דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אקירוב רוצה גרעין שליטה בכלל ביטוח, והעובדים נערכים: ״דורשים נציג בדירקטוריון״ 

רוני רז, יו״ר ועד כלל ביטוח, דורש שהחברה תתאים את עצמה לסטנדרטים האירופאים: ״להשמיע את הקול של העובדים בדירקטוריון זה לא ניגוד עניינים, העובדים הם חלק מרכזי בתהליכי הצמיחה של חברה״ | על אקירוב: ״אם ההחלטות לא יהיו ענייניות, נתייצב מולו בכל הכוח״

אלפרד אקירוב (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
אלפרד אקירוב (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רוני רז, יו״ר ועד כלל ביטוח, דורש שהחברה תתאים את עצמה לסטנדרטים האירופאים: ״אני לא חושב שלהשמיע את הקול של העובדים בדירקטוריון זה ניגוד עניינים, העובדים הם חלק מרכזי מתהליכי הצמיחה של חברה״ | על אקירוב: ״אם ההחלטות לא יהיו ענייניות, נתייצב מולו בכל הכוח״

אחת הדרישות המרכזיות שמציג ועד עובדי כלל ביטוח במשא ומתן להסכם הקיבוצי החדש בחברה היא נציג של העובדים בדירקטוריון. דרישה שכמעט ולא קיימת בשוק הפרטי בישראל, ולא קיימת באופן גורף בחברות הביטוח.

״אף אחד לא יודע איך לבלוע את הדרישה הזו שלנו״, מודה יו"ר הוועד רוני רז בראיון ל'דבר'. ״הנהלת החברה שלחה אותנו לנהל את המשא ומתן בנושא ישירות מול יו"ר הדירקטוריון חיים סאמט״.

רוני רז יו"ר ועד עובדי כלל ביטוח (צילום: אלבום פרטי)
רוני רז יו"ר ועד עובדי כלל ביטוח (צילום: אלבום פרטי)

רז מתעקש שהדרישה להכניס את נציג העובדים לדירקטוריון חשובה מאוד לוועד העובדים. ״מבחינתנו זו דרישה מרכזית. אנחנו רוצים שלעובדים תהיה יכולת השפעה גם במקומות הגבוהים, היכן שמתקבלות החלטות על עתיד החברה״, הוא מבהיר, ״היום יש לנו הנהלה יותר קשובה ויו"ר דירקטוריון יותר קשוב מבעבר, אבל אני רוצה להבטיח שהקול שלנו ימשיך להישמע, בעיקר לאור הכוונה של אקירוב לרכוש את גרעין השליטה״.

במקביל למשא ומתן בין העובדים להנהלה על הסכם קיבוצי, הגיעה לפתע הצעת רכישה ייחודית מאיש העסקים אלפרד אקירוב, שנועדה ליצור לו גרעין שליטה בכלל ביטוח.

מתי חשבת על הרעיון להכניס נציג של העובדים לדירקטוריון?
״הבנתי שאנחנו צריכים להיות שם ב-2017, כשנאלצנו להשבית את החברה למשך שבועיים על רקע משבר קשה ביותר מול ההנהלה. לפני ההשבתה ביקשתי להגיע לישיבת דירקטוריון ולהסביר להם על מה הסכסוך, ולצערי לא איפשרו לי את זה״.

השביתה בכלל ביטוח ב-2017 (צילום: ועד עובדי כלל ביטוח)
השביתה בכלל ביטוח ב-2017 (צילום: ועד עובדי כלל ביטוח)

״היום כשאני מדבר עם אנשים שהיו אז דירקטורים, הם אומרים לי שהם לא הבינו את גודל האירוע. המנכ"ל דאז, איזי שפירא, אמר להם דברים שהיו רחוקים מהמציאות, הבטיח להם הבטחות, והיתה חסרה להם הפרספקטיבה המלאה״.

אתה חושב שאם היה אז נציג עובדים בדירקטוריון לא הייתם צריכים שביתה?
"אני  משוכנע שאם קול העובדים היה נשמע אז, לא היינו נאלצים לשבות אפילו יום אחד. אני לא רציתי להשבית, רציתי לפתור את הבעיות בדיאלוג. חבל שבגלל שהקול הזה לא נשמע החברה כולה נפגעה".

בניגוד לאירופה, שם ייצוג עובדים בדירקטוריון הוא דבר מקובל מאוד, בישראל זה עדיין לא מקובל. רק בסלקום יש דירקטור חיצוני מטעם העובדים.
"אני מעדיף שהייצוג אצלנו יהיה ממש מתוך העובדים, ואפילו מקווה לנציג שייבחר על ידי העובדים בבחירות וייצג אותם באופן אותנטי ולא מישהו מקצועי שיבוא מבחוץ.

"מבחינתי זה האידאל, וכך זה נעשה כיום גם בחברות הממשלתיות. יש לנו מספיק אנשים מקצועיים בקרב העובדים שיכולים בהחלט להיות חברי דירקטוריון".

זה לא עלול ליצור מצב של ניגוד עניינים כפי שטוענים המתנגדים?
"אני לא חושב שלהשמיע את הקול של העובדים בדירקטוריון זה ניגוד עניינים. העובדים הם חלק מרכזי מתהליכי הצמיחה של חברה, וחברה שרוצה להרוויח ולצמוח צריכה לשמוע את הקול שלהם בתהליכי קבלת ההחלטות.

"יש אצלנו עובדים שכבר עשרות שנים נמצאים בכלל ביטוח, שיש להם היכרות עמוקה מאוד עם החברה ועם ענף הביטוח. אנשים שמביאים איתם המון ניסיון, ודאי לא פחות מכל דירקטור אחר, שיודעים מה קורה בשטח של החברה, במחלקות, בתהליכי העבודה. אני עצמי עברתי ב-30 השנים שאני עובד בכלל חמש או שש הנהלות".

עובדי כלל ביטוח מפגינים מול ביתו של מנכ"ל החברה איזי כהן ב-2017 (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי כלל ביטוח מפגינים מול ביתו של מנכ"ל החברה איזי כהן ב-2017 (צילום: ניצן צבי כהן)

עד כמה הדרישה הזו קשורה למהלך הנוכחי של אקירוב?
"הדרישה שלנו לנציגות בדירקטוריון עלתה עוד הרבה לפני הצעת הרכישה של אקירוב. אנחנו ועד עובדים לא שגרתי, ומאוד מעורב בעסק.

"כלל מתנהלת ללא גרעין שליטה מאז ימי נוחי דנקנר, כלומר קרוב לשמונה שנים, וגם זו הייתה סיבה מבחינתנו לדרוש ייצוג. כעת, כשהצעת רכישה לגרעין השליטה מונחת על השולחן, החשיבות של ייצוג העובדים בדירקטוריון ברורה עוד יותר".

איך משפיעה עליכם הכניסה של אקירוב לכלל?
"פנינו אליו בשביל להתחיל ולהיכנס לדיונים, עוד לפני הוא שהגיש את בקשת הרכישה שתקנה לו גרעין שליטה בחברה. היה חשוב לנו שיעבור המסר, והמסר עבר. הוא יודע שאנחנו קיימים ומחכה לראות אם הוא מקבל את ההיתר או לא.

״העובדה שיהיה גרעין שליטה בחברה יכול להיות גם יתרון. אם ב-2017, למשל, היה מישהו שזו החברה שלו וחשוב לו שהיא תמשיך להרוויח, הוא לא היה נותן לי לצאת לשביתה לפני שהוא יושב איתי כל הלילה כדי שננסה שנגיע להסכמות״.

יו"ר כלל ביטוח דני נווה (מלפנים, מימין) ומנכ"ל כלל ביטול יורם נווה (מלפנים, שמאל) בוועדה הפרלמנטרית לחקר מתן אשראי ללווים גדולים (ללא קרדיט)
יו"ר כלל ביטוח דני נווה (מלפנים, מימין) ומנכ"ל כלל ביטול יורם נווה (מלפנים, שמאל) בוועדה הפרלמנטרית לחקר מתן אשראי ללווים גדולים (ללא קרדיט)

"ועדיין, יש הבדל בין משקיע שבא לעשות סיבוב, כמו נוחי דנקנר שמינף את עצמו לדעת וכל מה שעניין אותו זה למשוך כמה שיותר כספים מהחברה, לבין משקיע אסטרטגי שבא להשקיע בה לטווח הארוך. משקיע שמגיע למשרדי החברה, מסתובב בין העובדים, לומד את השטח, מפגין התעניינות.

״אני מקווה מאוד שאקירוב מגיע לחברה כי הוא מאמין בה ורוצה להשקיע בה. מאוד מקווה שהוא מתכוון לקבל החלטות ענייניות ולא לסגור חשבונות. אם ההחלטות שיקבל לא יהיו ענייניות ולא לטובת החברה בעינינו, נתייצב מולו בכל הכוח.

"אני לא יודע מה הדבר הראשון שאקירוב צריך לעשות כשהוא מגיע לחברה, אבל אני יודע שהדבר האחרון שהוא צריך לעשות זה לגעת בהנהלה הקיימת".

בשנה שעברה היה ניסיון של יו"ר הדירקטוריון היוצא דני נווה להדיח את המנכ"ל יורם נווה. נאבקתם נגד זה.
"זה היה מקרה של יו"ר דירקטוריון שקידם מהלך על דעת עצמו, אפילו בלי להתייעץ עם יתר חברי הדירקטוריון. הוא לא הביא את הנושא אפילו לישיבה, הוא כל כך פחד על המקום שלו מול בעלי המניות שהוא קיבל החלטה לפטר מנכ"ל שהוא עצמו מינה, אחרי שנתיים של קורונה.

"במקרה הזה התייצבנו מאחורי המנכ"ל והטלנו את מלוא כובד משקלנו לטובתו וניצחנו גם בלי שהיה לנו נציג בדירקטוריון. הדו"חות הכספיים של החברה כעת מעידים שצדקנו, עובדה ששנה אחר כך החברה מציגה רווחי שיא.

"הצלחת החברה היא תוצר של ניהול נכון, ויחסי עבודה טובים שמביאים את העובדים גם להירתם ולהילחם עבור החברה.

"אני רואה שההתעניינות במניות כלל ביטוח רק הולכת וגדלה ומעריך שתגדל עוד יותר. אם אני עצמי הייתי איש עסקים עם הרבה כסף כנראה שהייתי מתעניין בנו. אחד הדברים שאני גאה בהם מאוד בהסכם הקיבוצי האחרון שלנו הוא האופציות שהשגנו לעובדים ב-55 שקלים למנייה, היום המחיר שלה הוא 80 שקלים. יש לנו את החברה מספר אחת, מי שלוקח אותה לידיים צריך רק לא להפריע״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!