דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רשות בטיחות חדשה והכשרה לכל עובד: סגן שרת הכלכלה הציג תכנית לאומית לבטיחות בבנייה

התכנית שהציג יאיר גולן כוללת איחוד של כלל הגופים העוסקים בבטיחות בבנייה לגוף אחד, שיפעל בשיתוף הרשויות המקומיות | גולן מתכוון לתמרץ מעסיקים שיקפידו על בטיחות: "מי שעובד קשה, צריך לראות שהוא מתוגמל"

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן בכנס הצגת תכנית לאומית לבטיחות בבנייה (צילום: ניצן צבי כהן)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן בכנס הצגת תכנית לאומית לבטיחות בבנייה (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן הציג אתמול (שלישי) תכנית לאומית לקידום הבטיחות בענף הבניין הכוללת בין היתר הקמת רשות לאומית לבטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית, קביעת הכשרה מחייבת לעובדים באתרי הבנייה, שותפות עם הרשויות המקומיות ושינוי החקיקה הנוגעת לחלוקת האחריות במקומות העבודה.

"חיוני שבמדינת ישראל תהיה רשות לבטיחות בעבודה ולבריאות תעסוקתית" אמר גולן, בכנס שנערך במודיעין, והוסיף כי אין הגיון בקיומן הנפרד של מנהל הבטיחות והבריאות במשרד, ושל המוסד לבטיחות ולגיהות, המתפקד כיום כגוף סטטוטורי נפרד. "הרשות צריכה להיות זו שמתקנת את התקנות, יוזמת את החוקים, מבצעת אכיפה, ומטפלת בהסמכות להדרכה ולשימוש במכשירים". לדבריו, מנכ"ל המוסד לבטיחות ובריאות ומפקח העבודה הראשי במשרד העבודה מבינים אף הם את חשיבות המהלך, המקובל גם על שרת הכלכלה אורנה ברביבאי.

שילוב הרשויות המקומיות בפיקוח על הבטיחות

לצד זאת, הבהיר גולן כי הוא מבקש לרתום למאבק בתאונות העבודה בענף הבנייה גם את הרשויות המקומיות. "לא הגיוני שבין עיריית ירושלים למנהל העבודה בשטח אין כלום. במינהל הבטיחות יש לנו 60 מפקחים, שאחראים לא רק על 15 אלף אתרי בנייה שחייבים בפיקוח, אלא גם על הבטיחות בענפי החקלאות והתעשייה. זו משימה בלתי אפשרית, והרשויות המקומיות יהיו חייבות להיות חלק מהתהליך". לדברי גולן הוא החל במגעים עם נציגי הרשויות והשלטון המקומי, אך אלו נעדרו מהכנס עצמו, וגולן הבהיר שעל מנת לרתום אותם, נראה שתידרש גם שותפותו של משרד הפנים.

מפקח עבודה ראשי חזי שוורצמן, מנכל הקרן לעידוד ופיתוח עף הבניה שי בירן, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל סגן השרה יאיר גולן, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו וראש מטה הבטיחות המשותף להסתדרות ולהתאחדות איל בן ראובן (צילום: ניצן צבי כהן)
מפקח עבודה ראשי חזי שוורצמן, מנכל הקרן לעידוד ופיתוח עף הבניה שי בירן, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל סגן השרה יאיר גולן, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו וראש מטה הבטיחות המשותף להסתדרות ולהתאחדות איל בן ראובן (צילום: ניצן צבי כהן)

תיקוני חקיקה: "יש אחריות לקבלן, ליזם, למנהל הפרויקט וגם לפועל הפשוט"

באשר לצורך בתיקוני חקיקה, אמר גולן כי נדרשת רפורמה בחלוקת האחריות על הבטיחות באתרי הבנייה, הנופלת כיום כולה על מנהלי העבודה באתרים. "אני מתכוון שהדבר הזה ייפסק. אחד הדברים שאני מתכוון לטפל בה ברמת החקיקה. זה הגדרת האחריות לכל רמה ורמה באתרי הבנייה. יש אחריות לקבלן, ליזם, למנהל הפרוייקט וגם לפועל הפשוט שאמרו לו לשים קסדה על הראש. הכוונה שלי היא להגדיר בצורה חד משמעית וברורה מה האחריות בכל רמה ורמה".

מבצע אכיפה משולב לבטיחות באתרי הבנייה (צילום ארכיון: דוברות המשטרה)
מבצע אכיפה משולב לבטיחות באתרי הבנייה (צילום ארכיון: דוברות המשטרה)

עם זאת, ציין גולן שהליכי חקיקה ראשית צפויים לקחת זמן רב, ובכוונת המשרד להתמקד בשלב הראשון בקידום חקיקת משנה ותקנות, שהן מהירות יותר. "חייבים בעניין הזה לעשות עבודה רצינית ולהוציא תחת ידינו חוק בטיחות אמיתי, רציני ומקצועי שיהווה מקור השראה לדורות הבאים".

החמרה וענישה, לצד תמריצים חיוביים

"את המילים פיקוח ואכיפה אנחנו מבקשים להחליף בחניכה, פיקוח, בקרה ותגמול", אמר גולן, והוסיף שהוא מעוניין שמפקחי הבטיחות יבצעו גם תהליכי בקרה על צווי הבטיחות הניתנים, וביצוע המשובים הניתנים לקבלנים. "אני בכוונה אומר תגמול ולא ענישה", הדגיש גולן, "מי שלא בסדר צריך לחטוף. ובחוק החדש שנסדר, הוא יחטוף חזק. לטעמי קבלנים עברייניים לא מטופלים בחומרה הראויה. אבל מי שבסדר, אני רוצה גם לתגמל אותו. איך זה יתבטא? האם זה יוריד את מחירי הביטוח? פטור מביקורת או מפעילות בקרה בהמשך? לא יודע. אבל מי שעובד קשה, צריך לראות שהוא מתוגמל".

הכשרה לכל עובד ופיקוח עצמי של הקבלנים

גולן הצהיר כי בכוונת המשרד לאמץ את תוכנית הבטיחות המעשית שנכתבה על ידי הקרן לעידוד ולפיתוח בענף הבנייה, כך שתהפוך לתכנית מחייבת לכל עובדי הבנייה בישראל. מנכ"ל הקרן, שי בירן, הסביר שמדובר בתוכנית הדרכה מעשית בת יום אחד הניתנת לכל עובד בשפתו, בתחנות עבודה המדמות את העבודה באתרי הבנייה האמיתיים, והמבוצעת בשבע מכללות שהוסמכו לכך על ידי מטה הבטיחות בענף. "בשנים האחרונות התחלנו ליישם את התוכנית הזו בשטח ברמה הוולונטרית, כפיילוט", אמר בירן, והוסיף כי 85% מעלויות התוכנית מסובסדות כיום על ידי הקרן.

שי בירן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה (צילום: ניצן צבי כהן)
שי בירן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה (צילום: ניצן צבי כהן)

לדברי בירן, עד היום הוכשרו במסגרת התכנית כ-2,000 עובדים פלסטינים וישראלים, מתוך כ-100 אלף שיש להכשיר. "כעת אנחנו מביאים את זה לכם כמוצר מבושל, והשלב הבא הוא שלכם", אמר בירן לסגן השרה גולן, "המהפכה האמיתית תקרה כשהרגולטור יגיד שחייבים הכשרה כדי להיכנס לאתר בנייה".

לצד זאת, הודיע גולן כי בכוונת המשרד לאמץ כתכנית מחייבת גם את תוכנית כוכבי הבטיחות הפועלת כיום על בסיס וולונטרי, במסגרת מטה הבטיחות המשותף של ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ.

החברות השותפות בתכנית נדרשות להוכיח כי הן פועלות על פי תפיסה של ניהול תהליכים והערכות סיכונים, ומבצעות פיקוח עצמי בסטנדרט גבוה, הכולל גם מערך לתחקור תאונות ואירועי כמעט ונפגע, תיקון כשלים ודיווח למטה הבטיחות. זאת לצד אימוץ טכנולוגיות לבקרת בטיחות ובקרת זהות העובדים הנכנסים לאתרי הבנייה, וכן הסמכה ועמידה בתקן ניהול בטיחות, ת"י 45001 ISO, לצורך קבלת ההסמכה הגבוהה ביותר בתוכנית. כיום מופעלת התוכנית על ידי מכון צומת של יוצאי חיל האוויר ומערך התעופה, בשיתוף עם הקרן לעידוד ענף הבנייה וקרן מנוף של הביטוח הלאומי.

יו"ר התאחדות הקבלנים: "אנחנו כל הזמן יושבים וחושבים איך להשתפר"

יו"ר התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר לסגן השרה גולן: "יאיר, כולנו הגייסות והחיילים שלך. נצדיע לכל מה שתוביל ותעשה ונוביל אותו בשטח. אנחנו כל הזמן יושבים וחושבים איך אנחנו צריכים להשתפר ומה אנחנו צריכים לעשות. אני שמח על המעמד הזה, שבו הממשלה לוקחת משהו שאנחנו עושים ומיישמת אותו הלכה למעשה". סרוגו הדגיש כי בכוונת ההתאחדות להתמקד בשנת 2022 בקידום תרבות הבטיחות גם בקרב חברות הבנייה הקטנות.

ראש מטה הבטיחות: "להביא תוצאות שייראו בשטח, בצמצום היקפי התאונות"

יו"ר מטה הבטיחות המשותף של ההסתדרות והתאחדות הקבלנים, איל בן ראובן אמר בכנס: "עבורי הכנס הזה שבו יושבים ביחד נציגי המדינה, הממשלה, יחד עם הקבלנים הוא סגירת מעגל, כי לפני חמש שנים ישבתי בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת בנושא הבטיחות באתרי הבנייה, ומה שזעזע אותי שם זה שכל מי שישב מסביב לשולחן פתח את דבריו באמירה 'אני לא אחראי'. כעת אני רואה אותנו צועדים ביחד קדימה לעבר תרבות של מצוינות, איכות ובטיחות, בשיתוף פעולה."

סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן (מימין) וראש מטה הבטיחות המשותף של ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ, איל בן ראובן (צילום: ניצן צבי כהן)
סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן (מימין) וראש מטה הבטיחות המשותף של ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ, איל בן ראובן (צילום: ניצן צבי כהן)

לדברי בן ראובן, "אנחנו היום בתקופת הזדמנות, שבה מדברים בשפה משותפת ויש אפשרות לאחד את כל מי שעוסק בעניין הזה על מנת להביא תוצאות שייראו גם בשטח, בצמצום משמעותי של היקפי התאונות". בן ראובן קרא גם לציבור הקבלנים שהגיעו לכנס למהר ולהצטרף לתוכנית כוכבי הבטיחות, כבר כעת, ועוד טרם הפיכתה לתוכנית מחייבת על ידי המשרד.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין: "צריך תוכנית חומש להכשרות מקצועיות"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר שהוא נרגש מהבשלת המהלך, שכולל בין היתר חלקים מהסכם הבטיחות שחתמה ההסתדרות מול המדינה ב-2018, שטרם יושמו עד היום. מויאל הודה לסגן השרה גולן, שלדבריו לקח על עצמו את האחריות לתפוח אדמה לוהט שבעבר היה מגולגל מגוף אחד לאחר.

מויאל אמר שלצד קידום הבטיחות, נדרשת גם הרחבה של ההכשרות המקצועיות בענף הבנייה. "את המהלכים הללו חייבים להשלים גם בהכשרות מקצועיות". הוא ציין כי בענף הבניין חסרים כיום למעלה מ-30 אלף עובדים מקצועיים, בהם כ-4,000 מנהלי עבודה. "בניגוד למה שנאמר, המון צעירים ישראלים רוצים לבוא לעבוד בענף הבנייה, אבל כדי להביא אותם לענף צריך לעשות תכנית חומש להכשרה מקצועית, וזה מתחבר גם לבטיחות. כי עובד מוכשר עובד גם בטוח יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!