דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד האנרגיה: נבטל את ההמלצה על הטבות מס לחיפושי גז חדשים

המשרד משנה כיוון, ומודיע שיתמוך באנרגיות מתחדשות במקום להקל על חיפושי גז | השרה קארין אלהרר: "ב-2050 רבע מצריכת האנרגיה בעולם תהיה מגז. עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך בתהליך מואץ של התקדמות לאנרגיות מתחדשות"

שרת האנרגיה קארין אלהרר. "השאיפה העיקרית שלי היא המעבר לאנרגיות מתחדשות, זה העתיד" (צילום: דבר)
שרת האנרגיה קארין אלהרר. "השאיפה העיקרית שלי היא המעבר לאנרגיות מתחדשות, זה העתיד" (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה מגביר את המיקוד באנרגיות מתחדשות, ונסוג מהכוונה להמליץ על הטבות מס לחיפושי גז חדשים, אך אמרו נציגי המשרד בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל היום (רביעי), שכללה סקירה רחבה של משק הגז והאנרגיה של מדינת ישראל ועל תוכנית העתיד של המשק הישראלי.

שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה: "השאיפה העיקרית שלי היא המעבר לאנרגיות מתחדשות. העולם הולך לשם וישראל לא תהיה שונה. זה העתיד. עם זאת, צריך לומר בהגינות, אף שזהו היעד, הדרך לשם רצופת קשיים שצריך להתמודד איתם, כמו קרקעות, רשת החשמל, וחסמים שונים שמצריכים שיתוף פעולה עם כל הגורמים.

"הביקוש לגז ימשיך להיות גבוה. לפי התחזית העולמית, ב-2050 רבע מצריכת האנרגיה בעולם תהיה מגז. עם זאת, אנו צריכים להמשיך בתהליך מואץ של התקדמות לאנרגיות מתחדשות".

מנכ"ל המשרד אודי אדירי הציג פריסה רחבה לגבי התכניות של משק הגז ומימושן בעשור האחרון. אדירי ציין שמחירי הגז בישראל ירדו. "מ-2013 מחיר הגז בישראל ירד ב-32%, מה שחתך את תמלוגי הגז, ונתן יותר כסף בהיטל". כלומר, כיוון שהיטל רווחי יתר (מס ששינסקי) שמזין את הקרן לאזרחי ישראל נגבה החל בשיעור רווח מצטבר מסוים, הפחתת המחיר דחתה והפחיתה את חבות התשלומים של בעלי מאגר תמר. בדיון קודם בוועדה צוינה עמדת בנק ישראל, שלפיה הגורם הכי משפיע על הפחתת תשלומי ההיטל היו הקלות שהעניקה הממשלה למאגר תמר במתווה הגז הממשלתי מ-2015, ואילו ירידת המחיר הייתה בעלת השפעה משנית.

במהלך הדיון הקריא ניב מאירסון, רכז קשרי ממשל בארגון מגמה ירוקה ממסקנות הביניים של דו"ח ועדת אדירי 2 שמופקדת על עדכון מדיניות יצוא הגז, ובה המלצות לעודד הקלות מס למאגרים, היות שחלון ההזדמנויות לייצא גז יסתיים כשהביקוש העולמי לגז יפחת בעשורים הבאים, לאחר מעבר משמעותי לאנרגיות מתחדשות.

בתגובה לדבריו אמר אדירי: "ההמלצות שאביא בפני הוועדה לא כוללות שום תמריצים לסבסוד או להקלות מס. מה שנכלל בדו"ח הביניים היה מלכתחילה שינוי מינורי בחקיקת המס. תכליתו היתה לעודד מאגרים קטנים, ואני לא אמליץ לכלול את התיקון הזה. הגענו למסקנה שזה לא קשור לכמויות הגז הטבעי ליצוא. בנוסף, נוצר מעין משבר אמון ביכולת להביא את הכסף, ואני לא רוצה שתהיה מראית עין שהסכומים לא ייגבו. אם בגלל המשפט הזה בדו"ח הביניים מתקבל הרושם שנפגעת במשהו הנחישות של הממשלה לגבות את המס הראוי, אני אמליץ לא להכניס את זה בדו"ח".

נועה זלצמן מארגון לובי 99 הזהירה שבהנחה שמרנית ואחראית שלא יתגלו עוד מאגרי גז שיחוברו לישראל, יצוא עתודות גז כפי שמציעה ועדת אדירי 2 עלול לסכן את הביטחון האנרגטי של ישראל בעתיד. הוועדה נפגשה היום בצהריים למפגשה המסכם, לפני חתימת הדו"ח הסופי שנדרש לאישור הממשלה.

הגז מופלה לטובה ואלהרר הודיעה שתתקן זאת

אלון סגל ממרכז השל העיר בדיון שבמשרד האנרגיה קיימת רשות גז שבה 24 עובדים, אבל אין גוף ייעודי לטיפול באנרגיות מתחדשות. בתגובה לדבריו אמרה השרה אלהרר שתוקם יחידה גדולה במשרד שתעסוק באנרגיות מתחדשות.

סגל ציין שמשק הגז נהנה מתמיכות מדינה בהיקף משמעותי, ומוטב לוועדה לבחון לא רק את ההכנסות מגז, אלא גם את ההוצאות שיש למדינה בגינו, נושא שאליו השרה לא התייחסה בתשובתה. למשרד האנרגיה כיום יש מדיניות של "רגולציה בלבד" בנושא אנרגיות מתחדשות, כלומר מדיניות שלפיה עידוד המעבר לאנרגיות מתחדשות נעשה באמצעות חוקים, תקנות ואישורים ולא באמצעות השקעת כספי מדינה.

במקביל, הודיע אדירי על תכנית לאומית מקיפה להתייעלות באנרגיה שאמורה הממשלה לאשר בקרוב, אבל  לא ציין מה יהיה היקף המימון שתשקיע המדינה מכיסה במימושה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!