התעשיה הסולארית הרחק משינג'יאנג, גם אם הדבר יגרום להשלכות ארוכות טווח של ייקור הפנלים הסולאריים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!