דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

קריסת חניון הברזל / "הקבלנים מנצלים את העובדים, כל אחד גוזר קופון, והבטיחות נפגעת"

כך אומר ל'דבר ראשון' פרופ' יחיאל רוזנפלד מהטכניון, "הקבלנים הגדולים אינם רוצים את האחריות של עובדים קבועים שיהיו חייבים להם תנאים סוציאליים, ומשכורת בין אם יש ובין אם אין עבודה"

אתר חניון הברזל, בשעות הצהריים. (צילום: דבר)
אתר חניון הברזל, בשעות הצהריים. (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שני) בסביבות השעה 11:30 קרס גג "חניון הברזל" התת קרקעי, בן ארבע הקומות. מותו של פועל אחד נקבע במקום, ובשעות אלו עדיין נערכים מאמצי חילוץ של פועלים שנקברו תחת ההריסות ויש חשש לחייהם. עד שעות הלילה המאוחרות לא ידעו הכוחות המחלצים את מי בדיוק הם מחפשים. פרופ' יחיאל רוזנפלד, ראש המחלקה לניהול וכלכלת הבנייה וראש המעבדה לאוטומציה ורובוטיקה בבנייה בטכניון, מפנה אצבע מאשימה כלפי שיטת העבודה וההעסקה.

"רוב החברות, גם הגדולות, מפצלות את העבודה בין הרבה קבלני משנה – קבלן אלומיניום, קבלן חשמל, קבלן אינסטלציה, קבלן ריצוף, קבלן טיח, קבלן אבן, קבלן מיזוג אוויר וכו' – 20-30 קבלני משנה שעובדים בערבוביה, זה על יד זה. ומטעם החברה הגדולה יש בעיקר תיאומים, אספקות, שירותי מנוף", אומר רוזנפלד.

בטיחות בעבודה באתרי בנייה צילום: דבר ראשון
"הקבלנים הגדולים אינם רוצים את האחריות של עובדים קבועים שיהיו חייבים להם תנאים סוציאליים, ומשכורת בין אם יש ובין אם אין עבודה." בטיחות בעבודה באתרי בנייה צילום: דבר ראשון

"חבל שמזניחים את נושא הבטיחות והאיכות בבניה, ורק במצבים טראגיים הדבר עולה לכותרות". לדברי רוזנפלד כבר כ-20 שנים שענף הבנייה אחראי לכמחצית, וברוב השנים יותר מכך, מתאונות העבודה הקטלניות, וזאת למרות שהוא מעסיק פחות מ-10% מכח האדם במשק. את החולי המרכזי בענף הוא רואה בביזור שלו, ובפיצול בין הגורמים הרבים העוסקים בו. "יש יזם שעוסק בייזום הפרוייקט ואחר כך במכירה ובאיכלוס, יש קבלן ראשי שיש לו את הגב הכספי והסיווג המקצועי שלוקח על עצמו את העבודה הגדולה" מסביר רוזנפלד "אבל הוא לא מבצע בעצמו את העבודה הגדולה, הוא לא מעסיק פועלים."

הפיתרון לדעתו של רוזנפלד, הוא עידוד של הוצאת פרוייקטים גדולים לפועל, תחת קורת גג של חברה אחת, המעסיקה באופן ישיר את עובדיה. "הקבלנים הגדולים אינם רוצים את האחריות של עובדים קבועים שיהיו חייבים להם תנאים סוציאליים, ומשכורת בין אם יש ובין אם אין עבודה. וענף העבודה התרגל למסור את העבודות מיד ליד. כל אחד גוזר קופון על הדרך ומעביר לבא אחריו, ומה שהכי סובל מהגישה הזו זה נושא הבטיחות. כי אין אחראי ראשי. אין מישהו שמכיר את כל העבודה". לדבריו אין כיום מספיק פיקוח לא מצד הרגולטור, ולא מצד השוק שאינו מעניש קבלנים שסרחו. הוא מוסיף שאין כיום מספיק תמריצים גם לחברות הפועלות באופן ראוי.

על פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוצג בפני ועדת העבודה הרווחה והבריאות, מועסקים כיום במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית רק 17 מפקחים האמונים על כ-13 אלף אתרי בניה בישראל. בכל שנה נפתחים 10-25 תיקים בגין עבירות רשלנות וגרימת מוות ברשלנות באתרי בניה, ומתוכן מוגשים כ-4 כתבי אישום או פחות מכך.

פרופ' רוזנפלד: "הקבלנים הגדולים אינם רוצים את האחריות של עובדים קבועים שיהיו חייבים להם תנאים סוציאליים, ומשכורת בין אם יש ובין אם אין עבודה. וענף העבודה התרגל למסור את העבודות מיד ליד. כל אחד גוזר קופון על הדרך ומעביר לבא אחריו, ומה שהכי סובל מהגישה הזו זה נושא הבטיחות. כי אין אחראי ראשי. אין מישהו שמכיר את כל העבודה"

לאחרונה עבר חוק אשר יזמו יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), הקובע כי על מינהל הבטיחות לסגור מיידית אתרי בניה בהם ארעה תאונה קשה או קטלנית, למשך יומיים עד חמישה לצורך בחינת תנאי הבטיחות והוצאת צווי בטיחות בהתאם, שרק לאחר תיקונם יכולה העבודה לשוב לסדרה. בינתיים נראה כי יישום חוק זה לוקה בחסר, ונשמעו טענות של המינהל כי תאונות שונות לא דווחו לו, ואתרי הבנייה לא נבדקו על ידו. גם באשר לתאונות עבודה שאינן קשות או קטלניות, סובל המינהל מתת דיווח, והמעקב שלו אחריהן אינו שלם.

בשבוע שעבר פרסמנו ב'דבר ראשון' את סיפורו של אחמד חמאיסה, מנופאי שעבד בפרוייקט של חברת 'דניה סיבוס', בבת ים, ופוטר משום שסירב להפעיל מנוף שליקויי הבטיחות בו לא תוקנו. המנוף הוצב באתר בניה על יד כביש ראשי, ובקרבה לאיזור מסחר ולמבני ציבור וחינוך. יצויין ש'דניה סיבוס' היא החברה שביצעה את עבודות הקמת החניון שקרס אתמול ברמת החייל.

חברת אפריקה ישראל זכתה במכרז שפרסמה עיריית תל אביב יפו, לבניית החניון הציבורי התת קרקעי בפינת רחוב הברזל, אותו היתה אמורה גם להפעיל. הבנייה החלה בשנת 2014 ואמורה היתה להסתיים בתחילת שנת 2017. הקבלן המבצע הינו חברת דניה סיבוס שבבעלות אפריקה ישראל. מדובר בחניון בן 4 מפלסים, בשטח של 17 אלף מטר רבוע, אשר מעליו אמור להיות מוקם מתחם שטח ציבורי פתוח שיהווה מבואה לפארק הירקון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!