דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השרה אלהרר: ״הגז יחכה, 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות״

הדברים נאמרו בכנס אילת-אילות, בה הודיעה שרת האנרגיה על הקמת האגף לאנרגיות מתחדשות, ועצירת הליך חלוקת רישיונות לחיפוש גז | אלהרר: ״מאז שנכנסתי לתפקיד בחודש יוני מספר החיבורים למתקני אגירה הוכפל"

הטקס  בתמנע (צילום: EDF- Renewables ישראל)
הטקס בתמנע (צילום: EDF- Renewables ישראל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת האנרגיה קארין אלהרר הודיעה כי שנת 2022 במשרד האנרגיה תוקדש לקידום אנרגיות מתחדשות. "כדי להבטיח שזו תהיה שנת המתחדשות הגעתי למסקנה שהגז יחכה. בשנה הקרובה נתמקד במתחדשות ונשים בצד את העיסוק בהרחבת הגז שהוא דלק מעבר וצריך לעבור הלאה", אמרה השרה היום (רביעי) בצהריים בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת במלון דן באילת. 

אלהרר הודיעה כי לא יתרחש הליך רביעי של חלוקת רשיונות חיפוש גז בים וכן שלא תאמץ את מסקנות דו"ח ועדת אדירי 2, בנושא יצוא הגז. במקביל, יוקם במשרד האנרגיה אגף לאנרגיות מתחדשות: "זו המחויבות האישית שלי ושל המשרד שבהובלתי. זאת המטרה שאולי חלקכם לא רואים אבל אנחנו מקדמים במשרד כל יום, בישיבות דו חודשיות, עם כל הגורמים הרגלוונטיים, מגרדים קילו-ואט וקילו-ואט של חיבורי מתקנים. מאז שנכנסתי לתפקיד בחודש יוני מספר החיבורים הוכפל", אמרה השרה. 

קודם לכן, חנכה השרה גם את השדה הסולארי של חברת EDF הצרפתית בערבה, השני בגודלו בישראל ושל מתקן אגירת האנרגיה בעזרת אוויר ומים בקיבוץ יהל, של חברת אוגווינד הישראלית. 

העולם מתאגד בהתמודדות עם משבר האקלים 

בהמשך להסכם למים מישראל וחשמל מירדן אמרה השרה כי "אם יש משהו שהחודשים האחרונים למדו אותנו, שאנרגיה ירוקה והתמודדות עם משבר האקלים הם לא רק הדבר הנכון לעשות, הם גם גשר משמעותי לקשרים בין מדינות. המזרח התיכון הצטרף לאחרונה לאזורים שמתאגדים יחד להתמודד עם משבר האקלים. במאמץ משותף ננצל את החוזקות של כל מדינה כדי לבנות לכולנו עתיד טוב יותר. פתרונות טכנולוגיים הם העתיד, שהיוזמה שלהם היא כאן ורוצים ליישם אותם כאן וגם בחו"ל. שיתופי פעולה בינלאומיים הם העתיד ומבחינתי הוא מתחיל היום". 

במקביל: מס חדש על יצרנים סולאריים בדרום 

קודם לכן מחתה מארגנת הכנס, דורית בנט, על הכוונה להטיל מס חדש על יצרנים סולאריים. בנט היא מנכ"לית החברה לתועלת הציבור אילת אילות לאנרגיה מתחדשת, אשר הניעה את תנופת פיתוח האנרגיות הנקיות ב-14 שנים האחרונות. לדבריה, "קיווינו במועד הכנס הזה נזכה לפרסום מכרז אגירה״.

״במקום מכרז כזה״, מוסיפה בנט, ״או שינוי שיאפשר הכפלה של הייצור בשדות הקיימים, מתפרסם שימוע של 'חיבור עמוק' שיוציא אותנו למאבקים במקום להתקנות. השימוע הוא ההיפך הגמור. הוא מחייב יזמים להקים שדות שיטילו מס ל-10 שנים למימון שדרוג הרשת. ממתי המדינה מטילה מס דיפרניצאלי על תשתיות לאומיות? יש לחשוב מחדש איך לממן את עלויות הרשת מבלי לפגוע בדרום, שסובל מחוסר שוויון הזדמנויות, גם כאשר נמצא המשאב שיש לנו – שמש ושטח. לא ניתן להחזיק את המקל משני הקצוות – מחד לדרוש אנרגיות מתחדשות ומנגד לאשר תחנות גזיות ל-25 שנים בטענה שאנרגיה מתחדשת לא תיתן מענה. הנחות היסוד של החישובים שמרניות ולא מדוייקות. הקצב האיטי שחברת החשמל והממשלה מכתיבים לא יאפשרו לנו לתת מענה וכך לא נוכל לתת פתרון. רוצים מתחדשות – נצטרך לרוץ מהר מאוד בעשור הקרוב".

בנט הציגה את חזונה לפיתוח אנרגיות בערבה כשאמרה: "הפתרונות למרכז הארץ לא יגיעו כולם מהדרום. דרושים עוד משתנים. אנו בערבה ובנגב יודעים להציג פתרונות זולים, יעילים ומהירים, בהשוואה לפתרונות של חברת החשמל. 14 שנים מאז התחלנו את המסע הסולארי בערבה ואנחנו עם 190 מגה-ואט מותקנים בלבד. יש לנו אפשרות לייצר 500 מגה-ואט, בקרקעות מאושרות ומתוכננות, עם גגות ושטחי חקלאות וטכנולוגיות אגירה זמניות. אין שום הצדקה בעולם שכבר שנתיים ויותר לא מצליחים להכניס ואט אחד נוסף". 

על מנת להגביר את היצור הסולארי בערבה ניתן לגשת לשני פתרונות – עיבוי רשת ההולכה של חברת החשמל, או בניית מתקני אגירה. רשת ההולכה בערבה כיום סתומה עד אפס מקום. כיום חבל אילת אילות מספק 100% מהחשמל בשעות השמש מאנרגיות מתחדשות ומייצא את חלקו צפונה. בשעות החשכה החשמל מסופק לאזור דרך הרשת הארצית בעזרת ייצור חשמל מתחנות כח פוסיליות ומזהמות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!