דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

היסטוריה באמזון: החברה תאפשר לעובדים להתאגד

ענקית הקמעונאות האמריקאית חתמה על הסכם פשרה עם הסוכנות הפדרלית ליחסי עבודה, בו היא מתחייבת לא לפגוע בזכות עובדיה להתאגד

הפגנה נגד אמזון. התחייבה שלא תאיים על עובדים על מנת לנסות ולהרחיק פעילי איגוד מקצועי הפועלים בסביבת הסניפים (צילום: Karla Ann Coté/Sipa USA via Reuters)
הפגנה נגד אמזון. התחייבה שלא תאיים על עובדים על מנת לנסות ולהרחיק פעילי איגוד מקצועי הפועלים בסביבת הסניפים (צילום: Karla Ann Coté/Sipa USA via Reuters)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אמזון חתמה לאחרונה הסכם פשרה עם הסוכנות הפדרלית ליחסי עבודה (NLRB) לפיו תתחייב החברה לעדכן את כל עובדי המחסנים שלה באשר לזכותם להתארגן במסגרת איגוד עובדים, ושלא להפריע לניסיונות התארגנות.

במסגרת ההסכם שאושר ביום רביעי, התחייבה החברה לשלוח מייל לכ-750 אלף העובדים שהועסקו בה מאז ה-22 במרץ השנה, וליידע אותם בדבר האפשרות שיתארגנו במסגרת איגוד מקצועי. אמזון התחייבה בפני הסוכנות כי לא תאיים על עובדים באמצעים משמעתיים או תפנה למשטרה על מנת לנסות ולהרחיק פעילי איגוד מקצועי הפועלים בסביבת הסניפים, ומחתימים עובדים מחוץ לשעות העבודה.

"אין זה משנה אם לחברה יש עשרה עובדים או מיליון"

ההסדר מאפשר לסוכנות הפדרלית גם לנקוט צעדים ביתר קלות כנגד אמזון, בלא צורך לעבור דרך תהליך ארוך של שימועים מנהליים, במידה ותמצא כי החברה פועלת בניגוד להסכמות, ומוסיפה לנסות ולפגוע בהתארגנות העובדים. בהנהלת אמזון, סירבו להגיב לפניות כתבים בנוגע לחתימת ההסדר.

"אין זה משנה אם לחברה יש עשרה עובדים או מיליון, היא חייבת לציית לחוקי העבודה" הבהירה היועצת הכללית של ה-NLRB, ג'ניפר אברוצו, בהצהרה שפרסמה בעקבות ההסכם. "הסכם הפשרה הזה מספק התחייבות מכרעת מצד אמזון למיליוני עובדיה ברחבי ארצות הברית שהיא לא תתערב בזכותם לפעול באופן קולקטיבי על מנת לשפר את מקום עבודתם על ידי הקמת איגוד או נקיטת צעדים קולקטיביים אחרים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הבהיר כי הוא מעוניין לחזק את פעילות האיגודים המקצועיים במדינה, ולהקל על עובדים להתארגן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הבהיר כי הוא מעוניין לחזק את פעילות האיגודים המקצועיים במדינה, ולהקל על עובדים להתארגן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)

אברוצו הוסיפה: "על הציבור לדעת שהסוכנות הפדרלית ליחסי עבודה תפעל במרץ על מנת להבטיח כי אמזון תציית להסדר, ותמשיך להגן על זכויותיהם של כלל העובדים". פעילות הסוכנות מהווה יישום של מדיניותו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שהבהיר כי הוא מעוניין לחזק את פעילות האיגודים המקצועיים במדינה, ולהקל על עובדים להתארגן במטרה להסדיר את זכויותיהם.

"הזדמנויות חדשות להתאגדות, באמזון ובחברות אחרות"

קנט וונג, מנהל מרכז העבודה של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, כינה את ההסדר שנחתם בין אמזון לסוכנות 'חסר תקדים', ואמר כי מדובר בשינוי תקדימה בגישתה של החברה שידועה כמי שנוקטת אמצעים חריפים כנגד התארגנות עובדים במחסניה. "אמזון הייתה עקבית מאוד בפעילות אנטי-איגודית חזקה", אמר וונג. "יש כאן פתח להזדמנויות חדשות להתאגדות, באמזון כמו גם בחברות אחרות".

בנובמבר האחרון הורתה הסוכנות הפדרלית ליחסי עבודה (NLRB), הרגולטור המפקח על אכיפת חוקי העבודה בארצות הברית,  על עריכת הצבעה מחודשת בנושא הקמת ועד עובדים במחסן אמזון בבסמר שבאלבמה, לאחר שקבעה כי החברה התערבה בהצבעה הקודמת שנערכה באפריל – במטרה למסמס את ניסיון ההתארגנות.

הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה. אמזון בניסיונות נואשים לגייס כוח אדם נוסף למחסניה באלבמה וביו-יורק (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה. אמזון בניסיונות נואשים לגייס כוח אדם נוסף למחסניה באלבמה וביו-יורק (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)

המהלך היווה מכה משמעותית לאמזון, לאחר שנה של קמפיין אגרסיבי שביקש להשפיע על עובדי המחסן להצביע כנגד הקמת ועד העובדים. המועד החדש לעריכת הבחירות במחסנים טרם נקבע, וכך גם טרם נקבע האם הבחירות יתקיימו בהצבעה פיזית או בדואר. עובדי אמזון פועלים על מנת להתארגן באיגוד עובדי המסחר הקמעונאי, הסיטונאי וחנויות הכלבו בארצות הברית.

ההתפטרות הגדולה יצרה משבר כוח אדם גדול בארה"ב

ההסדר נחתם בין היתר בשעה שאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית הגדולה בארצות הברית, אחרי רשת הסופרמרקטים וולמארט, נמצאת בניסיונות נואשים לגייס כוח אדם נוסף למחסניה באלבמה וביו-יורק, בין היתר על רקע משבר כוח האדם בארצות הברית המכונה גם 'ההתפטרות הגדולה'.

המגיפה והמחסור בכוח האדם, העניקו לעובדים בארצות הברית מנוף למאבק לשיפור תנאי עבודתם. רק השבוע הסתיימה גם שביתה בת חודשיים במפעלי חברת הדגנים קלוגס, בחתימה על הסכם קיבוצי חדש ובהעלאות שכר. גם עובדי סטרבאקס בבפאלו, ניו-יורק פועלים בימים אלו במאמץ להתארגן, לראשונה בהיסטוריה בת 50 השנים של רשת בתי הקפה. מאבק עובדים נוסף שנשא פרי לאחרונה הוא מאבקם של עובדי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע ברצות הברית שחתמו אף הם על הסכם קיבוצי חדש לאחר שנים ארוכות ולאחר שאיימו להשבית את הוליווד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!