דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 4000

פילבר על בקשת נתניהו לסייע לבזק: ״אתה יכול לראות בזה הטבה, ואתה יכול לראות בזה פגיעה שצריך לתקן אותה"

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, העיד כעד מדינה בתיק בו נאשם רה"מ לשעבר בקבלת שוחד מבעלי בזק, שאול אלוביץ' | פילבר תיאר דרישות לסייע לבזק מצד נתניהו, שנכח בדיון, אך הוסיף שפעולותיו היו גם לטובת הציבור

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, החל הבוקר (רביעי) את עדותו הראשונה כעד מדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. פילבר תיאר בעדותו כיצד ראש הממשלה ביקש ממנו לפעול לטובת האינטרסים של בזק, אך מנגד הדגיש שההחלטות שקיבל כמנכ"ל והועילו לבזק, שירתו גם את האינטרס הציבורי.

העדות של פילבר ממחישה את המורכבות של האשמת נתניהו בשוחד. הוא לא סותר את טענת הפרקליטות לפיה נתניהו דרש ממנו לפעול לטובת בזק. מצד שני, בניגוד לטענה בכתב האישום שלבזק הוענק יחס מועדף באופן שפגע בציבור הישראלי, פילבר טוען שחלק מההקלות לבזק היו לטובת הציבור, עקב המבנה הרגולטורי הסבוך של שוק התקשורת בישראל.

פילבר תיאר בעדותו פגישה עם נתניהו, שפילבר כיהן תחתיו כמנכ"ל משרד התקשורת, בה לדבריו התבקש לסייע לחברת בזק. "הוא (נתניהו) אמר לי 'אלוביץ' פנה אלי, יש בעיות במשרד. חברת ייעוץ שקבעה מחירים לא נכונים. תבדוק. אל תעצור את התחרות, אבל תראה אם אתה יכול למתן את המחירים'. ואז הוא עשה לי תנועת יד". עם זאת פילבר תיאר את השיחה באופן שונה מחקירותיו במשטרה.

בעדותו אמר פילבר שלאחר שבדק את הנושא, הוא גילה שאכן היתה הטיה מסוימת לרעת בזק בחישובי משרד התקשורת, ולכן החליט להקל עליה. "כשמישהו אומר לך תבדוק אפשרות של מיתון המחירים אתה יכול לראות בזה את שני הצדדים. אתה יכול לראות בזה הטבה מסוימת ואתה יכול לראות בזה פגיעה שצריך לתקן אותה. מהבדיקה שלי שבאמת במשרד עשו סוג של מניפולציות באקסלים כדי להגיע למחירים נמוכים במיוחד. אחרי שבדקתי את העניין, התלונה של אלוביץ' היתה צודקת".

לשאלה האם הבקשה של נתניהו התפרשה אצלו כסוגיה מקצועית או אישית של אלוביץ' אמר פילבר: "נתניהו ביקש לטפל באלוביץ' והבנתי שזה בגלל שזה אלוביץ'".

פילבר אמר שלא ביצע את כל מה שנתניהו הורה לו, אך התובעת יהודית תירוש העירה שבסופו של דבר המיזוג של בזק ויס, שאליו שאף אלוביץ', יצא לפועל בתמיכת המשרד.

בתחילת עדותו אמר פילבר שהעריץ את נתניהו מגיל צעיר, ושמערכת היחסים ביניהם היתה "נקייה, ישרה ומקצועית לאורך כל השנים". נתניהו הגיע לאולם לצפות בעדות פילבר.

"בשנת 1996 הכרתי לראשונה את נתניהו, השתתפתי בקמפיינים של תנועת הליכוד. ב-2015 התבקשתי לנהל את קמפיין הבחירות של הליכוד וביצעתי, מקווה שבהצלחה", אמר פילבר, "עזבתי את התפקיד, ואחרי חודשיים קיבלתי הצעה לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת.

לדברי פילבר, "הקשר הראשוני עם נתניהו נוצר ב-96, כשעבדתי בצוות מצומצם בקמפיין, ב-99 נוצר בקמפיין הבחירות קשר יותר קרוב, קיבלתי הצעה לשמש אחר כך ראש הלשכה. סירבתי כי העדפתי לנהל את מועצת יש"ע. ב-2001 סיימתי ביש"ע, התפטרתי. נתניהו חידש את ההצעה לעבוד איתו והסכמתי בשמחה בממשלה החדשה שהוקמה. הייתי ראש המטה של נתניהו כשהיה רה"מ לשעבר. הוא עשה הכנה לקמבק פוליטי, הרבה נסיעות לחו"ל, הרצאות, פגישות, קהילות יהודיות. עשה בית ספר מרתק למדיניות ותקשורת. הייתי שותף להכנה לקראת חזרתו."

פילבר אמר ש"נתניהו היה מושא הערצתי מגיל צעיר. אני חושב שהוא אחד המנהיגים היותר גדולים שהיו לעם היהודי ולמדינת ישראל. לא היה פה סחר סוסים, או גניבת סוסים. הפוך, מערכת היחסים היתה נקייה, ישרה, מקצועית לאורך כל השנים".

פילבר אמר בעדותו ש"לא אמרתי מילה אחת של שקר באף אחת מהחקירות". הוא התייחס לכך שאמר לחוקרים ששמע מאלוביץ' שנתניהו ביקש מהשר שכיהן לפניו במשרד התקשורת, גלעד ארדן, לקדם את ענייניו של אלוביץ', וארדן פעל בצורה הפוכה. אך ההקשר הרחב של האמירה הוא מענה להאשמותיו של נתניהו לפיהן פילבר שיקר בעדויותיו.

 

נתניהו מואשם שקיבל שוחד משאול ואיריס אלוביץ', בדמות היענות חריגה לדרישות שונות לסיקור באתר וואלה ובתמורה העניק הטבות רגולטוריות לחברת בזק כשר התקשורת.

כתב האישום תולה חלק עיקרי מהאישום נגד נתניהו בפעולות שביצע לכאורה המנכ"ל פילבר לטובת בזק. בחקירותיו במשטרה הודה פילבר שפעל באופן חריג למען בזק ושנתניהו הנחה אותו לטפל בבעיות של אלוביץ' במשרד התקשורת. במקביל, פילבר טוען בשנה האחרונה, דרך חשבון הטוויטר שלו, שהחלטותיו נעשו משיקולים מקצועיים ולמען האינטרס הציבורי.

פילבר אמור להעיד גם בתיק 1000 בו מואשם נתניהו בהפרת אמונים, הנוגעת לקשריו עם איש העסקים ארנון מילצ'ן. לפי כתב האישום, פילבר נשלח ע"י נתניהו לגשש עם מילצ'ן על אפשרות ליצירת הסדרה נוחה למילצ'ן בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה שבחן מילצ'ן באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.

אם פילבר ימסור מחר גרסה שתחרוג מזו שמסר במשטרה, שעל בסיסה קיבל מעמד של עד מדינה, הפרקליטות יכולה להכריז עליו כעד עוין, לבטל את ההסכם עימו ואף להעמיד אותו לדין. 

הדיל שקדם לתיק 4000

ב-2016, לפני שנפתחו חקירות בנושא, פילבר העלה את נושא הפיגור בהשקעות בתשתית והתכוון לבצע עם בזק והוט "דיל", במסגרתו המשרד יוותר לחברות על דרישות רבות שיחסכו לכל אחת מהן מיליארד שקלים ויותר בתמורה להתחייבות שלהן לבצע השקעות גדולות בתשתיות תקשורת.

דו"ח מבקר המדינה ופתיחת החקירה בתיק בזק, לפני שהפך לתיק 4000, טרפדו את שינוי המדיניות ועיכבו את ההשקעות. רק כיום, ב-2022, בזק מבצעת השקעות גדולות בפריסה מהירה של רשת סיבים אופטיים תמורת ויתור על חובת פריסה בכ-20% משטחי המדינה. הוט קיבלה פטור כמעט ללא תמורה, ומבצעת השקעות מינוריות בפריסת סיבים דרך חברת הבת IBC, בה היא שותפה עם חברת סלקום וחברת החשמל.

יורוקום תודה בשוחד והלבנת הון בגלל מעשי אלוביץ'

החקירה הפלילית ערערה את פירמידת השליטה בבזק, ואלוביץ' נאלץ לוותר על חברת יורוקום, דרכה שלט בעקיפין בבזק, בלי יכולת להחזיר חובות לבנקים. אתמול הסכימה יורוקום, שנמצאת בהליכי פירוק, להסדר טיעון לפיו החברה תודה במתן שוחד, הלבנת הון וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. החברה תשלם קנס של 400 אלף שקלים.

הודאה זו מיוחסת גם לחברה בגלל "מחשבתו הפלילית" של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בה. האישומים נוגעים גם למתן שוחד לראש הממשלה דאז נתניהו וגם לחלקו של אלוביץ' בהעברת מידע אסור מהוועדה הבלתי תלויה בבזק, אליו ולבכירים אחרים ביורוקום.

עורך דינו של אלוביץ' ז'ק חן: "מדובר במהלך תכסיסני, חסר משמעות משפטית, שנועד להשיג הישג 'תודעתי ומוראלי' בקרב הציבור ולהשפיע בכך בעקיפין ובצורה פסולה על בית המשפט. חברת יורוקום אחזקות היא חברה בפירוק. קליפה ריקה. היא לא נאשמת בתיק 4000 שמתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. דבר ההסדר מפורסם היום ערב עדותו של עד המדינה פילבר, בעוד שבית המשפט לפירוק אישר למנהלים המיוחדים להתקשר בו כבר בתחילת פברואר והוא נחתם ב-16 במרץ. עיתוי לא מקרי זה נועד לייצר רעשי רקע בלתי רלוונטיים ולנסות להשיג לתביעה 'הישג', מקום בו היא נכשלת פעם אחר פעם בזירת בית המשפט".

חן ציטט את המנהל המיוחד של יורוקום, עו"ד פנחס רובין, בדיון בנושא הסדר הטיעון ב-2 בפברואר: "הטעמים של הסדר מסוג זה לטעמנו לא טעמים של מהות או של עניין", וגם: "אם אכן נגיע להבנה ואם אכן בית המשפט לפירוק יאשר את אותו הסדר מטעמים פרקטיים של המצוקה שהסברתי לכבודו ולא מטעמים פרקטיים של ממש ושל מהות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!