דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שנה למונדיאל בקטאר: הטורניר שנקנה בכספי שוחד וגבה את חייהם של יותר מ-6,750 עובדים

ב-21 בנובמבר 2022 תתחיל אליפות העולם הראשונה במדינה ערבית ומוסלמית אי פעם | מה שהיה יכול להיות אירוע פורץ דרך התגלה כתוצאה של השחיתות ששולטת בכדורגל העולמי והפך לכר פורה להפרות זכויות אדם ותאונות עבודה קטלניות

עובדים באחד האצטדיונים שנבנים לקראת מונדיאל 2022 בקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
עובדים באחד האצטדיונים שנבנים לקראת מונדיאל 2022 בקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המונדיאל בקטאר, הראשון בהיסטוריה שייערך במדינה ערבית ומוסלמית, ייפתח בעוד שנה ויום בדיוק, ב-22 בנובמבר 2022. הטורניר היה יכול להיות אירוע מכונן ופורץ דרך בעולם הספורט. במקום זאת, המונדיאל שנקבע בתהליך מושחת של הגוף המארגן פיפ"א וגבה את חייהם של יותר מ-6,750 עובדים, מסתמן ככתם הגדול ביותר בתולדות הספורט העולמי.

ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)
ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)

הכול התחיל בהכרזה המפתיעה ב-2 בדצמבר 2010 על קטאר כמדינה המארחת של מונדיאל 2022. הוועדה של התאחדות הכדורגל העולמית בחרה אמירות קטנה, שאין לה תרבות כדורגל מפותחת, נבחרת כדורגל בולטת, אצטדיונים לארח תחרות בסדר גודל כזה ואפילו לא מזג אוויר שיאפשר לקיים את המשחקים בקיץ, כנהוג.

אף שכמעט כל התנאים היו נגדה, קטאר גברה על הצעות בטוחות והגיוניות יותר לאירוח הטורניר, כמו אוסטרליה, ארצות הברית, דרום קוריאה ויפן.

כבר בשלב הזה היה ברור שמדובר בהחלטה שריח לא טוב, בלשן המעטה, עולה ממנה.

השחיתות נחשפה, ההחלטה לא השתנתה

קברניטי פיפ"א אמנם שלפו מגוון הסברים ותירוצים, אבל לרבים היה ברור שהבחירה במדינה הערבית הראשונה שתארח את המונדיאל, נקנתה בהמון כסף והיא תוצאה של תהליך מלא באינטרסים סבוכים.

קטאר לא עשתה שום דבר חדש. היא פשוט לקחה את שיטות הפעולה הקיימות של הכדורגל הבינלאומי, והשתמשה בהן בקנה המידה הגדול ביותר. טענות על שחיתות במכירת זכויות שידור עלו כבר במונדיאל 2006 שהתקיים בגרמניה, ופרשיות שוחד קטנות ונסתרות יותר התגלו ברוב תהליכי בחירת המארחת מאז.

מה שהיה יוצא דופן בתהליך הבחירה של קטאר היה האופן הבוטה שבו השתמשה קטאר בכוח הכלכלי שלה, והעובדה שנראה היה שהיא פרצה את גבולות ההתנהלות הסבירה. במילים אחרות, האמירות מחצי האי ערב לא הלכה בקטן ובשקט כמו שהיה נהוג, אלא דווקא בגדול.

ב-2014 פרסם 'הסאנדיי טיימס' הבריטי טענות שלפיהן מוחמד בין-חמאם הקטארי, לשעבר ראש ההתאחדות האסייתית, חבר הוועד המנהל של פיפ"א וסגן הנשיא של הארגון, שילם לפחות 5 מיליון דולר לעסקנים אפריקאים ואחרים במהלך תהליך בחירת המארחת.

למרות החקירות שנפתחו בעקבות הפרסום והמעצרים של בכירי פיפ"א, הבחירה לקיים את המונדיאל בקטאר נותרה על כנה והמדינה המשיכה לקדם את הפרויקט השאפתני.

מי יזכור את העובדים שנהרגו?

בעשור שעבר מאז הבחירה בקטאר הולכים ונבנים המתקנים הדרושים, גם במחיר חייהם של אלפי עובדים זרים.

מסמכים רשמיים שהגיעו לידי 'הגרדיאן' מהרשויות בהודו, פקיסטן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה, מעידים שבעשור האחרון נהרגו יותר מ-6,750 אזרחי מדינות אלה בתאונות עבודה בקטאר.

פועלים באתר בנייה של אצטדיון למונדיאל בקטאר (צילום: סוכנות AP).
פועלים באתר בנייה של אצטדיון למונדיאל בקטאר (צילום: סוכנות AP).

התחקיר של העיתון הבריטי התבסס על מידע רשמי של ממשלות אלו בלבד. הוא לא מנה קורבנות ממדינות אחרות, כמו קניה והפיליפינים, ששלחו אלפים רבים של עובדים לקטאר וסירבו לחשוף את נתוני התמותה.

בעקבות הפרסומים על התנאים הקשים ומותם של הפועלים הרבים, החלו גם שחקני ושחקניות הכדורגל לבקר את החלטה של פיפ"א להעלים עין מזכויות האדם והתנאים הקשים שבהם עובדים הפועלים שבונים את מגרשי הכדורגל בקטאר.

עובד בניין באצטדיון בדוחא, קטאר, לקראת מונדיאל ב-2022. הדיווחים על מות העובדים לא שינו את התכניות של פיפ"א (Photo by Matthew Ashton – AMA/Getty Images)
עובד בניין באצטדיון בדוחא, קטאר, לקראת מונדיאל ב-2022. הדיווחים על מות העובדים לא שינו את התכניות של פיפ"א (Photo by Matthew Ashton – AMA/Getty Images)

שחקני נבחרת נורבגיה היו הראשונים למחות. ב-25 במרץ השנה עלו הנורבגים למשחק מול גיברלטר עם חולצות שעליהן הכיתוב: "זכויות אדם, על המגרש ומחוצה לו".

מרטין אודגור, קפטן הנבחרת, הסביר את המחאה בסיום המשחק: "הרבה שחקנים היו מעוניינים במחאה. אכפת להם והם רצו לעשות משהו כדי לנסות ולתרום למאבק".

שחקני נבחרת גרמניה בחולצות עם הכיתוב "זכויות אדם" לפני המשחק נגד איסלנד (Tobias Schwarz/Pool via AP)
שחקני נבחרת גרמניה בחולצות עם הכיתוב "זכויות אדם" לפני המשחק נגד איסלנד (Tobias Schwarz/Pool via AP)

למחרת גם שחקני נבחרת גרמניה הצטרפו למחאה כשעלו למשחק מול איסלנד עם חולצות שחורות ועליהן הכיתוב: "זכויות אדם".

לאון גורצקה מבאיירן מינכן, שכבש את השער הראשון לגרמניה, אמר אחרי המשחק: "דיברנו על זה בתוך הנבחרת, רצינו להעביר מסר ברור שאנחנו לא מתעלמים מהתנאים של העובדים בקטאר ואנחנו עומדים על הערכים שלנו".

למרות כל זה, המונדיאל בקטאר ייפתח בעוד שנה ויום. מיליוני אוהדים מכל העולם יגיעו לאמירות, וישתתפו בחגיגה צבעונית של ספורט. למרבה הצער, מותם של אלפי עובדים זרים וההוכחה הנוספת לשחיתות העמוקה של הספורט העולמי יישכחו עם שריקת הפתיחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!