דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / בהיעדר הכרעה מהירה, השפעת המלחמה באוקראינה על הכלכלה העולמית מתרחבת

מחיר חבית נפט זינק ל-125 דולר, מחירי המזון בשיא של כל הזמנים; וזו כנראה רק ההתחלה

כוחות אוקראינים ממתינים לצבא רוסיה בפאתי העיר קייב (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
כוחות אוקראינים ממתינים לצבא רוסיה בפאתי העיר קייב (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רוסיה מתקשה להגיע להישג צבאי משמעותי במלחמה באוקראינה, ויש לכך השלכות כלל עולמיות. היעדר ההכרעה הצבאית הרוסית מפתיע לאור היתרון הצבאי העצום ממנו נהנית רוסיה נהנית "על הנייר".

הצבא האוקראיני והאוכלוסיה האזרחית הפתיעו את מרבית הפרשנים הצבאיים ביכולת שגילו לבלום מספר משמעותי של מתקפות כוחות קרקע ושריון. גם ההפגנות ברוסיה נגד המלחמה אינן מפסיקות במפתיע, למרות מעצר של אלפי אזרחים.

***

העובדה שהאוקראינים נלחמים על חירותם ולא נכנעים לכיבוש רוסי מהיר, הופכת את הלחימה לא רק לממושכת יותר, אלא גם לכזו הגורמת לקורבנות רבים יותר, צבאיים ואזרחיים גם יחד. המשבר ההומניטרי הגדול במדינה, הוא ההשלכה המיידית של התמשכות הלחימה, שאת מחיר משלמים קודם כל האוקראינים בדמם וברכושם.

מדינות המערב, בהובלת ארצות הברית, הגיבו בהטלת סנקציות יוצאות דופן על רוסיה, כולל סנקציות על הבנק המרכזי – מה שמקפיא בפועל חלק משמעותי מיתרות המט"ח של רוסיה. מדובר בסנקציות מסוג שהוטל בעבר רק על מדינות כמו איראן וצפון קוריאה.

אף שהגדרת הסנקציות החריגה במכוון את מגזר ייצוא האנרגיה ברוסיה, החיוני ביותר לצורכי האנרגיה של אירופה, הרי שגם מגזר זה נפגע, בשל סירוב מתגבר במערב לרכוש נפט מרוסיה.

לאור החלטת אופ"ק, שלא לשנות מדיניות לגבי היקף הפקת נפט, התוצאה היא שימור מחירי הנפט הגבוהים ואף עלייתם בעתיד הקרוב, מה שפוגע בפופולריות של הנשיא ביידן בארה"ב ותורם להגברת האינפלציה בכל רחבי העולם, עקב עליה במחירי השינוע הימי והיבשתי.  מחיר חבית נפט הגיע ל-125 דולר, שיא של השנים האחרונות.

מצב זה מסביר את הנחישות האמריקאית לסגור בהקדם האפשרי את עסקת הגרעין עם איראן, מה שיאפשר להסיר חלק מהסנקציות על המדינה ולפתוח את הדלת לאספקת נפט איראני בשוק העולמי באופן חוקי.

מרוויחה נוספת מהמצב המלחמה בשלב הנוכחי היא סין. לאור הסנקציות יוצאות הדופן במערב, רוסיה הופכת לתלויה בקשרים הכלכליים עם סין יותר מבעבר.

מחירי המזון העולמיים הגיעו לשיא חדש בפברואר, בעלייה של כ-4% מחודש ינואר. גם רוסיה וגם אוקראינה הן ספקיות חיטה משמעותיות, אשר התייקר וצפוי להמשיך בכך.

***

בישראל מחפשים חלופות ליבוא ביצים מאוקראינה, אך למחירי החיטה המיובאת השפעה גם על מזון לבהמות, וכנגזרת מכך על מחיר מוצרי החלב והבשר המקומיים. מחיר נפט גבוה מייקר את הדלק ושינוע הסחורות בישראל, מה שיתמוך בהמשך מגמת עליית מחירים במשק.

תנאים אלה צפויים להגביר את הלחץ לעליית מחירים, שעלו בשנה האחרונה ב-3.1%. עד כה הצפי היה שהמחירים יפסיקו לעלות בחודשים הקרובים. עם הימשכות המלחמה, העלייה דווקא עלולה להחריף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!