דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין לעבודה: המדינה חייבת לנהל מו״מ עם ההסתדרות על הפיכת רשות הכבאות ליחידת סמך

נשיאת הארצי, ורדה וירט ליבנה, אסרה על המשרד לבטחון פנים בראשות השר בר לב ועל נציב הכבאות, דדי שמחי, להוביל מהלך חד צדדי בכבאות | יו"ר הסתדרות המעו"ף: ״מו״מ והבנות מנוגדים למשנתו של נציב הכבאות״

כבאים באתר נפילת רקטה ברמת גן במבצע ״שומר החומות״ (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)
כבאים באתר נפילת רקטה ברמת גן במבצע ״שומר החומות״ (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה קבע היום (חמישי) שהמדינה תהיה חייבת לנהל משא ומתן עם ההסתדרות וארגון עובדי הכבאות, על כוונתה להפוך את רשות הכבאות ליחידת סמך עצמאית במשרד לבטחון פנים. השופטים דחו את בקשת רשות הערעור שהגישה המדינה נגד החלטת בית הדין האזורי בנושא.

ארגון העובדים גילה בתחילת החודש שנציבות שירות המדינה והמשרד לביטחון פנים בראשות עמר בר לב, תכננו לבצע מהלך שינוי ארגוני חד צדדי במערך הכבאות, מבלי לנהל על כך שיח עם העובדים. בעקבות זאת עתרו הארגון וההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה תל אביב, ודרשו לחייב את המדינה לנהל איתם משא ומתן. הרכב השופטים, בראשות השופטת אריאלה גילצר כץ הורה להקפיא את המהלך, וקרא למדינה להיכנס למשא ומתן למשך 3 שבועות, בסופם ישובו הצדדים לבית הדין.

נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי. ניסה להוביל מהלך חד צדדי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי. ניסה להוביל מהלך חד צדדי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המשרד והנציבות נמנעו מלקיים מו"מ, והגישו בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה.

בפסק הדין שניתן היום הבהירה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט ליבנה, שקבלת בקשת המדינה היתה מביאה למצב בלתי הפיך, שבו השינוי הארגוני היה נכנס לתוקף באופן קבוע לפני שההליך בבית הדין האזורי הסתיים.

הצדדים צפויים להפגש לדיון נוסף בהליך בבית הדין האזורי בשני הבא, ה-31 בינואר. כאמור, עד כה נמנעה המדינה מליישם את דרישת בית הדין לניהול משא ומתן עם נציגות העובדים.

הניסיון לשנות את המבנה הארגוני של מערך הכבאות הוא מהלך חד צדדי נוסף שמוביל נציב הכבאות דדי שימחי, שצפוי לסיים את תפקידו בחודש הבא. חמש שנות כהונתו של שמחי כנציב התאפיינו בעימותים עם ארגון העובדים.

במסגרת ההליך המשפטי הנוכחי חשפה ההסתדרות כי המדינה נוקטת באופן שיטתי פעולות לקביעת עובדות בשטח באופן חד צדדי. בין היתר הציגה ההסתדרות התכתבויות עם פרקליטות המדינה, שמלמדות על השיטה הזו.

גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף. ״הרפורמות הגדולות ביותר נעשו במו"מ והסתיימו בהבנות״ (צילום: יונתן בלום)
גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף. ״הרפורמות הגדולות ביותר נעשו במו"מ והסתיימו בהבנות״ (צילום: יונתן בלום)

למהלך הפיכת רשות הכבאות לגוף סמך עשויות להיות השלכות על העובדים, בין היתר מכיוון שפעילות כיחידת סמך תקטין את התלות של המערך בנציבות שירות המדינה לצורך ניהול הליכי משמעת כלפי עובדים. לטענת ההסתדרות, במהלך כהונתו של שימחי נעשה שימוש בפתיחה סדרתית של הליכים משמעתיים כנגד נציגי עובדים במטרה לפגוע בעבודה המאורגנת בחברה.

על השימוש הנרחב של שמחי בהליכים משמעתיים העיד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף שאליה משתייך ארגון הכבאים, במסגרת הליך בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה. בעדותו אמר בר-טל שבאחת משיחותיו עם שמחי, שאל את הנציב מדוע הוא פותח בהליכים משמעתיים מרובים כנגד כנגד נציגי העובדים, והאחרון השיב לו: 'אני יודע שזה שטויות. אבל אם אני אעסיק אותם בתלונות, והם יהיו עסוקים בדברים אחרים, אז הם לא יפריעו לי. אני משתמש בדין המשמעתי, אגיש תלונות לנש"מ, שיעסיק אותם. הם ילכו לחקירות, יהיו עסוקים, אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות'.

״הנציבות התעקשה לפנות לבית הדין הארצי במקום לנהל מו"מ כפי שציווה בית הדין״, אומר ל׳דבר׳ גיל בר טל יו״ר הסתדרות המעו״ף, ״עד עכשיו לא התפנו נציבות הכבאות ונציבות שירות המדינה להיפגש למו"מ. הרפורמות הגדולות ביותר נעשו במו"מ והסתיימו בהבנות. לצערי זה מנוגד למשנתו של נציב הכבאות, והנושא לא מתקדם. נמשיך להיאבק במסגרת בית הדין״.

את ההסתדרות וארגון הכבאים ייצגו בהליך עורכות הדין יעל שילוני, סיגל פעיל ויפעת תבור. ברשות הכבאות טרם הגיבו לדברים. במשרד לביטחון פנים בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!